Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: glädje
Läst 3274 ggr
GitteL
0

Skapa ett överflöd!

Pengar är ett omtalat ämne och hur många gånger talar vi om detta ämne?

Har ni tänkt på vad ni själva säger när ni tar dessa orden i munnen?

Jag är fattig, jag har inte råd och det är för dyrt.

Vilken inställning har du till pengar?

Hur tror du att vi påverkas när vi talar i dessa termer?

Det handlar hur ditt undermedvetna är programmerat. Detta kan ändras.

Allt är energier och pengar skall flöda precis som allt annat. När vi ger så får vi och det kommer till oss på andra sätt än vi förväntat oss.

Har ni någon gång varit med om att ni hade en känsla av tillit och att allt ordnar sig? Att det sedan visade sig att det blev så?

Skriv och berätta.

Att skapa överflöd har att göra med allt i livet. Relationer, ekonomi, arbete och hälsa.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Gasoline
0

Förstår inte riktigt hur du menar, men jag säger oftast att "jag har inte råd", men menar snarare att jag inte prioriterar just den saken just nu. Lever på 2,1 i månaden, och sparar en hel del, så då har man ju igentligen inte råd att gå ut och festa och så precis som sinna kompisar gör, som får massa pengar utav mor oxh far.

Doris
0

Hej jag känner mig alltid rik men inte i pengar utan i upplevelser i livet min familj min tillvaro mina förhoppningar att jag alltid kan ge både i pengar och att jag kan hjälpa andra när det behöver ett handtag men jag kan konsten att säga JA till livet. Förr sa jag oftast nej för att jag var rädd att misslyckas så är det inte längre.Det konstiga som händer när jag tänker så är att det alltid kommer bra saker till mig hela tiden både i form av pengar och upplevelser./ dolla

Allting är möjligt

LenaR
0

Jag hade en mycket generös och välvillig granne, en småbarnsmamma som ibland hade svårt att få det att gå runt. Men hon berättade för mej att hon aldrig oroade sej särskilt mycket, något dök alltid upp. Två gånger hade hon t.ex hittat femhundringar på trottoaren utanför kvartersbutiken. Någon gång hade hon fått en trisslott och vunnit pengar precis när det varit på håret. Så jag tror på det där med tillit!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Vintersaga]
0

Jag har så gott som alltid haft en stark känsla av att allt ordnar sig när det gäller ekonomin. Det har gjort att jag ytterst sällan stått där utan några pengar kvar - det har alltid ordnat sig!

Idag är det precis likadant - det finns alltid lite kvar när lönen kommer och egentligen oavsett om jag sparat eller slösat. Jag tror det beror på att jag anpassar mina utgifter efter min kassa för stunden… Skrattande

[BigMama]
0

Jag är så enormt tacksam för allt jag har, jag känner mig alltid rik, precis som Dolla beskriver. I upplevelser, min fina goa familj, alla fina vänner, vårt hem, och ekonomin går ALLTID runt!

Nu vill jag skapa ett överflöd av TID. Flört

[Vintersaga]
0

Kanske något att sjunga på glädjeträffen… Flört

http://www.youtube.com/watch?v=hgor9CHmdJs

Kramis Rich-ard

GitteL
0

# Du måste ha gått en kanon kurs. Flört Säga JA till livet är underbart att höra.

Känner man sig rik och har flöde i detta kommer allt annat också.

Inställningen till pengar har ofta att göra med inställningen till allt annat. Är det stopp i penga flödet är det stopp i mycket annat också.

Varför är det så att när en person får in en stor summa pengar har denna lika snabbt som de kom gjort sig av med dem??

Samma med de som går ner i vikt. De går upp lika snabbt som de gick ner. Varför?

Arbete, i samma stund de fick arbete så tog det inte lång tid förrän de fick sluta. Varför?

När det gäller hälsa. Plötsligt känner de sig friska. I nästan samma stund som de känner detta kommer ohälsan tillbaks igen. Varför.

Relationer/vänner, i samma stund de får vänner så händer det något och vännerna försvinner eller vi tar bort dem. Varför?

Fundera lite och återkom. Flört

Millaris
0

Spännande fråga Gitte.

Jag har faktiskt tänkte mycket på detta. Detta eftersom förut sade jag alltid till mig själv att jag inte hade tillräckligt med pengar - och det stämde, jag hade aldrig tillräckligt även om jag fick mer i lön.

Nu tänker jag istället att jag har pengar och att de räcker. Och jag försöker att inte tänka så långt fram - just nu har jag pengar och när jag kommer fram till nästa just nu, då kommer jag ha pengar…

Som du skriver det är ett flöde…

#7 Om man inte riktigt tro på att det går, så går det inte. Det är när man tror som det går…

lapri
0

Jag tycker det funkar på nåt konstigt sätt

Ibland kan det vara svårt när man har väldigt stora utgifter i förhållande till inkomst

Jag vet inte, men i såna situationer hamnar jag i ett tänk om huruvida jag kan behålla saker eller om jag blir tvungen att sälja

Det här går inte ihop trots att jag vet och har levt med känlsan i många år och också klarat mig, trots oro.

Ibland undrar jag om jag gör fel saker eftersom jag vill se hur pengarna finns på mitt konto i större volymer.

Men jag förstår att jag gör rätt saker fast kanske på ett sätt som inte alltid gynnar mig + att jag behöver bli trygg med det (att pengar alltid kommer).

Shar
0

Det låter så naturligt och sunt men att få det in i sitt eget tänk är för mej en helt annan sak.

Ju mer jag försöker ändra mitt tänk desto djupare känns det som om gropen blir…

Jag har ine på nåt vis gett upp men har inte heller känt att jag kan fokusera rätt..

Choklad
0

Jag har växt upp med att pengar är något fult..att man blir straffad om man har gott om pengar, det vill säga att man ska inte samla pengar på hög. Det sitter djupt i mig sedan barnsben.

U R us

LenaR
0

#10 Känner igen mej i det där. Man får vända på de negativa tankarna när de kommer. Spelar ingen roll om man tror på det eller inte! Det fungerar ändå.

#11 Jag också! Så jag håller på och tänker på alla bra saker man kan göra om man har pengar: vara mer generös mot vännerna, köpa fina presenter till alla man tycker om, bjuda någon på en resa, skänka pengar till amnesty Röda korset Bris, ordna stora fester…

Pengar ÄR av godo! Men jag håller med dina fostrare om att man inte ska samla på hög, då gör pengarna ingen nytta. Ju fler transaktioner, desto bättre!

lapri
0

jag har förut tänkt att jag är girig när jag bara tänker på pengar

men

Nu har jag börjat inse att girigheten, inte är av en negativ betydelse…

Jag älskar att göra saker bra och med bra kvalitet, trots att jag är född och uppvuxen i arbetaklass med ensamstående mor i vården…

Jag har alltid haft dyr smak ioch inte för att det är dyrt utan för att jag söker en kvalitativ nivå. Jag är ekonomisk på ett andligt vis kanske.

Jag vill gärna ha grejer som håller länge och sitter bra och gör så att jag kan utföra det jag ska på ett bra sätt.

Jag tror också att det är meningen att vi ska kunna utföra vårat kall utan tanke på brist. Ändå så är det lätt att bli få oro när det ser ut att köra ihop sig.

Shar
0

Gör det det? Funkar ändå? Jag tror ju på det men när oron slår till så kommer de tunga tankarna igen att allt går åt skogen…

Choklad
0

Jag kom att tänka på när jag läser detta på denna tråden..kommer ni ihåg när man var liten? Hur man lekte och fantiserade? Man kunde leka att man var en vacker prinsessa, eller så var man kokerska och lagade mat ( jag brukade mata min stackars far med grussås) ..om man hade den förmågan kvar att kunna leva sig in så väldigt mycket i leken eller sin önskan som man har..då kanske det hade fungerat?Obestämd

U R us

Shar
0

Mmmmmmmmmmm, jag önskar det. Är bra på att fantisera men måste va dålig på nåt annat för nu sitter jag fast….

LenaR
0

#14 Shar, jag är säker på att det gör skillnad. Bara man är snabb att byta ut sina negtiva tankar mot positiva så fort de dyker upp.

#15 Tålig far du hade! ^^

Men jag är inte säker på att fantasier är samma sak? Jag har alltid varit en drömmare, men jag har hållit drömmar och verklighet strikt åtskillda. Jag tyckte aldrig att mina drömmar var realistiska, utan någonstans tänkte jag alltid att det var BARA drömmar.

Om man lyckas plocka ut BARA så kanske det fungerar bättre. Om ni förstår hur jag menar…

GitteL
0

#11 Du skriver en viktig del här. Hur pengar uppfattades när du växte upp, det var ju fult att samla pengar på hög. Detta kan sitta djupt precis som du skriver.

Många exempel kan tas när det gäller vad som sades om pengar och vilka känslor vi skapade som vi sedan tar med oss omedvetet.

Hur vi växte upp såg, upplevde och vad vi lärde har att göra med hur vårt undermedvetna är programmerat. Sedan är det olika händelser som sitter djupare.

Om vi enbart tror kan det hända saker men likväl så ändras detta en tid och plötsligt har vi tappat tron och rädslan dyker upp om och om igen. Tänk ett träd där frukten kommer, frukten är resultatet av hur rötterna är. Frukten är olika goa, små medel eller stora frukter.

Vi behöver alltså omprogrammera vårt undermedvetna och ställa in oss på rätt frekvens. Undermedvetna är rötterna till allt.

Därför ser vi olika personer som springer på olika kurser, läser massor av böcker eller gör allt annat för de tror att det kan hjälpa. Det är skrap enbart på ytan.

Det ändras inte förrän den inre världen har tagits om hand och en omprogrammering sker. Inrevärld - handling - resultat. Den inre världen speglar vår yttre värld.

En sk transformation behövs för ett bestående resultat..

Choklad
0

Om du visste vad jag vill ta hand om allt skräp som ligger och förstör inom mig..jag är redo för det nu, och ..jag tror att det sker snart…antingen genom livserfarenheter eller något annat sätt

U R us

Choklad
0

#18 ska det förra meddelandet vara till glömde skriva det och kan inte ändra

U R us

GitteL
0

#19 Låter bra att rensa i skiten och att bli medveten om sina tankar och känslor. Vad det egntligen handlar om. Fortsätt må bra för det är du värd.

#20 Förstod det. Skrattande

GitteL
0

Pengar är som sagt ett mycket omtalat ämne.

Hur många gånger klagar vi på andra som tjänar pengar?

På de som skapar ett liv där allt flyter på?

Var lägger du ditt fokus. På att klaga eller lära?

Den som klagar på ALLT är mycket liten. Har ni hört de som klagar på vänner, arbete, samhället, föräldrar, barn, sin partner, sina syskon, det är samhällets fel att jag inte har arbete, det är mina föräldrars skull att jag ej mår bra nu, min sjukdom begränsar mig, min kropp är inte ok, de som har pengar är inte ok och massor av mer. Kom på fler saker…

Den som beundrar de som får in pengar vill lära sig att växa.

Den som klagar har stora bojor hängande efter sig och universum hör dig.

Glad

lapri
0

Ja, jag tittar på dem och tänker att det där är nåt för mig.

Förut kallade jag mig girig på ett negativt sätt,

nu när jag kallar mig girig så tänker jag "Rätta takter tjejen, det där finns för dig med"

faktiskt……

GitteL
0

#23 Skrattande

Tuva-Lena
0

Jag minns när jag fick sälja bilen för att ha råd att betala en elräkning, och visst fixade det sig men till vilket pris? Jag bev bil-lös, inte så bra när man har tre mil in till jobbet, i Norrlands inland.. Det går att fantisera om allt möjligt, men det finns också en verklighet man lever i som anger tonen. Ingenting är omöjligt, men det är olika stigar vi skall vandra och då kommer det an på oss själva om vi är goda kartläsare.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

GitteL
0

#25 Våra tankar skapar vår verklighet och alla har olika sätt att se det på.

Rädsla eller tillit till allt. Finns som sagt olika vägar att gå och olika beslut som leder till konsekvenser. Från inre värld till hur man agerar som i sin tur ger ett resultat.

Glad

Babz
0

Jag är helt övertygad om att det där med pengarna ordnar sig om jag har något som jag verkligen vill göra. Om hela min organism är inriktad på att jag ska t.ex. gå en kurs, som är alldeles för dyr för att jag ska kunna betala den, så fixar det sig ändå - pengarna kommer till mig, på något sätt.

Och, ja, det har hänt, mer än en gång!

Som exempel: en gång, när jag hade anmält mig till en kurs, som kostade ca 10000 kr (som jag inte hade) fick jag en premieobligation av mamma. Hon sa något om att mina bröder hade fått varsin, så jag skulle också ha en. På den var det en vinst på 10000 kr som hon inte hade hämtat ut…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

GitteL
0

#27 Härlig historia och det är FÅ som vet att när man ger till sig och skapar detta så får man annat till sig. Kommer alltid in på ett eller annat sätt.

Att ge till sig själv är att värdera sig själv. Universum ser till att vi får från andra håll. Vi skapar det själva.

Babz
0

#28 - jag är mest fascinerad av att det faktiskt fungerar…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

GitteL
0

#29 Me 2

Howliten
0

Intressant alltihop. Jag försöker omprogrammera mig själv att tänka att allt är möjligt. Och jag har nog en släng av "att det fixar sig" när det gäller ekonomin, vilket jag är tacksam för. Tittar jag tillbaka på mitt liv så har det varit tufft ibland men det ordnar sig alltid. Inga vinster på triss o så men det fixar sig alltid.

Mitt ändamål blir mer och mer att leva gott, ge gott och ta emot gott. Och jag ser omkring mig allt det underbara jag redan har, och det är massor för varje dag!

Har grunnat en del på en sak här hemma som jag tror är typiskt. Jag har 4 orkidéer som blommade när jag fick dem men som sedan aldrig blommat igen. Jag säger ofta "nä, här blommar de aldrig, undrar vad som kan vara fel? Andra i bekantskapskretsen har blommande orkidéer men inte jag, varför? Är det för torrt, är det för soligt?"

Jag har förstått att jag inte har tilliten till blomman, jag säger i mina tankar att de aldrig blommar. Vad får jag? Jo, icke-blommande orkidéer. Vad annars?

Så from idag så ska jag vända detta tänkande, jag ska prata med mina orkidéer och jag ska känna tilliten i att de blommar som sjutton. För de är så vackra med sina blommor och det ska bli så spännande att se vilka färger de har för det har jag glömt.

Snart nog kommer jag hitta fler områden där jag behöver vända mina tankar. Fast så fort jag gör något sådant här så pirrar det i magen. Rädsla eller förväntan? Tja… där har jag inte kommit fram till vad det är riktigt… men det kommer det också.

Kram på er allihop Skrattande

Sanne

Jag är glad. Är du?

lapri
0

Jag hade 38 och 50 kvar igår när jag var tvungen att köpa nåt att äta. (Tomt i skafferiet också dessvärre)

Köpte ärtsoppa och ost. Hade tre och femtio kvar….

Köpte tre kolor för en kr st. Femtio öre kvar.

PÅ kvällen mejlar en tjej från stallet om ber om att få köpa en tjänst månadvis.

Vi kom överrens om ett pris och en liten stund senare fanns 720 kr på mitt konto!

Notera att jag endast hade 50 öre kvar men var aldrig orolig över vad jag skulle handla mat för nästa dag. Jag visste att det skulle ordna sig och det gjorde det.

Kan säga att jag handlade mat idag…..Tungan utepuh

lapri
0

#31 för mig brukar det pirra när jag vet att jag egentligen har rätt….Flört

Inget att oroa sig för med andra ord…

Choklad
0

# 33  Jag önskar att jag vore lika självsäker som du…Glad Mitt skafferi är också tomt och inga pengar ..få se om man kan övertala sig att det blir bra…Flört

U R us

Shar
0

Ja, jag gör mitt bästa jag med! Men nu är det tungt…Glad

lapri
0

Jag tror inte det har något med självsäkerhet att göra.

men insikt kanske,

jag förstår, att det ordnar sig,

och jag jobbar på att det ska ordna sig, jag tänker vad jag vill uppnå

jag förstår, att det jag vill uppnå är en realistisk tanke

Shar
0

Det var väldigt bra skrivet! Tack!

Choklad
0

jag brukar se bilder på det jag vill ha och sedan "ta det till mig"..

Men när det gäller pengar så är det något som blockerar, förmodligen detta med att man skäms för att man får pengar när man nu får dem, som att någon blir arg eller nåt..låter löjligt men..

U R us

rover
0

Jag vet att positivt tänkande fungerar.

Har man tillit och verkligen tror att allt ordnar sig så gör de.

Har själv gjort den resan är ännuj inte riktigt i mål.

Men målet är nära.

Man kan känna sig rik med några guldpengar i börsen.

Låt känslorna och tankarna leda dig framåt.

Du blir vad du tänker.

GitteL
0

Glad Pengar och överflöd, det är DU som är din egen manager. Detta har med relationer, karriär, hälsan och ekonomi att göra.

Ofta ser jag och hör hur många säger jag klarar inte att vara uppe så länge, min kropp orkar inte allt. Om och om igen sägs detta.

Titta på denna så förstår du kanske.

http://www.youtube.com/watch?v=W1kyiPwZy5k

GitteL
0

Puttar upp

awareness
0

Ohh..
Ett kärt ämne..

Som några av er säkert läst, så har pengar varit min målsättning.
Pengar har varit min trygghet, mitt sätta att visa omvärlden att jag duger, räcker till..
Redan tidigt i min karriär så kände jag en så fantastiskt tillfredställese den dagen jag tjänade mer pengar än min mamma.

Det går inte att förneka att pengar har betydelse.
Hela vårt samhälle bygger på att vi skall ha det.

MEN!
Hela vårat samhälle bygger också på att vi skall ha saker.
Vi matas och puffas till att skapa det ena behovet efter det andra..

Och vi är så påverkningsbara vi människor.

Alla har alltid pengar så det räcker.
Men har vi balansen i vår tillvaro så att vår tillvaro räcker till för den ekonomi vi har.

Givetvis påverkas vi starkt när vårt bankkonto inte täcker kostnaderna för vår tillvaro.
Det skapar en oro, det skapar en ängslighet inom oss.
För återigen, vårt samhälle bygger på, vi värderas, och vi bedöms utifrån vår ekonomiska status.

Det är däremot en svår ekvation att passa in ett filosofiskt tänkande i en finansiell vardag.

Det går inte att lyfta armarna mot skyn och säga att det löser sig.
Visst finns det människor med en oerhörd tur. Likt grannen med trisslotterna.

För mig!
Handlar det om en balans.
Som i allt egentligen.
Min tillvaro skall vara balanserad med mina inkomster.
Mina relationer skall vara balanserade med min egen tid.
Min arbetstid skall vara balanserad mot min lediga tid.
Min kost skall vara balanserad mot mängden motion jag ger mig själv.

Jag tror det beskriver väldigt tydligt hur jag tänker.

Det som jag däremot kan uppleva som en utmaning för många i dag, är just att vi bygger en tillvaro som baseras på "standard"
För det är vi itutade. i media, i skola, av VÅRA FÖRÄLDRAR.
o.s.v

För då kommer vi tillbaka till det här med förändringar.
I en förändring så gör vi ofta ett enormt motstånd just till vår tillvaro.
Vi vill förändras, men vi är inte beredd att ta konsekvensen av en standard sänkning.
Så vi bibehåller vår standard, sen oroar vi oss i stället för ekonomin.

Det saknas en balans.

Pengar.. (För mig)
Pengar är ett verktyg..
För att ge oss mat, att betala vårt uppehälle.

Att vara ett med sig själv, innebär för mig att alltid balansera min tillvaro mot mina intäkter.
Räcker inte pengarna.
Då förändras tillvaron..
Då måste något plockas bort.

szirius
0

Jag tänker att det är viktigt att fundera över vad man vill HA pengarna till…vad kan det ge som verkligen skapar större välmående? Varför suktar många efter ekonomisk välgång?

Jag ser pengar som energi…de kommer och går…det är inget som ska samlas på hög enligt mig , utan man ska leva för dem, i flödet. Jag är tacksam när de finns, men det funkar bra utan också.Och det ordnar sig alltid.

Den största lyckan med överflöd är att kunna dela med sig.Att kunna bjuda.Något annat syfte ser jag inte.