Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettrelationer
Läst 4920 ggr
Susanne3
0

Energitjuv; Hjälp

Nu har jag råkt ut för en riktig energitjuv igen på morgonen. En som verkligen kan få mig att må sämre. Hon vill att vi ska komma till henne och hennes hobbyverksamhet, nu när hon befinner sig i trakten. Inget fel på det om det vore att man ger och tar i vanliga fall. Men nu hade vi planerat för hela dagen. Min man ska sätta in en ny del i vår ena bil, som vi ska sälja nu inför semestern. Hennes hobbyverksamhet skulle kosta oss pengar idag. Pengar som vi försöker spara in nu inför semestern, för barnens skull. Sedan ska vi över till mina föräldrar och fira min mamma på Mors dag.

Föreslog att då kan hon komma till oss efteråt. Det gick inte. Föreslog då att vi kan ses i stan, vilket innebär halva vägen för oss. Det går inte heller! Hon har flera gånger varit i våra trakter, men inte kommit till oss efteråt. Utan kräver att vi bara ska släppa allt och komma till henne.

Kan berätta att bara för några veckor sedan, som ännu är i färskt minne för mig, så var det begravning i hennes trakt. Inga barn var välkomna till begravningen. Vi diskuterade länge här hemma hur vi skulle göra, för självklart skulle min man åka vilket fall som helst (det var hans kusin som begravdes). De tjatade och tjatade att vi skulle komma, och vi tog ledigt för våra barn i skolan och så åkte vi. Väl framme så slutade det med att jag ensam fick sitta där en hel dag med 8 barn, därav med lillan (8 mån) som var genomförkyld då och bara sov korta stunder dygnet runt. Ingen hade sagt till mig innan att jag skulle vara barnvakt, utan allt jag fick höra det var att de hade tjatat ända tills jag hade följt med!!!Jag var totalt slut. Min svärmor är väldigt lunnig till humöret, så det gick upp och ner under hela helgen.

Vår son tog med sig Majblommorna som han sålde, för de skulle köpa sa de innan. Det slutade med att ingen köpte någon majblomma, men min son blev av med 130:-. Han var helt förstörd, så ledsen var han.

Sedan på vägen hem, gick vår bil sönder. Så vi fick ringa efter hjälp. Som ni förstår så tar det massor av energi från mig. Klarar snart inte att umgås normalt med dessa personer.

Förlåt att jag sänder ut såna negativa energier idag på Mors dag. Jag var verkligen på bra humör i morse när jag vaknade. Men dessa energitjuvar kan verkligen ta musten ur än.

Hur ska jag bära mig åt att slippa ta åt mig som jag gör? Skulle vara så skönt att bara kunna skaka av mig allt.

KRAM

GRATTIS ALLA MAMMOR!

[alica]
0

Hej
Det är tråkigt med sådanna person men mitt råd är:
Fundera på varför du över huvudtaget tillåter dig själv att ha en sådan människa i ditt liv?
Om det var en kompis till din son som behandlade honom på det viset - skulle du låta honom leka med den "kamraten"?

Ditt liv- dina vilkor.
Vi är ofta jätterädda för vad andra människor ska tycka om oss och därför tillåter vi ofta energitjuvar högt och lågt. Det kan vara vänner som beter sig illa eller en chef som ställer orimliga krav - och vi accepterar av rädsla. Rädsla att inte duga, att inte få bättre lön eller kanske rädsla att ´bli av med jobbet om vi inte "tar skiten".

Men om du biter i från eller avsäger dig kontakten - vad är det värsta som faktiskt kan hända?!
Oftast är sanningen inte ens i närheten av det vi befarar och att totalt sätta stopp för energitjuvar är bland de mest befriande man kan göra.
SÅ lycka till :-)

[mia-38]
0

Sluta svara när människan ringer. Ge henne inte chansen att ta energi ifrån dej. Hon vet säkerligen att hon gör det.

Jag hade en sån med i min bekanspkapskrets. När jag fick nog så bröt jag all kontakt. Jag svarade inte när hon ringde och svarade heller inte på sms. Till slut blev det tyst och människan försvann.

Lycka till med vad du än gör nu.

Kramar!Skrattande

[peter54]
0

Jösses, jag begriper inte varför du bryr dig ö h t om en sådan person, Du får förstås svara henne precis på samma sätt - nej tyvärr, det går inte.

[rore]
0

Värdesätt dig själv.Kyss

Träna på att sätta gränser.Obestämd

Våga bit ifrån.Skrikandes

Våga vara den du innerst inne ärCool

Lycka tillTungan ute

Susanne3
0

Tack för era svar Glad. Nu kan jag tyvärr inte bara stänga dessa människor ute, för de tillhör släkten på min mans sida. Hade det varit sk vänner, så hade jag inte tvekat en sekund. Jag får helt enkelt lära mig att säga ifrån bättre, även om det lär bli sura miner och en massa prat. Men hellre det, så att man själv mår bra. KRAM

[peter54]
0

#5 Men kan du inte be din man prata me den specifika energitjuven då? Han kan väl förklara att den personen "konsumerar" långt mer än vad hon ger och att det lakar ur dem hon bemöter på det viset så att de, som du, töms på energi.

Susanne3
0

Jodå, min man vet mycket väl vad jag tycker. Jag är inte sen med att berätta det :) . Men han vill väl inte såra antar jag, så han hamnar mer i kläm tyvärr. KRAM

CatarinaJ
0

En fråga till #0:

Vem tillåter henne ta din energi? är det du eller hon?Flört. Bestäm dig för att inte ge något, håll distans!

Susanne3
0

#8 Det är förstås mitt eget fel, för det är jag som låter henne ta av min energi. Om jag kunde slå dövörat till, så skulle allt kännas så mycket bättre. Är väl för känslig Flört. KRAM

[alica]
0

Hej
Släkten är ju alltid ett känsligt område.
Men ditt liv och du har all rätt att kräva ditt space oavsett vem personen är som inkränktar på det som är ditt.
Men jag tror ändå du mår bättre om du sätter ner foten och sen om halva släkten tar illa upp beror det nog mer på att de önskar att de med kunde vara stark och säga vad de tycker.. för tror inte du är den enda som stör dig på ett sådant beteende.
Lycka till

creativewitch
0

Det är svårt att bryta all kontakt med energitjuvar jag har stor erfarenhet av att de ofta fortsätter att komma till en fasten man har tagit sådant avstånd från dem. Så känner man sig så taskig då man bryter kontakten och inte svarar då de ringer etc… det är svårt.

De värsta energitjuvar som jag känner är tuvärr mina egna föreldrar, vilket är jobbigt för dem kan man ju inte bryta helt med.

siddelina
0

Inte konstigt att du tycker det är jobbigt och känner att energin försvinner.

Håller med #11 om att det är svårt att bryta riktigt med en energitjuv. Samvetet finns där och gnager och jag har fallit till föga många gånger och hört av mig, fastän jag bestämt mig en gång för alla att NU ÄR DET SLUT!

Säg ifrån till den personen och sen behöver du ju faktiskt inte träffa dem om du inte vill. Låt mannen och barnen åka och du själv stannar hemma. Gör inte dig själv till ett offer, handla här och nu!

Qamilla
0

#11. Visst kan man bryta med sina föräldrar. Det har jag gjort eftersom vår relation endast ledde till sorg och smärta för min del.

Dock tror jag att det bästa sättet att hanskas är att lära sig stå upp för sig själv och säga nej. När du kan det så behöver inte universum skicka flera övningsexempel till dig längre eftersom du lärt dig den läxan.

Lycka till.

lenjon1
0

Aldrig i min tid att jag tillåtit någon äta upp mig på det viset.

Nej är nej och sen är det bra med det. Följ hjärtat och du kommer känna dig så nöjd efteråt.

Lycka till

lena