Normalt eller inte?
Ett ord som jag många gånger fasat över. Tidigare kände jag starkt att jag inte var normal. Jag kom inte från normala hem förhållanden.
Jag hade inte ett normalt förhållnings sätt, gentemot omvärlden. Mitt beteende var Onormalt i ANDRAS ögon.
Först nu för något år sedan gick det upp för mig att JAG FAKTISKT ÄR NORMAL.
Vilken lättnad det var när insikten kom och ännu mer lättad kände jag mig när jag kunde formulera orden och säga dem rakt ut.
"Du anser att jag kommer från onormala hem förhållanden.
Du tycker att mitt beteende är onormalt. Men jag vill bara säga dig att:
Mina försvar är alldeles Normala från att komma just från mig, med den bakgrund jag har. Något annat hade varit Onormalt.
Jag inser att jag behöver jobba mig igenom svåra trauman. Men säg aldrig mer till mig att jag är Onormal igen är du snäll."
Från den dagen blev jag ett med mitt varande. Onormalt eller inte? Kommer från betraktaren som inte ser helheten ur flera perspektiv.
Kramar till er alla där ute./ Rore
WOW Rore!!!
Jag sitter här med tårar i ögonen! Du är så underbar rore 
Det du skriver verkar så bekant……..jag har upplevt liknande!
Tack för att du finns och delar med dig.
Kramar om.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack Indiania! Kramar tillbaka.
Läser det flera gånger. vad är normalt och onormalt.
Tänk vad vi kan dömma andra,utan att förstå innebörden.
Tack rore för att du delar med dig.
Varsågoda
Ni hjärte goa människor.
Någonstans djupt inom mig finns en längan om att kunna förmedla just detta, att elände och svårigheter FAKTISKT går att övervinna.
Kunde jag. Så kan andra. Var och en är sin egna smärta närmast. Var och en av oss är vår egen lösning närmast.
Det kanske käns lättare att ta till sig. När man läser någon annans historia. Känslan av att inte vara ensam i detta. Jag vet inte
Jag hoppas på att nå fram till någon som som fortfarande slåss med sig själv inombords, som kanske börjar sin resa, som trots sin rädslan vågar känna sitt egna rop på hjälp och börjar sin vandring mot ett helare Jag.
Kram
Härligt inlägg rore, Vad är egentligen att vara Normal?
Jag är super glad när jag får höra att jag inte är normal för då vet jag att jag inte följer ledet. Yohoooo
Att våga gå utanför som du gjorde och säga rakt ut till någon krävs Mod och att våga göra sig sårbar. Det är en styrka.
Att inte våga göra sig sårbar är att hålla fast vid det år in och år ut.
Smärtan är inte i vägen, den är vägen.
Jag är onormal och jag vill vara det. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Jag har inte riktigt förstått varför ordet Normal överhuvudtaget behöver användas, När vi talar om människor.
Vi bör uppskatta våra olikheter, och lära av varandra.
Ordet Normal/onormal anser jag oftast används för att dömma och såra eller nedervärdera någon annan människa.
Kram
Jag väljer att vara Onormal
Ja nilla, jag håller med dig. Kram till dig

#Rore utan dina upplevelser som ansågs onormala, hade du inte varit en onormalt underbar o kärleksfull Rore. 
Alla dom utmaningar vi går igenom under uppväxten formar oss för att vi ska bli dom vi är.
Dom som haft svårast upplevelser kan ofta bli de finaste i slutänden.

Jag har själv givit mig frid inför att sluta försöka vara normal! Vilket underligt påhitt, det där med normal.Inte ens något jag VILL VARA, har jag insett( som #6 skriver
, jag rättar mig inte i ledet)
Min mans släkt tycker tex att man ska umgås minst 3 ggr i veckan - jämt. Jag orkar och vill inte det.Därför är jag onormal i deras ögon, labil, enstörig, tråkig,socialt inkompetent osv.Denna sida hos mig har jag kämpat så emot,har velat vara NORMAL.Tvingat mig till situationer jag inte vill vara i , gång på gång, för att ingå i det normala sociala livet. Men hallå - det här är hur jag är. Skit i samma om jag nu verkligen ÄR socialt inkompetent, som behöver mkt egen tid o blir stressad av för mkt socialt liv o prat - jag får väl finnas ändå!?
Vilken friiiid. Jag blir nästan lycklig av att tänka att jag är alldeles alldeles onormal, för det är en frihet att våga vara det.Folk får tycka vad de vill och vara hur normala de vill.
Jag har dessutom en alldeles underbart onormal son, han följer inga mallar, utvecklas inte som man "ska", uppför sig inte som man "ska" -och han har väckt mig, ruckat min egen inramade syn,fått mig att ifrågasätta systemet o samhällets normer om det mesta.
För varför ska man inte få lov att vara precis som man ÄR, utan att man då ska kallas onormal o inte riktigt få ingå i gemenskapen?