VARNING-Ikea incident i Malmö
Detta mail fick jag av en väninna som fått det av sina vänner.
LÄS och SKICKA VIDARE om du anser att detta behövs.
--------------------------------------------------------------
Hej,
Jag är upprörd så ni får bortse från alla felstavningar, tack!
Jag vill berätta om en fruktansvärd händelse som inträffade för 2 veckor sedan på nya IKEA i Malmö.
Min syster Linas bekanta var på besök i Malmö och åkte till nya Ikea för att handla. Paret hade med sig sin 3-åriga dotter och gick och strosade ibland alla nyfikna premiär kunder.
Dottern är ingen busig liten tjej som brukar vara stökig och springa iväg, utan håller sig ofta i närheten av sina föräldrar.
Men, helt plötsligt var dottern borta och föräldrarna blev helt förskäckta….efter att ha lagt ner en liten stund på att själva leta runt i varuhuset, bestämde föräldrarna sig för att gå till informationen. Informationen på IKEA agerade snabbt och stängde alla entréer för in och utpasserande och hela Ikea genomsöktes.
Efter 1,5 timme fann dom flickan….drogad, rakad (tjejen hade långt hår) och med pojkkläder sittande på golvet på en toalett.
Det härjar alltså ligor som kidnappar barn, ja…även i sverige.
Ligorna kanske för ut barnet ur landet och säljer dem eller tvingar dem till prostitution eller tar hand om dem och utnyttjar dem och därefter gör sig av med dem.
Detta hör man inte mycket om!
Varför skriver inte tidningen om det?
Varför varnas inte folk?
Detta händer överallt och hela tiden, men ofta hinner man inte förhindra det i tid som dessa föräldrar från Karlshamn gjorde…utan i tidningen läser man "flicka saknas eller pojke anmäld försvunnen"… och så är dessa barn kanske borta för alltid.
JAG SKRIVER TILL ER FÖR ATT JAG ANSER ATT DET MINSTA VI VANLIGA MÄNNISKOR KAN GÖRA, ÄR ATT SPRIDA DETTA SKRÄMMANDE BUDSKAP TILL SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT, FÖR ATT FÖRSÖKA FÖRHINDRA ATT DET HÄNDER IGEN.
Kommer kidnappning, borförsel och utnyttjande försvinna?
Förmodligen inte, MEN det kommer kanske inte att bli lika lätt för förrövaren om vi alla är uppmärksamma på vad som händer runt omkring oss…och vad som kan hända ditt barn eller dina bekantas barn.
LÄMNA ALLTSÅ ALDRIG BARN UTAN UPPSYN, LÄMNA INTE BARN ATT SOVA I BILEN ELLER I EN VAGN, OM NI INTE KAN HA DEM UNDER FULL UPPSIKT HELA TIDEN. OM ETT BARN FÖRSVINNER GÅ TILL NÄRMASTE INFORMATION OCH KRÄV ATT DOM STÄNGER FÖR UT, O IN PASSERANDE (om ni befinner er på ett varuhus elller likn. offentlig plats)…..AGERA SNABBT!
SPRID DETTA BUDSKAP, IDAG!
Hälsningar
Malin Lindau
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Detta verkar vara en vandringssägen och inget som egentligen har hänt i verkligheten. Jag fick en skum känsla när jag läste detta och kollade upp det.
Det är bara att söka på nätet, så hittar man information om just denna historia. I min lokala tidning som passande nog heter "Lokaltidningen" stod också bl a detta:
"IT-expert varnar för fejkade kedjemejl - en tumregel är att ifrågasätta all information.
Allt fler kedjemejl cirkulerar just nu - som varnar för dig för något uppskakande och uppmanar dig att skicka vidare till alla du känner. Men se upp - det kan vara en bluff.
- Det kan bland annat handla om personer som är ute efter e-postadresser, säger IT-experten Anders Trulsson."
"Bluffmejl ett problem enligt IKEA.
Nyligen började ett mejl om en händelse som "enligt säkra källor" påstods ha inträffat på Ikea-varuhuset i Malmö att cirkulera.
Enligt mejlets ursprungliga avsändare hade ett barn försvunnit på varuhuset varpå Ikea personal skulle ha genomsökt varuhuset. Flickan skulle sedan ha återfunnits drogad, rakad och iförd pojkkläder på en av varuhusets toaletter.
Enligt Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige, finns det ingen som helst sanning i den påstådda händelsen.
- Nej, det finns det inte. Vi tycker att dessa bluffmejl är ett problem eftersom de skapar oro bland människor. Jag vill gärna uppmana folk som får sådana här mejl att innan man skickar vidare kontakta Ikea och fråga om informationen stämmer, säger Ylva Magnusson.
- Min uppfattning är att Ikea förekommer i den här typen av bluffmejl ett par gånger om året."
Det står också i tidningen att Bengt af Klintberg som är folklivsforskare, säger i sin bok Glitterspray att särskilt två företag är utsatta för vandringssägner - Gekås i Ullared och Ikea.
Han menar att "det beror förmodligen på att många människor känner till dessa företag vilket i sin tur ger extra trovärdighet åt meddelandet."
Kontentan är alltså att det kan vara en bra idé att vara extra vaksam på såna här kedjemejl! Tro inte på allt meddetsamma, ta reda på mer först och bilda dig en egen uppfattning.
För man dras väldigt lätt iväg i sina känslostormar, för naturligtvis låter det hela som en fruktansvärd händelse!
Denna historia som det gäller här började enligt vissa källor på ett Ikea-varuhus i Japan och har kallats "Ikeas egen vandringssägen"…
Detta är en BLUFF. Detta fick jag bekräftat idag via mailen och här är ännu ett bevis på hur påverkade vi kan bli.
Alla negationer skapar oro om vi ej är medvetna om att det skrivs för att tjäna pengar eller varna via nyheterna. Bara nu när jag tittade på nyheterna så letar polisen efter en 4 årig flicka som försvann på nyårsafton här i Malmö.
Svininfluensan har påverkat en stor del av befolkningen och läkemedels företagen har tjänat massor på denna så kallade pandemi.
I min närhet vet jag att 1 person haft detta och jag har ett stort nätverk.
Jag får nästan skäll för att jag ej tog vaccinet men jag litar på min intuition.
Gäller att vara uppmärksam och ta till sig det som känns relevant.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Hej! jag har också fått detta mail en gång!
Allting är möjligt
#2 Precis, det är en bluff. Och jag håller med dig i det du säger, att det gäller att vara uppmärksam.
För visst är vi så lättpåverkade om vi inte är medvetna.
Vi behöver ifrågasätta information som ges till oss mycket mer än vi gör i vårt samhälle idag!
Och hela cirkusen med den s k pandemin och vaccineringen är ju rent absurd.
Men det mest absurda har varit att människor går omkring som robotar utan kontakt med sin egen inneboende visdom/intuition/kraft.
Robotar som enkelt kan matas in med allsköns information som man sedan reagerar på utan eftertanke. Så skapar vi vår värld tillsammans…
Wake Up! vill jag säga då…