Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettoff-topic
Läst 2975 ggr
Piccabuh
0

Verkliga problem!

Måste bara skriva av mig lite.
Är så ledsen och orolig.

Det är som så att jag är 20 år. Jag bor hemma med mina föräldrar somär gifta. Har en lillasyster som är 15 år. Våra föräldrar har alltid haft problem med sin ekonomi och har alltid misskött räkningar. Det är alltid slut på pengar runt 2 veckor innan nästa lön. Då har dom, oftast, betalat någon enstaka räkning. Inte alla! Dom har skulder hos kronofogden, och har haft några utmätningar. Och dom har även lån.

Jag betalar för att jag bor hemma och betalade denna månaden, tillsammans med min pojkvän som varit här en del, 3.000 kr för stöm. Vi har egen brunn, så vatten är inget vi betalar för. Mat köper jag själv.

Nu har det gått så långt att elen kommer stängas av i morgon. Telefonen och parabolen är redans avstängda.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller säga. Känner mig helt … Ja, jag vet inte..

Någon som har tips på vad man kan göra?

Snälla. Tacksam för svar.

[Vintersaga]
0

Spontant känns det som att du borde flytta därifrån, om du kan… Om det så bara är en liten skrubb du bosätter dig i (för billig penning) så att du äntligen får rå om dig själv.

Sen skulle dina föräldrar behöva söka hjälp hos kommunen för att få råd om hur de ska hantera sin ekonomi - men det är alltid svårt att få någon annan att ändra sig…

Hade jag varit i din situation hade jag försökt flytta, men är ekonomin för dålig så har man ju inte råd… Då hade jag valt att gå till socialen för att få hjälp - för så där kan du inte bo när dina pengar verkar gå åt till deras "nöjen" eller vad det är som de spenderar pengarna på.

Lycka till :-)

\Rickard

Doris
0

Jag säger detsamma Flytta nu! Du får alltid hjälp och dina föräldrar behöver ju också hjälp  Du verkar ganska saklig så för dig kommer det att gå bra

Lycka till

Kram / dolla

Allting är möjligt

bjprofit
0

Jag håller med Rickard och Dolla. Vad vill Du? Vad behöver Du för att må bra?

Så flytta och börja skapa Ditt liv som du vill ha, det är ditt ansvar. Dina föräldrar behöver hjälp som Dolla säger fast det är inte något du kan göra där tror jag. En konst att våga be om hjälp och det tar sin tid men först måste dom se det själva innan en förändring kan börja ta form.

Kram och lycka till!

Björn

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

Hoppfull
0

Även jag tänker direkt att du måste flytta hemifrån! Du måste ta hand om dig och de måste själva ta ansvar för sig och sina liv.

Om du och din pojkvän kan betala 3000:- för ström och betalar er mat själva så borde ni utan större problem kunna ha ett eget boende och komma bort ifrån strulet.

Jag förstår om det känns oroligt för din syster, men kanske blir det lättare att skaffa hjälp för dina föräldrar när de inte kan dölja sina problem bakom dina extra slantar. Så även om det känns som ett svek att flytta och lämna dem, så är det det bästa du kan göra i nuläget tror jag.

Lycka till och Kram till dig!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MariannE11
0

hur har det gått?… stor kram till dej.. du vrekar ha fått bli vuxen snabbt….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/