Kan vädret bli bra?
Det pratas ständigt om vädret och jag börjar undra om det kan bli bra. Nu är det regningt och folk klagar på hur dåligt det är. Kallt och blött, semestern är förstörd. Men för ett par veckor sedan var det strålande solsken och varmt. Då klagade folk ännu mer! Det var för varmt, dom orkade inget, ungarna var gnälliga, allt var jobbigt. Vi kan inget göra åt det mer än att anpassa oss. Är det en träning i att förstå att allt ÄR? Det finns inte bra eller dåligt det bara är.
Just nu så känner jag att det mest ointressanta ämne man kan diskutera är just vädret. Intresseklubben har expoderat av överbelastning.
Håller med dig att vädret är ett ointressant ämne att diskutera, trots det så läggs det mycket energi på det istället för att människor lever här och nu.
Visst kan jag också klaga över att det är för varmt eller att det bara regnar, men lika ofta kan jag sätta mig på altanen och lyssna på regnet som smattrar eller ligga i skuggan och njuta av att inte behöva frysa.

Det är också ett ganska svenskt fenomen…eller, man pratar iaf inte alls om vädret på samma sätt utomlands.I Sverige är det en kultur att prata om vädret, en slags hälsningsfras " vackert väder vi har idag" eller" hu vad det blåser idag".
Själv bor jag i ett varmt land och tycker att det är väldigt intressant att iaktta detta fenomen hos mina svenska vänner/släkt : de säger ofta " om man ändå vågade göra som er och flytta iväg till värmen som ni gjort o slippa det här eländiga vädret o mörka vintrar". Sen när värmen kommer så klagar de ännu mer! Och i augusti, ja då börjar de redan prata om och längta efter nästa sommar!
Snacka om att inte leva i nuet…att lägga lyckan på de där två fina sommarveckorna man får varje år…Det är ett utspritt fenomen, iaf i min bekantskapskrets
Jag ser det som dig, vädret bara ÄR. Finns det nån bättre övning än vädret, att släppa föreställningar och ta det för vad det är? 
Och så gillar jag det gamla ordspråket " det finns inget dåligt väder -bara dåliga kläder!"