Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettmental-träning
Läst 4438 ggr
puuush
0

Att förlåta?

Hej!

Jag undrar hur man kan förlåta människor och händelser som har haft en negativ inverkan på ens liv? Och hur släpper man taget om det för att kunna gå vidare?

[rore]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Puush! Detta är ett gamalt inlägg som jag skrev för ett tag sen. (jag vet inte hur man länkar)

Förlåtelse Är mäktig,,,,

Äkta förlåtelse kan inte tvingas fram. Den mognar sakta inom var och en av oss som söker den.

Jag trodde det var omöjligt att förlåta, men det är många saker som jag trott har varit omöjliga.

Men vet ni?

Allting är möjligt om vi har viljan inom oss.

När jag växte upp så brann hat och förakt inom mig, som aldrig fick komma ut i ljuset och jag längtade efter den dag när jag skulle vara stor nog, att berätta för världen hur illa behandlad jag blev genom min uppväxt.

Men i stället så lagrades allt det onda inom mig och jag använde samma metod till mig själv, som de vuxna i min omgivning använt mot mig.

Jag var inte villig att förlåta dem eller mig själv.

Jag vågade inte prata.

Jag vågade inte känna min smärta eller min sorg och jag slog hejdlöst ner på mig själv.

Under åren som gått har jag arbetat med mina känslor. Mitt trasiga lilla jag har läkt, till stor del.

Jag har en större förståelse för det som varit. Jag känner mig förlåtande,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mitt liv börjar bindas samman. Jag börjar förstå.

Att fostras utav trasiga vuxna gör ont. Men vem är jag att anklaga/dömma dem för det onda de givit mig?

De var ju själva så trasiga. De älskade inte sig själva, så hur skulle de kunna älska och ge mig den trygghet och kärlek som jag behövde när jag var liten?

Hur konstigt det må låta, så tror jag att de trots allt älskade,,, på sitt egna vis. 

Vad annat kunde de göra?

[rore]
0

När vi accepterar vårt förflutna helt och fullt så släpper vi taget om smärtan,,,

Att acceptera handlar inte om att gilla det som varit. utan att se det som det var.

GitteL
0

Yes, så sant Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

puuush
0

Okej, tack så mycket! Vad bra du skrev! Glad

[rore]
0

#4 Tack och lycka till!Glad

Naiz
0

Jättebra skrivet :)

Howliten
0

Ibland handlar det inte om att den ena parten ska förlåta utan att den andra parten ska be om ursäkt.

Fler borde använda frasen "jag ber om ursäkt för…" när man trampat i klaveret eller gjort något galet. Att säga förlåt mig gör baraa att man flyttar över ansvaret på den drabbade utan att man tagit ansvar för sin egen del.

Det svåra kommer när någon inte vill be om ursäkt. Man klipper banden med personen men det finns en irriterande tagg kvar som är jobbig. Det är då man måste acceptera vad som hänt och be sig själv om ursäkt för sitt eget tillkortakommande. För många gånger handlar det om att man egentligen tycker att man svikit sig själv om man inte lyckats försvara sig.

Jag är glad. Är du?

[Kathja]1
0

#7 - Howliten - Ska man vänta på att folk ber om ursäkt innan man kan förlåta ja då lär man få vänta! Hur ofta är det inte som så att det man har svårt att släppa och förlåta sedan länge är glömt av den andre? Eller hur många gånger är det inte som så att det jag tycker att den andre gjorde fel och jag nu inte kan förlåta håller den andre inte alls med om? Min erfarenhet är att man kan förlåta utan att blanda in den andre alls! Orsaken till att man vill släppa och förlåta ligger i ditt hjärta, och det är där du förlåter. Ett effektivt sätt att kunna förlåta är att göra om verligheten - samma sak som man ofta använder vid PTSD - du skriver om upplevelsen tills du känner att du kan förlåta den. Eller använd dig av EFT, funkar oxå fint eftersom en händelse som inte går att släppa skapar en  obalans i energin i kroppen, det är denna obalans som skapar olustkänslorna kring det du inte kan förlåta - med EFT återställer du balansen. Tungan ute

Howliten
0

#8 Nej man kan inte vänta på att den andra parten ska be om ursäkt. Det är det som gör att man bär med sig händelsen och inte  kan släppa den. Taggen sitter där och gör ont. Man får ingen upprättelse. Det är då man måste acceptera händelsen och sitt eget agerande. Man harkanske varit svag, inte förmått försvara sig själv. Många gånger så har man svårt att förlåta inte bara den andra parten utan också sig själv. En bra början startar just hos sig själv. ATt acceptera sitt eget agerande, se det för vad det var. Förlåta sig själv och sedan förlåta den andre parten.

Jag är glad. Är du?