cancerbesked
Vad kan det vara för tankar som gjort att jag dragit på mig bröstcancer? Har jag obalans i hjärtchakrat? Om jag förstått det rätt, så kan cancer bero delvis på bitterhet och i vissa avseenden är jag/har jag varit bitter.
Så hur ska jag nu kunna tänka positivt och vara mindfull?
Jag vore tacksam för hjälp via era tankar om detta!
Hej Ikna!
Det kan bara bli spekulationer - men det kan ju leda dig in på rätt spår…
Cancer i bröst är inte helt ovanligt när man har ett förhållande som inte är bra. Kanske har det att göra med vad syftet med brösten är - att ge näring till barnen när de är nyfödda. Har man då en problematisk relation så kanske man inte varken får eller ger bra näring till varandra…
Cancer brukar också hänga ihop med ett negativt tänkande, som övergått till bitterhet över ens livslott, precis som du säger.
Men det finns ju många exempel på hur ett ändrat tänkande har påverkat även cancern till att helt gå tillbaka - bland annat acceptans av hur livet verkligen är och att vi har sidor som är mindre trevliga (de s.k. skuggsidorna).
Jag tror det viktigaste är att ta reda på vilka typer av tankar du ger näring till - för precis som med brösten så är det näringen vi ger till våra tankar som skapar det vi fokuserar på.
Kram Rickard
Tack, Rickard! Jag tror nog att det kan ligga något i det du säger. Själv tror jag kanske att det kan ha att göra med att jag ofta har tänkt negativt om mig själv.
Däremot tycker jag att jag är tillfreds med min partner, vi har hållt ihop i 43 år. Jag har älskat att ge näring till mina barn, både fysiskt och psykiskt. Jag är inte alls bitter över min livslott, den har jag valt medvetet och jag har levt ett gott liv! Jäg älskar min familj!
Jag ska faktiskt fundera över vilka tankar jag ger näring till, för där har jag säkert mycket att ändra på!
Än en gång: TACK!
Kram / ikna
Bra Ikna!
Det gläder mig att din familj är en källa till glädje istället för problem - och att du gett till dina barn är väl inte förvånande :-)
Däremot så har vi alla tankar som påverkar oss på olika sätt och det verkar inte spela någon roll om man är religiös eller en slagskämpe för att skapa enbart goda tankar.
Det gäller verkligen att stanna upp och försöka förstå vad vi tänker och varför vi tänker som vi gör! Varje negativ tanke är ju ett budskap till oss själva, mer än till någon annan - varför kan vi inte välja positiva tankar när det gäller…?
Lycka till med den medvetna närvaron (mindfulness) på tanke- och känsloplanet! 
Kram Rickard
Hej Ikna!
Det jag spontant tänker är att du inte skall belasta dig själv för du fått bröstcancer, det är nog olika faktorer som spelar in.
Det är inte så lätt att tänka rätt alla gånger…………däremot tror jag att du kan hjälpa dig själv mycket NU om du har kärleksfulla tankar till dig själv och tänka att du duger precis som du är och att du tillåter dina känslor komma ut ( vad det än är för känslor ) och sedan lämna dem.
Känn kärleken som finns där och låt dig genomsyras av den glädje du har tillsammans med din familj och känn att du klarar av att tänka positivt i din egen takt.
Varma kramar Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack Indiania! Nej, jag belastar inte mig själv för att ha fått bröstcancer, men jag letar efter nya tankar över mig själv. Jag är mycket duktig att "slå på mig själv"! Jag har nu börjat tänka annorlunda på mycket.
Jag är så van vid att tänka på alla andra och nästan aldrig på mig själv. Min dotter som var med mig när jag fick beskedet, blev så klart ledsen liksom jag och då började jag trösta henne. Hon fick mig att inse att alla andra får ta hand om sina känslor, nu skulle jag tänka på mig själv! Det är faktiskt mycket svårt för mig, att jag behöver vara den som gör mina nära och kära ledsna, men jag ska fokusera på mig själv och vara medvetet närvarande i nuet!
Detta kan ju faktiskt leda till något bra också! Och tumören är upptäckt i tid, så det kommer säkert att bli bra! Nu 3 dagar efter beskedet, måste jag säga att jag klarar det bättre än väntat!
Hej goa Ikna
Blev lite smått paff när jag såg tråden. Det som hänt har hänt och vilka tankar det var är ej viktigt.
Det gäller här och NU och det känns som du är på rätt väg nu.
Att uttrycka känslor, kommunicera dem, våga göra sig sårbar och hämta kraft med att sätta gränser vad du vill, behöver och känner.
Att lära sig att TA EMOT utan att känna att jag behöver ge är en konst. 
Jag tänker på dig och skickar fina tankar till dig.
All kärlek till dig min vän.
Kramar
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Tack Gitte! Där träffade du nog mitt i prick, det är så svårt att visa mig sårbar! Jag visste inte att jag var så sårbar, jag som alltid visat mig stark! Så nu har jag lärt mig något nytt om mig själv!

#5 Jag är så van vid att tänka på alla andra och nästan aldrig på mig själv.
Detta är också något ganska vanligt vid bröstcancer, man har givit all näring till andra.Att du redan är medveten om detta och börjat förändra dig är ju ett stort steg mot helande.
Du är helt fantastisk och modig som kan utstråla en sån jordad inställning och positivitet så nära inpå beskedet.Jag är ÖVERTYGAD om att detta kommer att gå bra för dig

Du är väldigt modig och stark måste jag först säga. Att du vågar möta det här och inte skyggar undan eller förnekar något. Det ska du ger dig själv en stor kram för.
Ge dig själv en kram också för att du får vara ledsen och rädd i en sån här situation, det är också helt naturligt.
Kom ihåg att du är den viktigaste personen i ditt liv. Usch vilken klyscha jag kom med, men den är faktiskt sann.
Du lever för din egen skull, ditt liv är ditt och ingen annans. Det är en balansgång mellan att älska sin familj och att leva för dem.
Lever du för att de finns? Eller lever du för att DU finns?
Kram!

Det viktigaste jag lärde mig efter denna sjukdom är vad Gitte pratar om. Sätt dig själv i centrum av Ditt liv och få balans i ditt liv. Sätta gränser och kommunicera alla känslor tror jag enormt helande både för kropp och själ.
Min cancer upptäcktes också tidigt då den satt i ena ögat och det är jag tacksam för idag för nu SER jag mycket mer än jag nånsin gjort.
Det kommer gå jättebra för dig det är jag säker på!
Kramar och Glad Påsk till dig!
Björn
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
Tack för alla era tankar, det hjälper mig att hitta nya tankar och idéer om hur jag ska tackla detta!
Tidigare när jag haft svåra stunder, har jag ätit eller jobbat mig igenom ångesten, men de här dagarna har jag gråtit mig igenom ångesten. Och det går faktiskt över! Det lägger sig, för att komma tillbaka senare och så håller det på! Jag växlar mellan hopp och förtvivlan. När hoppet finns där känns det riktigt bra! Jag gör vanliga saker och känner glädje!
Hej ikna! Jag vill bara sända dig en varm kram.
#11 Stor kram till dig! Jag tror och känner att du är på helt rätt väg och kommer att klara detta! Jag tror att det är helt rätt att du gråter dig genom ångesten. Det renar att gråta! Ut med allt gammalt skräp och ta in ny energi. Ta hjälp av vårsolen - den är vår allra största batteriladdare. 
Att du pendlar förstår jag. Tillåt dig att känna alla känslor som dyker upp och var snäll mot dig själv. Pyssla om dig och trösta dig själv när du är ledsen - njut och fira när du känner dig glad och stark.
Önskar dig all lycka till! Kram /Jeanette
Önskar dig lycka till, tag hjälp av våren alla krafter som finns i naturen. Mina tankar finns hos dig. / A
Tack för era tankar och kramar!
Mina varmaste kramar och tankar till Dig!/I-L
Starkt av dig att berätta härinne rätt upp och ner! Jag vet sen förr att du är en fantastiskt duktig drömtydare och nu ställer jag frågan till dig som du inte behöver svara mig på, men vad säger de till dig? Och kom ihåg även om det inte känns så nu är detta hemska en gåva till dig, för det tvingar oss att möta oss själva det vi blundat för.
Och vi får aldrig något vi inte är redo för, och inte mer än vi klarar. Varmaste kramen från mig
#16 Tack!
#17 Jag är helt övertygad om att jag har fått detta för att det är något jag ska lära mig. Så tack för din reflektion av att se det som en gåva!
Tack för berömmet angående drömtydare!
Jag drömmer tyvärr inte så mycket, men jag har haft ett par drömmar som talat om för mig att anlita min inre healer (dröm om en läkare) och söka efter helande naturmedicin (apotek).
Ja, starkt av dig att berätta Ikna! Du gör det som känns rätt för dig, jag tror på allt som rensar, såsom att skriva av sig eller att gråta, få det ur systemet liksom.
Du har all världens styrka och kraft inom dig.
Varma kramar från mig
Ja, BigMama, jag känner ett behov av att prata om det, till viss del i alla fall.
Ibland känner jag styrkan, men vissa dagar är jag under isen. Men det är kanske vanligt att det är så.
Kram tillbaks!
#20 Ikna det här svaret berättar en hel del om de uttrycken vi använder och som rymmer stora sanningar, att känna sig under isen…Det är ju precis det det handlar om, fruset vatten frusna känslor, och nu verkar det som du har kommit i djupet av dig själv. Vatten vet vi ju handlar om känslor som inte alltid blivit beaktade eller omhändertagna från det vi var små, och den programmeringen sitter oftast i tills vi blir vuxna, vuxna nog att hantera och hela det.
Och ja det enda sättet att hela sig själv är att möta dessa känslor genom att gråta, sörja och vara arg, att tillåta alla känslor komma utan att be om ursäkt för att du känner dem. Men ett tips är att du berättar för dina nära och kära att det inte handlar om dem, så att de kan stötta dig bättre och kan ge dig den förståelse och det utrymme du behöver för att möta detta. Min erfarenhet när jag gått igenom mina svarta perioder är att ljuset också är mycket närvarande och som alltid går brevid dig, även om det inte alltid känns så.
Jag har hört att såna som får cancer inte ännu fått sjunga sin egen sång, det är kanske dags för dig nu att göra det nu? Kram vännen
#21 Precis! Jag har plötsligt hur mycket olika känslor som helst! De avlöser varandra hela tiden. OCh alla dessa tankar! Det är ofta de som utlöser känslorna, men ibland kan tårarna välla fram utan förvarning på ett helt nytt sätt. Jag tar numera hand om känslorna direkt de dyker upp, här skjuts inget upp till "ett bättre tillfälle"!
Jag har kanske så smått börjat att sjunga min egen sång 
Tack och kram!

* 21 jag har hört att såna som får cancer inte ännu fått sjunga sin egen sång, det är kanske dags för dig nu att göra det nu?
Vilket vackert uttryck…
Nu har jag opererat bort tumören och det verkar inte ha spridit sig till lymfkörtlarna. Nu tar jag tillfället i akt att "sjunga min egen sång".
Jag har insett att jag är sårbar och svag och tillåter mig att vara det. Jag har också en styrka och den tar jag vara på!
Vad skönt att operationen är över och tumören borta och att det inte hade sprisdit sig.
"Sjung din sång " och jag vill vara med och sjunga den tillsammans med dig!
Du är så klok och go Inka och krya på dig!
Kram Indiania
Vad roligt att läsa Ikna!
Sjung för full hals och med ett fullt hjärta:) KRAM!
Passar på att sända en kram till alla här i tråden
Det är gott att se er igen, och ni väcker många glada och särskilda minnen! 
Härligt att läsa dina rader Ikna!
Sjung för full hals,, Kramar om dig i tanken
#25, 26, 27 Tack snälla! 
Stämmer in i kören och sjunger med, din väckarklocka väckte oss alla!
Kramar om!
#29 Kram tillbaks!

Härligt att operationen gick bra ikna!
Kramar till dig.
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
Är jätte glad för att allt gick så bra. Nu är det DIN tur att ha fokus på det som ger dig glädje.
All lycka till dig.
Kramar
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Vad skönt att din operation gick bra, Ikna!
Kram.
Kramar tillbaks!
Jag har faktiskt väldigt mycket att vara tacksam över! Det är så underbart att jag kan se det mitt i alltihop!
Grattis Ikna!
Underbart att det har ordnat sig för dig - härligt att börja våren med en sådan start! 
Kram Rickard
Underbart att höra!
STOR varm kram till Dig/ Inga-Lill

Läser och tar del och känner stor tacksamhet och glädje över de här positiva beskeden och din livglädje ikna!
Varma kramar till dig och dina nya insikter, ta vara på dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack, snälla ni!
Kom ihåg att fånga dagen och leva i nuet!
Ikna…härom dagen berättade en påläst kompis för mig att när du fått cancern har du börjat bli frisk! Det som legat djupt därinne har nu kommit upp till ytan för att du ska kunna hela det och släppa det fullt ut! Ett helt annat sätt att se det med andra ord. Kram!
Ja, Gahella, det var ett nytt sätt att se det! 
Jag känner att jag har börjat bli frisk på så sätt att jag har omvärderat en del viktiga saker i mitt liv. Så rent mentalt har mycket kommit upp till ytan!
Kram
Var på återbesök i dag och det blir en operation till, nu ska hela bröstet bort 
Det var förstadium till cancer på flera ställen i bröstet så därför blir det bäst att ta bort det. Jag slipper strålning, som jag annars skulle fått och det är ju positivt!

Jobbigt med en operation till! Men gott med en god prognos!
Nu är du snart helt fri, från gamla dåliga mönster som lett till sjukdom! himmel vad du vara pigg och fräsch sen!
Kram till dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja ikna det är lika bra att ta bort det då. Senare kan man tänja ut huden och göra nya om man vill
Och hur som helst det är inte brösten som gör dig eller är dig…även om jag förstår att det blir ett smärtsamt avsked från den…
Du vet att det är jätteviktigt att du äter bra vitaminer? Googla på chlorella och läs där, den äter jag sedan en tid tilbaka. Innan åt jag sprirulina som också är en alg som man ger nasa-piloter;) Mycket c-vitamin är också bra, men inte apotekets för de är syntetiskt gjorda. Unna dig det som är kvalité och stärker dig till kropp och själ på denna resa. Kram vännen!
Jodå Gahella, jag äter både Spirulina och Chlorella. Det skapar en basisk miljö och då trivs inte cancercellerna.
Övriga kosttillskott äter jag inte, eftersom de gynnar även cancercellerna. Men jag äter så mycket vitaminer och mineraler i kosten, så jag får nog i mig tillräckligt.
Åhhh va bra, då kan jag var lugn:D
Så klart blir det jobbigt med en operation till men vilken tur att det upptäcktes i tid.
Det är nog först när bröstet är borta som du kan känna ro igen och som du såger själv skönt att du slipper strålning.
Vad skönt när du lämnat denna tiden bakom dig Ikna och kan njuta av sommaren.
Varma kramar
Indiania