Jag har inte tid
Apropå aktuella trådar i forumet just nu (tveksamt med affirmtioner o Så botar du många sjukdomar).
Tankens kraft är verkligen stark, den kan bota sjukdomar eller skapa dem.
Märker att jag går omkring och tänker att JAG HAR INTE TID.
Det jag skulle behöva göra är ganska viktigt, men helst skulle jag vilja ta spaden och gräva lite
..
Det är inte bara jag som går omkring och klagar på att tiden går…. Vad skapar det för alla och envar?
Det är enklare än du tror. Det är bara att byta tanke till
Jag har tid
Jag läste lite i en bok som hette Under mandelträdet (tror jag) Där vände han lite på begreppen och såg all tid som egentid. Från att han kände att han inte hade någon tid för sig själv till att han hade all tid. När han t ex gjorde läxor med sin son, så var det hans tid med sonen.
Den mesta av vår tid verkar gå till att tänka på vad vi måste göra, men inte alls har lust med. Både tid och kraft försvinner på detta ältandet, men inget vettigt blir gjort. Är det verkligen så att det är så viktigt? Viktigare än det du vill göra? Mycket av det vi tror är viktigt är inte alls det. Livet går vidare ändå, fast det inte är dammsuget, bilen är besiktigad eller vad det nu kan vara.
Hej BigMama 
Vad skapar det för alla och envar? Stress, oro, missnöje, irritation… Borden och måsten…
"Jag har all tid jag behöver"… hmmm… man slipper nog negativa känslor, och det är ju bra. Men blir allt som behöver göras gjord?Inte hos mig
i alla fall. Spark där bak och Just do it! funkar bättre än affirmationer. Eller så kan jag strunta i att göra vissa saker.
Det viktigaste för mig är att vad jag än gör eller inte gör ska det ske utan negativitet. Den läxan har Eckhart Tolle bankat på mitt huvud
. "Sluta förorena din omgivning med negativitet!"
Kram, Pirjo
#2 Mycket av det jag har trott att jag måste göra, behöver jag inte alls göra. Det är också en enorm skillnad i det jag måste göra och det jag vill göra. Som att jag måste tvätta. Det blir tungt och jobbigt, men om jag istället tvättar för att jag vill ha rena kläder så blir det en helt annan sak. Jag har ordning på mitt hem och mitt liv utan att jag måste göra saker, jag gör det för att jag vill, jag har tid och jag har lust att göra det.
Jag brukar se till att inte ha några måsten och då blir det lättare att leva. Det är bara att ta fram alla sina 'jag måste', vända dem till 'jag vill' och de som inte går att ändra till 'jag vill' tar man helt enkelt bort! På det sättet får jag all tid jag behöver. 
#4 Jag provade i verkligheten vad som var måsten. Jag hade så fruktansvärt många att jag var helt utmattad. Hur mycket jag än gjorde så fanns det alltid något mer som jag måste göra. Men så blev moståndet så stort att jag gjorde nästan ingenting. Bilen behövde komma till verkstad och besiktigas. Jag orkade bara inte med det, så det blev inte gjort. Eftersom jag inte gjorde detta som jag måste så fick jag körförbud. Först blev jag fruktansvärt stressad, men så kom jag på att det var helt betydelselöst. Allt var som vanligt. Det var ingen reell skillnad mellan att ha körförbud och att inte ha körförbud. Bilen var som vanligt, jag var som vanligt och livet var som vanligt. Det var polisen med för dom har inte stoppat mig de senaste 20 åren och gjorde det inte nu heller. När jag förstod detta så fick jag orken och lusten att ta hand om bilen
# 0 Hej BigMama! 
DEt där med att få tiden att räcka till måste ju vara lite inviduellt.Den som har småbarn hemma har ju fullt upp med att finnas till för sina barn.När barnen flyttat hemifrån har man ju mer tid över till sig själv.
Däremot kanske du inte skall gå omkring och tänka Jag har inte tid…Det för gärna med sig att man får mindre och mindre tid, eller hur?
#4 Håller med dig där, att se till att inte ha några måsten….Då blir saker och ting gjorda i alla fall.
Jag tror att man mår bättre själv om man sänker lite på kraven och alla måsten.
Försök få lite tid över att njuta i naturen, då finner du säkert ro inombords!
Kram Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "

Oj, vad jag känner igen mig i dig, BigMama. För över 10 år sedan hade jag fullt med måsten och blev trött bara att tänka på dem.
Då blev jag skadad och för en tid kunde jag inte göra så mycket. Det jag lärde mig av det var att se till vad jag ville göra och det jag kunde göra. Jag skippade måsten och kan inte. Mitt liv blev lättare, att lev.
Något annat jag lärde mig var att många måsten behöver jag inte göra. Då jag var frisk hade jag en bild hur allt skulle vara för att vara perfekt. Bland annat strök jag så gott som all tvätt, men det lärde min då tonåriga dotter att jag inte behövde gör. Likaså fick hon mig att göra om kravlistan.
Jag håller med #6 om att njut av naturen. Det finns lugn, ro och kraft att hämta där.

ALLTID lika uppfriskande att läsa dessa trådar här inne
.Det blir så många fina påminnelser..för en sån som mig som glömmer…
#3 och #4
JUST det behövde jag minnas nu.
Jag fick en övning när jag gick i terapi och det var att hejda mig själv varje gång jag tänkte eller sa " jag måste" " jag borde" "jag är tvungen" etc till "jag vill" " jag vill inte" ( och då inte heller göra det) " jag har lust att" " jag väljer att" "jag föredrar att". Och OJ vilken skilnad det blir i ens upplevelse i det man gör.Frihet…
Man kan urlaka sig själv totalt på energi när man låter tankarna mala på kring att man är fast, det tar aldrig slut på sysslor, tiden räcker aldrig till,ekonomin stressar osv. Men energin återvänder på ett kick när man lyckas vända offerrollen till att man väljer (eller väljer bort) !

#2 Spark där bak och Just do it!
Ja, den funkar också, haha
.
Det finns något som kallas för "tröskelproblematik"… det är svårt att komma över trösklarna vid olika förändringar tex, man skjuter ofta på obehagliga saker så att konsekvenserna bara växer, i stället för att helt enkelt bara ta tag i det på en gång…
(En spark där bak-systemet har jag nog lärt mig av att ha klantat till det tillräckligt många gånger …fast jag har starka tendenser att vilja skjuta på obehag fortfarande…
)
Vilken respons - det blommar även på PU i sommar! 
Szirius namngav precis mitt dilemma, så nu vet jag att det heter 'tröskelproblematik'!! Så det blir till att ta fasta på vad som står på tröjan jag nyligen köpte åt min man: "Just Do It"!
Jag har med denna tråd tagit fasta på att mitt sinnelag kan vara positivt medan jag gör mina göromål, om jag väljer att kliva ur offerkoftan. Belöningen efter Just Do IT är härligt sprudlande energi.
Jag byter ut jag måste mot jag vill……..Och ställer mig frågan: Vad ger det mig att göra detta just nu?
Och om det ändå tar emot… Så går jag ut i trädgårdens läkande gröna rum för att få perspektiv och kraft.
Jättefina exempel och erfarenheter om vad som händer när man ändrar sitt tänk. Tack!
Jag har all tid i världen och jag väljer själv hur jag vill tillbringa den.
Härligt

#10 underbart att höra! Och du…det är MÅNGA som har tröskelproblematik….de flesta är bara inte medvetna om det…

#10 Härligt, det känns som du gjorde en vändning
#10 Du har det inom dig hela tiden! Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
#10 - Yes, nu blir det lättare :-)
Tänkte på det där du skrev, om tröjan du köpt åt din man… Kanske du köpte tröjan för att du dagligen ska bli påmind om att det bara handlar om Just Do IT - för om du hade köpt den till dig själv hade det inte varit lika synligt för dina egna ögon… 
Kram och lycka till 
Rickard

Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se