Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettdrömmar-drömtydning
Läst 26690 ggr
salamander
1

Drömmar om resor

Jag har under många år haft återkommande drömmar om att jag på något sätt är på resa  men att jag under resans gång  antingen tappar bagaget någonstans, glömmer det eller att det ligger utspritt på olika ställen. Jag känner en frustration av att på detta sätt inte kunna fortsätta resan som jag vill göra. Ibland håller jag också på att missa tåget för att jag glömt packning eller dylikt.

Senaste drömmen var detta tema med och då satt jag i förarsätet och min familj i resten av bilen men jag körde inte utan bilen stod stilla.

Finns det någon som har nån idé om vad detta skulle kunna betyda?

[Tunridan]
1

Det här är nog en väldigt vanlig dröm och jag har själv många gånger haft liknande drömmar.
Som jag tolkar det så handlar resande om utveckling, att vara på väg någonstans - kanske i både sin andliga och personliga utveckling.

Att resa innebär ju att upptäcka nya saker om sig själv och livet. Få nya intryck, växa som människa. Livet handlar ju om det, om mognad eller hur? Mognad både personligt som andligt.

Bagaget och innehållet i den skulle kunna stå för olika roller du har.
Bagaget är det du tagit med dig hittills i livet, dina upplevelser av dig själv. Dina självpåtagna roller.

I drömmar kan vi bli påminda om att det kanske är dags att släppa taget om gammalt bagage, om roller vi inte längre behöver (eller vill) spela ut eller ta på oss.

Kläder i drömmar är ett perfekt exempel på yttre roller. Om man
t ex drömmer att man hela tiden ändrar klädsel och inte kan bestämma vad man ska ha på sig, så kan det betyda att man är osäker på sin roll utåt sett. Man vet inte vem man är, så man försöker hitta "de rätta" kläderna/rollerna. Man vill passa in.

Att du inte tycks komma iväg på din resa kan också vara en indikation på att du håller fast vid det som varit, vid ditt bagage, som kan vara en symbol för det förflutna. Du glömmer packning och den känns viktig för dig, för utan din packning/bagage vet du kanske inte vem du är.

Men resan visar oss att vi inte behöver ta med oss vårt bagage/packning/det förflutna. Vi kan resa utan det och klara oss bra ändå. Vi behöver inte hålla fast vid något i livet för att leva och existera som hela människor.

Att du sitter i förarsätet på bilen innebär att du är villig att ta rodret, att bestämma över ditt liv själv och vilken riktning ditt liv ska ta.
Du vill ta det ansvaret, men något håller dig tillbaka från att göra det - eftersom du inte körde utan bara stod stilla.

Var det bagaget/packningen du glömt som gjorde att du inte kunde köra vidare? Eller var det din familj som hindrade dig på något sätt?

Din familj kan vara olika sidor av dig själv som hindrar dig, det behöver inte betyda din familj i det fysiska. De olika familjemedlemmarna kan symbolisera sidor hos dig själv. Eller är familjen som helhet en symbol av dig själv som en hel person. För att vara hel behöver vi integrera alla sidor, alla "familjemedlemmar" alltså.

Ja, det är lite av vad jag kunde se. Glad

ikna
0

Eftersom drömmen återkommer, kan det också betyda att du inte kommer vidare i din utveckling i ett visst avseende. Återkommande drömmar brukar upphöra när man har tolkat/förstått budskapet.

Finns det något i ditt liv som "hindrar" dig att göra det du innerst inne vill? Att sitta vid förarsätet när bilen står stilla, kan symbolisera att du inte riktigt "kommer loss". Att missa tåget kan också symbolisera att du inte hinner med i livet. Att tappa bagaget kan stå för att du har mycket obearbetat i bagaget.

Det blir frustrerande att inte göra det man innerst inne vill.

salamander
0

Tack, det var väldigt tänkvärt att höra. Skönt också att höra att det verkar vara ett vanligt drömtema. Det finns mycket i det du skriver som är värt att reflektera kring. Jag tror att jag har trott att jag måste bära med mig en massa "bagage" som någon slags identitet, men som sagt måste jag egentligen ha med bagaget?

Tack igen för tolkningenGlad

salamander
0

Ja, det stämmer att jag under lång tid inte kommit till rätta med eller vågat möta det jag innerst inne vill på grund av obearbetade känslor och blockeringar. Det är denna frustration jag känt men inte kunnat härleda.

Jag har nu börjat närma mig mig själv igen efter terapi bla, och har därför börjat bli uppmärksam på drömmar mm också. Tack för svaret IknaGlad

ikna
1

Så bra att du fått hjälp av terapin!

Ett tips: ha gärna en drömbok och en penna vid sängen, där du kan skriva ner dina drömmar genast. Bara att skriva ner drömmen gör att hjärnan börjar bearbeta den!

Lycka till i din fortsatta utveckling!

salamander
0

Tack, det ska jag börja med.  Det är så intressant att drömmarna verkligen har något att säga bara man lyssnar på dem.

Ha en trevlig kväll!

szirius
0

Jag har själv dessa drömmar periodvis, ofta att jag har bråttom att packa och så ligger alla kläder utspridda överallt.Det händer nu att jag helt ger upp och tänker " behöver jag verkligen så här mkt kläder, näääe jag skiter i det här!" och så åker jag utan packningFörvånadSkrattande. Jag kan absolut ta till mig Tunridans förklaring, att det handlar om funderingar kring ens roller och masker man bearbetar och frigör sig från.Tack för den synvinkeln Tunridan Kyss, har annars tolkat den som stress….

Även att köra bil utan att ha kontroll är återkommande för mig ( och mkt vanlig, de flesta som minns sina drömmar kan intyga detta) , det är ofta halka - men de drömmarna har jag nu lärt mig " styra" genom att släppa ratten och ha tillitFlört - senast nu i julas så flög då bilen på nåt fantastiskt sätt över en rasade broGlad.Att kliva in i drömmarna och styra om dem är oerhört givande och häftigt att få till tycker jagFlört.Och ofta funkar det bara man väl medvetandegjort att där finns något man vill förändra.

Det är spännande att läsa om andras drömmar.Tack för att du delar med dig Salamander.Glad

[Tunridan]
1

#3 Varsågod. Glad

#7 Kyss

Szirius; spännande att du kan arbeta så här medvetet med dina drömmar som du beskriver!
Är det då klardrömmar för dig, är du alltså medveten i drömmen om att du drömmer och att du kan styra drömmen som du vill?

Berätta gärna mer om hur du gör, detta med drömarbete är väldigt fascinerande tycker jag! I många äldre kulturer, hos naturfolk o s v, är detta vardagsmat och en självklarhet.
Det hör till att man tar sina drömmar på allvar och arbetar medvetet med dem, kan styra dem, få till sig viktiga budskap, o s v. Spännande!

Detta har vi helt tappat här i väst verkar det som. "Äh, det var ju bara en dröm", säger vi och lyssnar inte på drömmarnas budskap, tror kanske att det bara är "fantasier", inget som kräver uppmärksamhet och så är ju drömmar ofta så konstiga också, vem kan begripa sig på det.

Vi tänker kanske att det "bara är psykologi" dessutom, att drömmarna bara är sånt som vi upplevt under dagen och information som ska bearbetas.

Drömmar är verkligen inte bara psykologi och bearbetning av intryck/information…de är nog mycket mer än vad vi kan känna till utifrån den rent psykologiska modellen.

Vi har inte fått lära oss detta med drömmar och drömarbete tyvärr i vår kultur, det är inget som ens föräldrar lär en eller något man lär sig i skolan, vilket man borde.
Det borde falla sig mer naturligt för oss, detta med drömarbete.
För vi drömmer ju en så stor del av våra liv! Det är en hel värld som vi oftast helt ignorerar eller inte tar seriöst. Visst är det konstigt?

Oj, vilken utläggning det blev, det var inte meningen haha. Men det är ju så intressant och fascinerande med våra drömmar och resor om natten! Glad

szirius
0

Jag hade en period när jag drömde väldigt mkt mardrömmar, vaknade i panikångest osv, då fick jag ett tips från en god vän som jobbar mkt med drömmar att försöka " vakna i drömmen" och möta det som skrämde mig.Om jag tex var jagad skulle jag inte springa utan vända mig om och fråga vad den ville.Det har ju tagit tid att träna upp denna förmåga, jag lyckas absolut inte jämt…men mer och mer kan jag " vakna" när jag blir rädd i drömmen och inse att jag faktiskt drömmer.Och då försvinner rädslan.I värsta fall dör jag i drömmen, liksom ; ).

Jag är medveten om att jag drömmer men kan inte styra det som jag vill, däremot försvinner obehaget, jag följer bara med, iakktar det hela.

Ibland kan jag drömma om olika personer i " fel tid" , tex att jag är med en pojkvän från förr samtidigt som jag har den svärmor jag har nu.Då kan jag i drömmen inse att jag upplever "parrallella världar", där tiden fungerar annorlunda, allt finns samtidigt.Och det känns helt självklart och naturligtTungan ute.

Det har också hänt att jag ( antagligen inspirerad av matrix och andra såna filmerFlört) kan stoppa tiden , gå tillbaks och ändra något för att sedan gå fram igen och på så sätt förhindra något.

För mig personligen har jag bättre " kontroll" över mitt medvetande då jag mediterar mkt och är jordad i mig själv.Jag brukar be innan jag lägger mig att vara medveten om att jag drömmer.Ibland är det också så att jag behöver nå till ett starkt " nu räcker det, jag orkar inte mer! " innan jag kan lyckas komma in och förändra drömmar som upprepas, där jag sitter fast.

Drömmar är oerhört viktiga, det är ju även under sömnen som vi lämnar vår fysiska kropp och umgås i den astrala världen och hämtar information och ny kraft….därför är det så viktigt med en god sömnObestämd ( vilket jag har problem medTyst)

- Samtidigt som jag när jag är vaken kan vara fast i nattens drömmar lite för hårtObestämd

szirius
0

Det hjälper också ju mer man " har kunskap" om att det man möter är olika delar av en själv och olika saker man ska lära sig osv.Även det gör ju att man kan möta det på ett annat sätt.

Ju mer insikt man har om detta i vaket tillstånd, desto lättare är det att behålla det synsättet även i drömmarna. Jag kan liksom analysera mina drömmar i drömmen " jaha , nu kommer det en trollkarl här i skogen - undrar vad han ska symbolisera? " Tungan ute, hahahaFlört.

Själva tolkningarna är jag däremot ingen hejare på alltid.Jag har tex drömt flera nätter att jag är på offentlig  toa och det blir stopp i avloppet och skitvatten börjar bubbla upp och jag försöker febrilt stoppa det så att ingen utanför ska märka det.Själv tänker jag att det är en stark skamdröm, jag skäms och vill dölja något som jag anser är äckligt…? Hur kan man mer tolka dessa bajsdrömmar?Tyst

ikna
0

#10 Att sitta på toa brukar symbolisera psykiskt avfall. Du försöker stoppa det som bubblar upp, men det går inte. Finns det saker i ditt liv som du inte vill ska komma upp/andra ska veta om? Något du skäms över?

szirius
0

#11 jodu..jag skäms tom för att jag skäms! Min terapeut benämnde detta som att man är " skamstyrd" , vilket är vanligt om man vuxit upp i dysfunktionella hem…man skäms över sig själv….och är uppenbarligen mödosamt att bli fri från…. 

Kanske ska prova att nästa gång jag drömmer detta öppna dörren o säga till kön utanför " alltså , jag la världens kabel nyss, och nu går det inte att spola,nån som har nåt tips? " hahahahahaTungan uteTyst

ikna
0

#12 Jag känner igen det där med skam, det är svårt att träna bort!

Du kan också bestämma dig för att nästa gång drömmen återkommer ska du försöka se det som det är: en ganska naturlig grej, vad skulle hända om du hindrade avfallet och behöll det inom dig!?

[Tunridan]
0

#9 och #10

Så himla coolt det du berättar om! Har inga kommentarer just nu, men det kommer säkert. Glad

Angående toabesöket, så har jag också haft såna där drömmar när man är på offentlig toalett eller att man inte har stängt dörren om sig, eller nåt. Pinsamma drömmar där man känner sig utsatt, naken, sårbar.

Som ikna säger så handlar det säkert om något som man vill dölja, som man skäms för. Jag menar; våra toabesök är ju inget vi vill göra inför andra, det är rätt privata grejer som vi vill hålla för oss själva.
Lite pinsamt tycker vi ofta att det är med kiss och bajs, även om det är helt naturliga företeelser och inget konstigt alls, alla gör det.

I komedier brukar detta med toabesök vara en vanligt tema. Exempelvis; killen är hemma hos tjejen han just träffat och känner att han verkligen måste bajsa.

Men, det finns inget toapapper och han vill inte att tjejen ska veta att han är en sån som bajsar! Måste hållas hemligt. Men inget papper finns så långt ögat kan nå i det lilla badrummet.

Han försöker på något mer eller mindre kreativt sätt lösa det hela, vilket naturligtvis leder till att han helt klantar sig och det kommer till tjejens kännedom att han är en sån som bajsar och på hennes toalett av alla platser på jorden! Och, nu framstår han dessutom som en riktig tönt. Pinsamt, skamligt, ojoj. Skrattande

Jag kan känna det som att drömmar om toalettbesök, kiss och bajs o s v, visar oss också något om våra masker. Vi kanske inte vågar visa oss som vi är i alla lägen, visa att vi är människor som faktiskt pissar och skiter som alla andra.

Det är för många människor lite pinsamt att gå på en offentligt toalett och bajsa, många måste göra sånt hemma. För man vill inte att den som kommer efter i kön ska känna på doften att man bajsat (sägs i viskande ton).

Särskilt i andliga sammanhang kan det kännas viktigt att man ska visa sig, eller att man i alla fall vill vara, "andlig och ren". Och kiss och bajs är ju inte någon gängse definition av andlighet och renhet, eller hur, haha.

Det kan handla om något så enkelt som att acceptera att man är en människa av kött och blod, som gör misstag som vem som helst och som inte är mer eller mindre "andlig" för det. När det kommer till kritan, så är ju toalettbesök och kiss och bajs lika mycket Gud som allt annat. Skrattande

"Kanske ska prova att nästa gång jag drömmer detta öppna dörren o säga till kön utanför " alltså , jag la världens kabel nyss, och nu går det inte att spola,nån som har nåt tips?"

Hahaha, vad jag skrattade när jag läste detta! Du visar ju på att du har både humor och självdistans och inget alls att skämmas över! Bajsa på vetja. Skrattande

salamander
1

Ja, visst är det helt otroligt att man lär sig att "det är bara en dröm" och att vifta bort dessa saker. Jag tycker att det är den dominerande inställningen i vårat samhälle att man inte tar det undermedvetna på allvar. Fast det egentligen är det som är det viktiga.

I tex skolan fokuserar man bara på intellektuella kunskaper utan att någonsin få lära sig om det inre livet och att tex lyssna på magkänslan, ta sina känslor på allvar mm. Det är mycket resultat, prestationer och det yttre däremot.

Detta kan och har många gånger lett till att många mått dåligt på olika sätt tror jag. I brist på vägledning till ens inre verklighet så trycker man i värsta fall ned känslor och får blockeringar som kan yttra sig på olika negativa sätt för en senare,  tex depression, panikångest osv.

Det är jätteintressant att läsa det som skrivits, tackGlad

[Tunridan]
0

#15 Kunde inte hållit med dig mer. Vi väljer bort den större delen av verkligheten när vi bara fokuserar på toppen av isberget och bortser helt från det där som finns under vattenytan, metaforiskt talat.

Och detta trots att det som finns under ytan ju är så mycket större än den lilla synliga toppen nånsin kan vara…
Och trots att vi självklart ändå påverkas av det, av hela verkligheten. Även om vi försöker tränga bort det mesta av den.

Eller kanske är det just därför vi bortser från det - det är så stort och gränslöst att vi känner oss rädda och osäkra. Särskilt som vi inte fått lära oss att vistas där under ytan.
Det är enklare att bara fokusera på det där som man kan se och ta på, det känns ju tryggt. Även om det är en falsk trygghet förstås…

Det är intressant med dina tankar också och att du delar med dig av din dröm! Tack för det. Glad

salamander
0

Ja, verkligen. Det blir ju som att lägga en massa kraft på att just dölja/ tränga bort allt det "osynliga" inom en för att försöka passa in och bli bekräftad genom en massa uppfattningar/sanningar som bara är begränsningar hos andra och tillslut även en själv.

När den inre verkligheten aldrig uppmärksammas så blir man ju förvirrad och försöker kontrollera sitt yttre betteende och även bli bekräftad utifrån osv, vilket aldrig är bra för ens sanna jag.

Jag är jätteglad att jag hittat detta fantastiska forum och kan läsa om och kommunicera det som jag så länge längtat efter. Det är så viktigt att man känner gemenskap med andra i det här också.