Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 5935 ggr
[rore]
0

Reagera - Agera

Två ord som min terapuet tog upp med mig för några år sedan.

Jag kunde först inte begripa vad han menade med detta, men så småning om föll bitarna på plats.

Igår så kom hans ord till mig igen och jag kunde inte annat än småle.

Jag blev åskådare till ett scenario, när jag var på jobbet o hälsade på.

Jag vet inte ens om de som var inblandade i det hela ens var medveten om vad som pågick.

Kanske var det ingenting, men jag upplevde detta stark.

Vi var några stycken som satt och fikade. Var av två tjejer hade ett ord utbyte med varandra, ang arbets relaterade uppgifter.

När den ena tjejen sen gick iväg för att göra något annat, så öppnade hon som var kvar, munnen och gav svar på tal. Bakom ryggen.

Jag tänkte för mig själv, hur ofta har jag inte hanterat saker och ting på detta sätt? Ilska, frustration , rädsla, för att inte duga

Det var så uppenbart för mig att den ena tjejen var full med olika försvar. Hennes förvandling framför mina ögon var så total.

Och hon den andra verkade fullkomligt omedveten om spelet som på gick. Hon var som naturligt självklar i sitt sätt att vara.

Jag avskydde såna personer tidigare så jag identifierade mig nog med den försvars beredda tjejen. Det kunde lik väl ha varit jag.

Jag tyckte så synd om henne, att / om hon sitter fast i detta.

Jag vet inte alls om det är på det sättet men detta fick mig att reflektera över hur jag själv en gång var.

Jag har verkligen varit sån. Nu när jag satt där och betraktade detta skådespel så flöt orden som sagt upp från min terapuet. Agera - reagera.

Det är i vilket fall som helst mycket intressant att just betrakta, sig själv och andra och verkligen se utan att rusa in i känslan och tappa bort sig där./ Rore

Indiania
0

DE saker du lärde dig av din terapeut är ju jättebra.

Men episoden du berättade om där agerade du ju inte? Kanske det hade varit bra för tjejen eller båda tjejerna om du hade gjort det?

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

[rore]
0

Jo, men samtidigt så var det ju ingen uppenbar fejd mellan dem.

Bara min egna iakttagelse/tolkning av situationen så att säga.

Tankarna runt detta kom när jag skulle sova.

Fel rubrik, kanske skulle ha skrivit betraktelse i stället. SkämsSkrattande

Tidigare skulle jag ha reagerat inom mig själv och fått olustiga känslor i denna situation som skulle ha påverkat mig negativt. Fast än den inte alls hade med mig att göra.

Så nu kan man ju säga att jag reagerade utan att agera. Eller kanske agerade jag när jag reflekterade över detta?

Det blev snurrigt det här. Hoppas du förstår vad jag menar./ Kramar om dig

Indiania
0

Jag förstår precis hur du menar.Du kunde vara i ditt inre lugn utan att bli påverkad.

DEt var kanske jag som var för snabb att reflektera över vad du hade skrivit.Det är ett vanligt fenomen här, jag behöver träna på att ta in saker i lugn och ro utan att förhasta mig.

I alla fall är du en klok kvinna med båda fötterna på jorden.

Kram på dej !

" Var nära naturen - var när dig själv "

[rore]
0

Hahaha.

Kramar tillbaka. är lika dan själv.

intressant
0

reagera - agera mycket intressant refektion

det är våra reaktioner som är våra motstånd

the work; hur reagerar du på tanken att andra personer FÖRSVARAR sig?

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

siddelina
0

Mycket intressant reflektion Rore. Känner igen det du just har beskrivit från min kurslitteratur.

[rore]
0

Att människor använder olika försvar och hur jag reagerar på det?

Klurig fråga. Det beror nog på situationen om det är en aggressiv miljö, så tror jag att jag skulle uppleva starkt obehag.

Men som just den här gången så känner jag viss förståelse, samtidigt som jag kan känna en viss sorgsenhet över dessa situationer, eftersom dessa människor kanske sitter fast i beteenden och mönster som jag själv känner igen så himla väl och som bara förminskar en själv.

Nu vet jag ju att det finns andra vägar att gå så att säga, men samtidigt så är det ju så att varje enskild individ når fram i olika takt. / rore

intressant
0

det naturliga är att alla försvarar sig

allt annat är bonus ;-)

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

[rore]
0

#8.

Det är sant.Glad