Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: tankar-känslor
Läst 2038 ggr
[Vintersaga]
0

Vad händer med hjärnan?

Idag hade vi en rolig diskussion på jobbet om Harry Potter böckerna och deras förmåga att "lyfta ut" minnen ur hjärnan med hjälp av en trollstav - så att man ska kunna titta på deras innehåll vid ett senare tillfälle… Det blev en väldigt komisk diskussion som närmast blev hysteriskt rolig… Skrattande

I ett obevakat ögonblick liknade jag min hjärna vid ett enda virrvarr och önskade att jag kunde diskdefragmentera den såsom man gör med en dators hårddisk - för då inbillar jag mig att alla lösa trådar som hamnat lite här och där i hjärnan skulle återfå sina kopplingar på ett smartare och mer resurseffektivt sätt! Glad

Jag minns när jag var ung (nåja, yngre då Flört) att jag mindes saker mycket bra - det har sedermera blivit allt sämre på den fronten, jag minns inte alla detaljer lika bra som förut… Förvånad

Nu sägs det ju (om jag minns rätt) att allt vi tar in i hjärnan lagras där och att det därför alltid finns en chans att återfinna denna information. Men ju äldre jag blir desto mer måste det lagras i hjärnan - och likt en hårddisk har den säkert en maxnivå för vad den kan fyllas med, innan man måste rensa bland alla filerna… (eller också har den ett speciellt program som rensar undan allteftersom……….).

NU (äntligen kom han till saken)! Finns det något sätt att ordna alla intryck i hjärnan så att det är lättare att minnas hela sekvenser bättre, på ett resurseffektivt sätt?

Tänkar-Ricke Obestämd

siddelina
0

Hihi, det du beskriver känner jag igen. Ibland skulle min hjärna behövas diskdefragmenteras, då alla kunskaper som jag lär mig i skolan inte får plats Skrattande.

Jag har ett bra minne, särskilt när det gäller saker som hände för länge sen. I barndomen, då kan jag komma ihåg detaljer, som vilken dag det var och vilket väder det var och vad vi gjorde eller vad som hände.

Tänk om man kunde plocka ur minnen och förvara dem i små arkivskåp. Det skulle behövas ibland Glad