Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettavslappning-meditera
Läst 4733 ggr
lina-pina
0

Meditation!

hej.. idag fick jag ett spontanryck och anmälde mig på en grundkurs i meditation. Jga har försökt meditera för mig själv, men tycker det är svårt att komma till ro hemma, så nu hoppas jag på förändring! Är det några av er som mediterar? vad får ni i så fall ut av det? Gör ni det hemma eller går ni på kurs? hur kommer det sig att ni började? har ni upplevt nåt speciellt under en meditation? jag är nyfiken! kram//

[Vintersaga]
0

Hej Lina!

Vad roligt att du har hoppat på en kurs i ämnet - det går ju utan kurs, men jag själv tyckte det var givande att gå en kurs där vi fick prova på olika meditationstekniker varje gång!

Jag har mediterat i tio år nu och det blev en självklarhet när jag började med mediumskapet för 8 år sen att meditera dagligen. Nu gör jag tyvärr inte det så ofta, bara ett par gånger i veckan - men det är bättre att göra det regelbundet än att inte göra det alls.

Jag har upplevt en massa olika saker i meditationerna - men de flesta gångerna har jag inte upplevt något speciellt, annat än att det har varit skönt och att "energierna" har varit speciella. Jag vill inte berätta vad jag har upplevt, för då finns risken att du börjar leta efter samma upplevelser - bättre då att inte ha några förväntningar alls, för då blir det lättare att meditera (tycker jag själv).

Vad jag får ut av mediterandet är att jag blir i bättre kontakt med mig själv (och även andevärlden som jag jobbar med i mediumskapet). Det är huvudpunkten i meditationen tycker jag!

Lycka till på kursen och berätta gärna vad du själv upplever under resans gång… Glad

\Rickard

lina-pina
0

tack för dina tankar. ja det kan nog vara klokt att inte berätta för mycket, då det kan påverka.

Mitt syfte med meditation är framför allt att få mer kontakt med mig själv och att dämpa den inre stressen. Det skulle va fantastiskt om jag lyckas existera utan att tänka mig sönder och samman. Så gott och bara få vara i denna brusiga värld och finna friden inom sig no matter what… Kanske kan det också hjälpa mig att få mer kontakt med min inre röst..som jag har väldigt svårt för att höra ….hej!/

[BigMama]
0

Jag har sökt meditation i flera år. Jag kan inte.

Däremot har jag insett att genom aktivitet går det att meditera. När jag tappar "tid och rum", dvs när jag lyssnar på musik, planterar, promenerar, skrattar, läser eller ägnar mig åt ngt som får min förvirrade hjärna att tappa kontrollen - då hittar jag ett tillstånd som får min hjärna att slappna av. Det är meditation för mig.

Hoppas du finner det du förväntar dig!

szirius
0

#0 när jag läser detta så tänker jag spontant på Eckart Tolles bok " Lev livet fullt ut".Nej, det är ingen meditationsbok, men när du nämner din " brusiga värld" och att du tänker dig sönder och samman, så är han så vägledande hur man kan hitta stunder ut ur detta på ett lättförståeligt sätt.Lyssna på mellanrummen.Andas medvetna andetag.Det lilla blir det stora.

Att du öht taget lagt märke till denna ständiga röst är ett stort steg - många gör nämligen aldrig det, eller de ifrågasätter den iaf inte.Att kunna höra sin inre röst kommer allt eftersom.

Och det finns inte en väg att komma ner i ro ! Som #3 skriver, hon har hittat andra vägar.För mig fungerar tex dans och att sjunga/spela också som vägar ut ur tjattret och in i närvaron.

Är man väldigt stressad så kan stillasittande/liggande meditation skapa panikångest.Då kan gående meditation fungera som en början ( själv tycker jag att krattning är oslagbar meditation när jag är " uppe i varv" Flört)

(Det finns även många länkar till olika sorters meditationer inne på andligutvecklingifokus som jag kan rekommendera, man kan fokusera på hjärtat , ljus osv.Hoppas att du hittar vad du söker.)

lina-pina
0

# tack för tipset… jag har läst Eckhart tolles bok..och jag håller med .den är väldigt bra och tänkvärd. !

jag tror för egen del att jag behöver båda. Det lugna och det aktiva. Jag har börjat på afrikansk dans..helt fantastiskt..roligt, svettigt och släpper på ens hämningar… Det gäller att hitta sin grej, och jag kan hålla med mycket i det att man som #3 säger att man gör något som får hjärnan att slappna av. Kanske detta som  kallas en form av flow? för mig funkar det att skapa som tex måla, baka..men också måste jag ha något fysiskt som får "all skit" att rinna ut, rensa systemet..det är där dansen kommer in.. även om jag gör allt detta så känner jag fortfarande att jag saknar en sorts inre kontakt med mig själv…kanske låter konstigt…?men jag tänker att det är där meditationen ska komma in…får se hur det blir, har ju inte börjat än. jag har börjat med att ha mer tyst runt omkring mig.. tex låta bli datorn ( ja inte nu då..=))och tv:n och musiken och det hjälper faktiskt mig en del..