Julklappstips
Tänkte vi kunde hjälpa varandra med julklappstips.
Till Barnen, föräldrarna, vänner m.fl
Jag själv köper enbart till barnen i familjen.
Vad skall ni köpa?
Vad önskar ni er?
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Till min son kommer jag ge pengar så att han kan köpa de kläder som han önskar sig.
Till syrrans dotter har jag ingen aning om än och hon är 6 år gammal.

Mina barn är smarta. Dom såg till att bli födda runt jul. Sonen fyller 23 år idag och dottern blir 25 år i början på januari.
Sonen får en skivstång idag i present :))
Julklapp till sonen m sambo blir en soda-stream som dom bett om. Dottern studerar så för henne är pengar alltid välkomna :)
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
På min önskelista står en hel del böcker.
Till mannen har jag köpt en bok.
Till julkapp till barnen (alla vuxna) har jag köpt jeans, hobbyartiklar, samlarsaker. Till barnbarnet har jag köpt 2 böcker ur en serie som vi börjat samla till honom.
Till min pappa har jag köpt en "massagegrej" och min bror ska få hemlagat julgodis och ett hembakt bröd.
#2 Grattis till din son och pengar verkar vara värdefullt haha.
#3 Så gott med hemlagat godis. Blir säkert uppskattat. 

Sönerna får varsitt usb-minne + varsin komedi-dvd +ålandsresa med liten fickpeng.
Till familjen höjer vi upp hastigheten på bredbandet + ett familjespel.
Till släkten blir det varsin kalender, som vi valt foton till !
Det blir bra 

Glömde vad jag önskar mig själv. 
Önskar inget vad gäller prylar mm, jag har allt jag behöver. Däremot tänker jag skapa ett 2010 som blir makalöst, bättre än jag vågat drömma om.
Hej! mina pojkar vill ju ha pengar så klart min äldsta håller på att ta körkort och tänker spara till en bil! han ska köra upp i januari.
jag själv vill inte ha några saker bara harmoni och kärlek
Allting är möjligt
#6 Vi är vår egen skapare. 
#7 Härligt och fridfullt.
Jag glömde säga vad jag önskar mig och det har jag redan köpt till mig själv. En Canada Goose jacka som jag gav till mig själv nu som belöning av hårt arbete.
Jag har just fyllt 50, så jag har redan fått vad jag ville ha… (och precis som Gitte så köpte jag en fin digital systemkamera till mig själv då). 
Med andra ord är allt bonus!
Vi har en julklappskedja, där vi som träffas på julafton köper en sak till någon annan (utvald) - så att alla får åtminstone en julklapp. Jag har köpt till min sambos pappa (83 år) något som han kan ge till fåglarna… och en annan sak till sig själv (mörk choklad förstås).

Hipp hipp hurra, hoppas att du hade en alldeles underbar dag 
Det är konstigt det här med juklappar…alltså; att jag ser det från ett annat perspektiv än tidigare. Tänk när man var barn, då satt jag och räknade hur många julklappar jag fått. Det var nästan det viktigaste; att man fick många! 
Ja, och numera så känns hela hysterin kring julen så…bisarr? Udda, underlig? Som att allting blir så upptrissat och varför då?
Det är som att man ska leva i ett konstlat tivoli under en tid. Det är inget fel på julen, inte alls. Det är allt omkring julen, som är tokigt, det julen har blivit. 
Men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om juklappar längre. Att fundera ut något jag ska önska mig, "bara för att" liksom. Det känns också konstlat. Hellre gemenskap med andra, än paket i massor. Ge mig lite marsipan och nougat, så är jag nöjd, haha. 
Nej nu vet jag vad jag önskar mig! Jag önskar att alla får uppleva kärlek och glädje i sina liv. Och att alla tänker efter lite grann nu inför julen. Så att vi inte rusar iväg och köper alldeles för mycket mat och paket och stressar ihjäl oss för att få den "perfekta julen"…
Jag önskar att vi alla, även jag själv, är lite extra medvetna den här julen.
Jag önskar att vi är medvetna om att Jorden, vårt hem, är det vi alla ingår i. Vi står inte utanför och ser på, det är inte som att vi kan välja om vi ska vara en del av Naturen eller inte. Allt vi gör påverkar allt omkring oss, liksom vi påverkas tillbaka. Allt är en helhet.
Kan vi behålla vår medvetenhet, närvaro och sunda förnuft även under julen? Kan du? Kan jag?
Allting är heligt, allting. 
#10 - Hi hi, tack Branneli - jag hade en alldeles fantastisk dag, på ett slott med min fästmö… 
Kram Slotts-Ricke

#11 Håller fullständigt med dig.
#11 Förstår hur du tänker här och även jag anser att det är hysteri och kommersiellt där vi blir påverkade. Dock kan det vara rätt kul att höra vad andra skall köpa och vad de önskar sig.
Barnen vill ändå ha sina klappar och det är rätt kul att ge och få. 
Vi gör ej så stor sak av det hela och har aldrig gjort men det är en härlig stämning med alla fina ljus och snööööööö. Yohoooo
#13 Tack Tummelisa.
#14 Javisst är det kul; att ge och få tillbaka är en gåva i sig själv när det kommer från hjärtat.
Själv så firade jag det naturliga flödet idag ute i skogen, mitt bland all snö. Härligt!

#15 Så mycket snö som ni har nu i Skåne måste väl ses som en bra Julklapp? 
#16 Mer skall det bli här i Skåne och särskilt där Tunridan bor. #15 Snart kan du kalla Dig för insnöad haha.
#16 O ja, det är en härlig julklapp till mig som älskar snön och helt gratis från Naturen också! Det är något att vara tacksam för det. 
#17 Haha, ja kanske det. 
#11 Jag har köpt julklappar för sista gången. Det kom bara över mig en dag när jag åkte till stan för att titta på julskyltningen och köpa några klappar. Det här har jag inte bestämt att jag ska göra! Jag gör det bara för att jag förväntas göra det. Någon sorts måste. Jag har varit styrd av marknadskrafterna.
Jag tycker att det är bättre att grattulera folk på deras födelsedagar. Julen är väl ändå mer det som händer i advent. Röda tyger och stärnor i fönstret.
Nästa jul kommer jag att åka till Canarieöarna eller något annat varm och gott land och njuta av livet
God Jul och Gott Nytt år önskar jag er alla

#19 Klok som en bok….hahaha
Jag provade Ukraina en jul. Kan ej rekommendera det om du söker värme och har för avsikt att njuta! 
Jag håller med dig, vi förväntas göra dessa inköp varje jul. För många barn är det julafton året om och udden är liksom borttagen ur julen.
God Jul och Gott Nytt År till dig med Athena!
Helt rätt tänkt! jag gillar inte detta med att köpa julklappar det känns inte bra att göra dessa inköp bara för att det är jul. Har det inte varit för barnen jag frågade dom och de vill ha julklappar, annars är det ingen jul säger de, fast jag tror att det blir en bra jul ändå .Gemenskap ljus och värme är det som behövs i juletid och en bit god mat förstås.
önskar dig också God jul och ett Gott nytt 2010
Doris
Allting är möjligt
#19 "Det här har jag inte bestämt att jag ska göra! Jag gör det bara för att jag förväntas göra det. Någon sorts måste. Jag har varit styrd av marknadskrafterna."
Huvudet på spiken! Är inte detta att vara medveten om nåt? Inget fel i att köpa julklappar (eller skicka julkort t ex), om man själv medvetet väljer att göra det - för att man vill, för att det känns rätt för en själv. Inte för att man "ska" eller "måste".
De allra flesta är inte så här medvetna. De bara kör på utan att veta att allt och det mesta är inprogrammerade mönster som upprepas…de tror de väljer själva, men allt är redan valt åt dem…
God Jul och Gott Nytt År till dig med! 
#20 Ukraina låter inte precis som paradiset på jorden
#21 Vi är många som funderar i dom här banorna, men ändå kan det vara svårt att bryta sig loss.
#22 Jobbigt att vakna upp, men det är nog det enda alternativet. Först ska jag förändras och sedan ska omgivningen acceptera att jag har gjort det. Jag ska skapa mina egna traditioner som passar mig.
Sedan får vi nog räkan med att fler kommer att hoppa av vare sig dom vill eller ej. Nu är det så många som blivit utförsäkrade och arbetslösa. Dom har inga alternativ.
God Jul

#23 Nej, inget paradis dock en erfarenhet rikare…eller många erfarenheter 
Jag och min dotter hade en egen tradition när hon var yngre. Vi handlade julklapparna på julaftons förmiddag. Helt perfekt då det alltid var lagom mycket folk, ingen stress och mest jätteglada trevliga människor ute då.

vi har slutat byta julklappar, endast sonen får.Innan dess har jag haft några år då jag givit bort träd, satt in pengar på röda korset eller köpt något litet men symboliskt rättvisemärkt.Det går inte att beskriva vilken lättnad detta inneburit,att känna efter och säga nej till den här presentpaniken.Min son fick 5 julklappar i år, han är glad och nöjd.Pratade med brorsan som berättade att julklappsutdelningen tagit över en timme där, barnen hade fått runt 30 paket var, det var kaos i bakgrunden…med lite perspektiv borde vem som helst se det absurda i detta…
Idag hade jag ett fint, långt samtal i köket med min mans farmor, 76 år, om livet och döden,erfarenheter och tiden.DET kändes som vad julen handlar om: tid för samtal, möten, reflektioner, att lyssna och se varandra… och om tankar om året som gått och att fundera på nya intentioner med året som skall komma.

Tid….det är bra att ge tid åt varann.
Att ge sig tid & lyssna
Att ge sig tid & umgås
Att ge sig tid att prata
Att ge sig tid att tänka…….denna lista kan görs lång !!
#26 Ja vi måste ta vara på den tid vi har………..
En dag kan det vara för sent…
Så passa på medan tid är 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jag har varit min egen tomte i år och tillverkat mina julklappar. Det har böjts tråd (luffarslöjd), virkats, gjorts örhängen, bränts skivor, tillverkats godis i långa banor.
Och så här efteråt kan jag konstatera, med stolthet:
Det blev lyckat! Vilken glädje som strålade från människorna som tog emot gåvorna. Bara det gör att jag lever på positiv energi från alla som jag kunnat glädja