Självkännedom,,
Den största kunskapen om oss själva,,,,
Får vi genom motståndet,,,
I mötena med andra människor…..
Kanon bra meningar rore.
Självkännedom är att vila i frågan när motståndet kommer.
Vad är det som jag behöver lära mig av detta?
I mötena med andra lär jag mig allt om mig själv.
Relationer är utveckling. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Jisses vad enkelt ni får det att låta 
Får nog påstå motsattsen. Ju fler jag träffar desto mindre vet jag om mig själv *S*
men om det kommer någon som inte alls är som jag? är det något i denne person som jag ska se då? som är som jag? Jag vet att man drar ju till sig energier som är som man själv. Men ibland undrar jag, för de är ju inte precis skräddarsydda..hur gör jag för att stoppa dessa energier? de finns ju i mig, då måste jag göra mig av med mina negativa energier? hur då? ändra mitt sätt? det är svårt..tänka annorlunda? Ännu svårare…
U R us
Ja du Choklad!
Det är lurigt det där innan vi lär oss vad vi ska uppmärksamma och ändra på,,,,,
Det enda jag vet är att i mötet med andra människor,, så påverkas jag på olika sätt,, det har tagit tid för mig att komma till kärnan inom mig,,,,
Det fanns människor som jag aldrig tidigare hade träffat , men som ändå trampade mig på mina ömma tår..
De väckte mitt försvar,, utan att de ens visste om det.
Det finns nog inga givna mallar för hur vi ska komma till rätta med det,, men jag tror att om vi vågar oss på att pussla och knåpa med tankar och känslor, som vi har i vårt liv,,,
så hittar vi tillslut rätt.,,, Att våga se händelser och reaktioner i ett större perspektiv,,,,
Att ställa sig lite på sidan om och betrakta sin egna reaktion.
Kram
Rore:
Ja..reaktion.det har jag inte tänkt, bara på den andres sätt att vara och göra..Tack!
Så om jag förstår dig rätt nu, så är det på reaktionerna som man ska känna efter och studera?
U R us
Choklad!
Att stanna upp och känna efter vad mina reaktioner kommer i från har hjälpt mig mycket i mitt sökande efter mig själv,, tror det är en viktig aspekt av det hela.
Jag tycker man får bra självkänsla av att inte göra emot sig själv (inte följa gruppen med å tex mobba).
Jag håller med #2 lite. Man kan väldigt lätt förvirras av när man är med andra människor. Vad är det jag tycker, och vad är det jag tycker för jag gör det ihop med andra. Jag tror många inser inte att dom är påverkad av gruppen.

#7 Precis.Att vara i en grupp men ändå kunna stå för sin egna känsla, är sann självkänsla.Men det är lätt att glida med…
Just därför är det så viktigt att "gå in och ut" i grupper, att både umgås men även ha egentid då man kan reflektera över hur man agerar och reagerar i olika situationer.
Så jag tycker att blandningen är viktig.Jag håller absolut med Rore om att man lär sig mest om sig själv genom andra, i relationer - men det behövs även tid till reflektion för att man kunna bryta mönster och leva som man vill.
Absolut behöver vi egentid till reflektion.
Tack szirius

"…Say not, "I have found the truth," but rather, "I have found a truth." Say not, "I have found the path of the soul." Say rather, "I have met the soul walking upon my path."
For the soul walks upon all paths…"
Det är från On Self-Knowledge ur The Prophet, av Kahlil Gibran. Det är en bok som har betytt mycket för mig och min självkännedom.
Mycket kan man lära genom möten med andra och relationer. Alla jag möter och träffar har något att lära mig om Livet, om andra, om Migsjälv, det spelar ingen roll om den personen är man eller kvinna, yngre eller äldre, det finns för mig alltid något att lära.
Ofta har jag försökt se på Migsjälv objektivt i olika situationer, men Jag är ändå alltid där och det kan inte bli helt och hållet objektivt.
Magnus.
Ni borde läsa Richard A. Bowell om själslig intelligens (SQ). Skitbra o sant tycker jag! Det har mycket med självkänsla o göra tycker jag.
Här är lite om SQ :
Djupare mening
Själslig intelligens, SQ, (begreppet myntades av forskaren Danah Zonar) handlar om att finna en djupare mening i livet, att engagera sig, inspireras och att se nya möjligheter.
Att fråga oss varför vi gör någonting, snarare än vad vi gör eller hur vi gör det. Ett varför som får oss att engagera oss i nuet.
I sin bok Sju steg mot själslig intelligens (Damm Förlag), skriver Richard A. Bowell att SQ-synsättet börjar med att vi ser de större sammanhangen i livet som primärt viktiga och inte detaljerna. Det leder till en kontinuitet och en mening i livet som helhet. Det ger en inre frihet och öppnar för möjligheterna att handla och vara intelligent i nuet, menar han.
Enligt Richard A. Bowell finns den själsliga intelligensen hos alla och i en förening med EQ och IQ blir en persons intelligens komplett.
I sitt arbete som konsult, terapeut och coach i sitt företag Ispiro, utgår Eva Ljungkvist ifrån att alla intelligenser ska aktiveras.
- Basen är att allt hänger ihop och för att få den här helheten behövs IQ, EQ och SQ. Får man en större kontakt med sig själv och sina egna djupare värderingar så ökar även IQ och EQ automatiskt. Det innebär även att stress och konflikter minskar, säger hon.
Se möjligheter
SQ innebär att ha ett förhållningssätt där man inte är problemorienterad utan inriktad på lösningar. Det handlar mycket om att tänka på vad jag kan göra utifrån min situation i dag.
- Det finns forskning som visar att en större del av hjärnan är aktiverad när man utgår från sina egna värderingar och fokuserar på hur man vill ha det i stället för att fastna i problem, säger Eva Ljungkvist.
Hennes uppdrag kan handla om att få en företagsledning att identifiera företagets målsättning och vision, att hjälpa dem att få ett helhetsperspektiv där man väger in de anställda, lönsamheten, kunderna och samhället i stort.
- Sveriges friskaste företag har en sådan helhetssyn. Kan man få ihop en mission där de anställda är delaktiga, får man också en djupare mening och ett sammanhang för de som arbetar där. Vi hjälper till att skapa en miljö där människor trivs, känner engagemang och ser sitt bidrag till