Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: personlig-hjälp-coaching
Läst 3351 ggr
[Lisake]
0

Att vara i nuet

Hur brukar ni göra för att vara inuet.ibland så känns det så lätt och tryggt att bara vara här och nu.och efter ett tag så är jag i den otrygga framtiden som jag känner otrygghet av oro.

Det går som ett jojo för mig från den ena stunden till den andra.och att släppa tanken ja den följer efter mig iaf.

/Lisa

[Tunridan]
0

Hej Lisa, du kan egentligen bara vara här nu, "i nuet". Det finns inget annat än nu. Allt annat är bara en tanke om framtiden, eller minnen av något som hänt. Som vi tänker på nu. ;-)

Så när du upplever det som att du är i "den otrygga framtiden", så är det bara dina tankar om framtiden som du riktat uppmärksamheten mot.

Det gör att du tillfälligtvis inte kan se att du fortfarande är i nuet, bara det att du råkar tänka på framtiden. Du är fortfarande här, nu. Din kropp befinner sig här, nu. Eller hur?

Denna tillfälliga brist på uppmärksamhet på faktumet att allting sker nu, gör att det känns som att det "går som en jojo": från nuet, till framtiden, till nuet, till framtiden, osv. Men det är en illusion.

Jag upprepar mig: Det finns bara nu. Du kan bara vara nu. Du kan ju inte vara i morgon, eller hur? Eller igår. Bara nu.

Detta är inget att bara tro på sådär för att det låter bra, utan det går lätt att undersöka själv - om det stämmer eller inte.
Gör det. Testa och se efter själv. Har det inte alltid varit nu? När morgondagen kommer, kommer vi inte säga att det är "nu"?

Så det är en upplevelse, det som sker i nuet. Precis som allt annat. Det finns bara nu, så att försöka "vara i nuet", blir en missbedömning baserad på tron att vi kan vara någon annanstans än nu. Hänger du med? :-)

Nu är det enda som existerar. När man kan se detta, verkligen se det, så finns det inte någon anledning att "försöka vara i nuet".

Det blir då som att säga till en fisk att den ska "försöka vara i vattnet". Den är redan där, så tanken på något annat blir absurd, komisk. :-)

[resande71]
0

0#

Att släppa tanken på framtiden är en konst.
När vi känner oro inför framtiden kan detta bero på att vi är rädda när vi känner att vi inte kan kontrollera den. Släpp gärna kontrollen och tillåt dig att åka med på din livs resa. Vetskapen om att du har kontrollen om det händer något, den behåller du. Det är kontrollen över VAD som kan hända som du släpper taget om.

Livets resa är ett äventyr. En dokusåpa där man med spänning följer varje avsnitt med förundran och inlevelse. Man längtar hela tiden till nästa avsnitt när man släpper kontrollen.
Behåller man kontrollen ser man med fasa på klockan inför nästa avsnitts början. Tänk om det inte blir som man vill i den där fantastiska serien?

När jag grubblar och oroar mig för något brukar jag säga till mig själv:
-Nej! Nu grubblar jag vidare på torsdag kl. 17!
sedan släpper jag det och nöjer mig med att jag får chansen att grubbla igen på torsdag. (Då har jag i och för sig glömt detta och det gör ju ingenting). Glad

Hitta på egna knep som hjälper dig ur din otrygga värld. 
Lek med dina tankar och du ska se att du hittar vad som fungerar.

siddelina
0

Jag känner igen det du skriver om att vara orolig inför framtiden. Jag har nyligen avslutat min utbildning och söker nu jobb. I början kände jag mig väldigt orolig och otrygg, hade svårt att sova och koppla av för att tankarna malde på om allt möjligt, "tänk om det och det händer".

Jag kan konstatera att det är inte alltid lätt att landa i nuet, men jag har kommit på ett sätt som hjälper mig. Det är att skriva tacksamhetsdagbok och fundera över på vad som varit bra och vad dagen har gett mig som jag är tacksam över. Det kan vara att jag skriver: "Tack för solen som värmde skönt på min kind" eller "Bra att jag ringde den personen och frågade om det jobbet".

Att skriva tacksamhetsdagboken har gett mig ett större lugn. Jag är övertygad om att allt kommer att lösa sig i framtiden, tack vare det jag gör här och nu.

[Lisake]
0

Tack för era svar,det har en hel del att göra med att våga tro på sig själv och att jag kan klara av det också.

Har blivit bättre på att hantera situationer och känner att jag börjar få kontroll över mig själv och hur jag reagerar.visst det är illutioner man själv skapar som ska rivas ner och till sist så ska dom vara väck.

Det där att skriva tacksamhetsord har jag svårt med än så länge,får öva på det.annars brukar jag skriva ner vad jag upplever och reagerar i olika situationer.både i negativa och positiva situationer som hjälper mig att komma vidare.

Skogshumblan
0

Har du en iphone eller android? Isåfall tipsar jag om en "app" som heter mindfullness. "Den är uppbygs så att du dels får hjälp att genom meditation varva ner och dels kan du sätta en toner som påminner dig och hjälper dig att stanna upp då och då så du lär dig leva i nuet. Själva appen är till för att hjälpa dig att steg för steg kunna leva mer här och nu. Jag har inte appen själv för jag tyckte inte den verkade ge mig något för jag har hittat andra sätt att leva här och nu, men den har fått många goda ord av olika hälsotidningar och andra som använt den.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Lisake]
0

#5 Har tyvärr inte inget av utav det.

Men tack för tipset i alla fall.Flört

Skogshumblan
0

Så lite så, hoppas du kan hitta andra sätt att få hjälp att stanna upp lite då och då under dagen. Ett tips är att kolla på youtube efter avslappningsövningar eller meditationer. Finns lite av varje där och en del är riktigt bra. Stor kram!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Lindansare
0

Jag brukar säga att jag vill känna livet i fingertopparna och det lyckas jag med när jag uppskattar och uppfattar, ser och förstår de små och stora sakerna runt mig varje dag.
För mig är det att leva i nuet. =)

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)

siddelina
0

#8 Vilken bra formulering på mindfulness du just gav "att känna livet i fingertopparna" Skrattande

Lindansare
0

Aha, tack! vad kul!

Medarbetare på Misshandel iFokus

/Lindanserskan (OBS! Copyright på allt!)