Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 3891 ggr
szirius
0

Bekräftelse

BEKRÄFTELSE

Det här är ett ord som jag processar kring. Inre och yttre bekräftelse. Det känns som att jag hela tiden vill längre ner i detta, till kärnan. Ju mer jag börjar skymta den underbara känslan i att bekräfta mig själv, där jag känner att jag inte behöver något utifrån, att allt finns inom mig att ge till mig själv, desto mer börjar jag se när jag mister den, när jag vill ha bekräftelse utifrån.

Jag har uppmärksammat vad som sker med mig : när andra bekräftar mig så slutar jag att bekräfta mig själv. Jag faller då jättelätt in i mitt gamla mönster att leva på andras bekräftelse i stället för min egen. Min kärlek till mig själv slås på "hold"  - för då" matar" nån annan mig med kärlek. En jättestark insikt…men jag vet inte hur jag ska få ordning på det…

Det har nu blivit så att jag det senaste året nästan helt dragit mig undan situationer där jag kan få bekräftelse, för att jag inte funnit ett sätt att hantera denna insikt, denna "jojon" mellan att bekräfta mig själv och att tappa det när jag får bekräftelse utifrån. Jag känner mig obehaglig till mods av att bli fylld av andras positiva kommentarer, för jag tappar bort mig själv i det.

Jag både dansade och sjöng på en väns bröllop nyligen och jag började då snurra upp mig kring bemötandet jag fick, kände press att jag" måste göra nåt" med min musik, som så många sa( dansen är redan på proffesionell nivå )  Det tog flera dagar för mig innan jag kunde landa i mig själv igen, känna vem jag är, att jag duger som jag är -oavsett om jag gör nåt med min musik eller inte. Vill jag själv? Eller tror jag att jag vill för att andra sagt det? Jag känner att jag inte hör min egen röst i detta.

Jag väljer numera oftast bort stora sammanhang  för att  -hur trygg jag än känner mig inombords och när jag tävlar/uppträder - så dras jag automatiskt in i att känna mig smickrad av andras beundran.

Egot vill ha mer…men jag vill ju frigöra mig från egot…men att undvika situationer gör ju inte att jag finner någon större trygghet inom mig heller…Obestämd

Min bästa vän säger " varför hålla undan en talang som andra kan få njuta av? " Tja…därför att jag blir "torsk" på att bli bekräftad!

Det känns som att jag inte är rädd för att misslyckas, utan jag är rädd för att lyckas - och att egot ska få en kick av det. Jag är rädd för att njuta av strålkastarljusen, att åter bli beroende av det ( har varit det, med oerhört dålig självkänsla) . Jag tackar nej till möjligheter till mer sådant i mitt liv nu, men något längtar så efter det samtidigt. Och jag vet inte vad det är. Jag bromsas av tanken på att det är mitt EGO som vill ha…

Men det börjar tyst komma en känsla till mig att det kanske kan vara själens längtan…att det också är ett sätt att dela med sig till världen. Jag blir ju själv så inspirerad och lycklig av att få njuta av andras sång och dans…"men ska jag tro att jag kan ge något till nån" …det är där också som något stoppar i mig. I stället backar jag.

Så då står jag här…i detta mellanland och vet inte vad som är vad riktigt….

Jag vågar inte ta steget ut för att jag tänker att det är egot som vill plocka hejarklackspoäng…

Men apropå väntan och längtan och frihet och dessa ord vi delat tankar kring….vad ska jag vänta på?

Kommer det komma en dag "då jag vet" ?

Vad jag vet är att jag glömmer tid och rum och är i fullständig flow när det kommer både till musik och dans.

Jag tar nu modet till mig att delge mig detta och be om råd -sist lossnade ju min förståelse så bra med er hjälp!Kyss

Många frågor blev det…sorry…OskyldigFlört

szirius
0

OJ så långt det blev! FörvånadSkäms

bjprofit
0

#0 Vad jag vet är att jag glömmer tid och rum och är i fullständig flow när det kommer både till musik och dans.

"Go with the flow" tycker jag!

Du har svarat själv på din fundering tycker jag när jag läser ditt inlägg Flört Vilken härlig känsla att vara i det tillståndet, så passionerat att du glömmer tid och rum! Sluta inte med det och jag tror också du kan stå ut med andras bekräftelser då du ju är mycket medveten om detta och uppmärksammat det.

Kan vi förresten frigöra oss från egot? Jag menar helt alltså?

Behöver vi det om vi nu kan uppmärksamma det när det kommer smygandes? Obestämd

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[rore]
0

Hej! JAg håller med föregående talare. Go with the flow.

Släpp ut dig själv om det är det som gör dig levande.

Lär känna ditt "ego", du kommer lära dig under tiden att se skillnaden och växa inombords.

Du skrev svaret till dig själv, läs ditt inlägg igen vännen. Kram

ojrip
0

szirius… hej… det värmer så i mitt hjärta att läsa din skrivelse.

Jag bromsas av tanken på att det är mitt EGO som vill ha…

Ja, jag förstår hur du menar. Men… vad skulle hända om du bytte ordet ego till mänsklighet? Skulle det kunna få vara så? Att det är mänskligt att vilja ha bekräftelse. När jag tänker så blir jag fylld av ömhet Glad

Var inte rädd för att prova dina vingar. För en sak är säker…. livet kommer att visa dig var du befinner dig… på ett eller annat sätt. Jag har själv en alldeles egen guru. Min skitjobbiga dotter, åtta år. Det tar ca 2 sekunder för henne att kasta mig tillbaka till ruta ett om jag tror mig ha kommit någonstansSkrattande

Kram, Pirjo

ojrip
0

#2 Hej Björn Glad

Kan vi förresten frigöra oss från egot? Jag menar helt alltså?

Och vem är det i så fall som vill frigöra sig? Egot så klart Skrattande

Svaret är alltså nej. Det är omöjligt. Och för det andra. Egot är en illusion. Ok? Varför och hur skulle man bli av med nåt som inte finns?

Precis! Det räcker gott och väl att se det för vad det är Kyss

Kram, Pirjo

szirius
0

#4 visst är de underbara, barn.Jag har själv en 7-årig guru här hemmaFlört, växer så det knakar av honom…rena VÄXTVÄRKEN många gånger,aaaj,  heheFlört

( han har tex sagt åt mig att jag inte får svara " mmm" när han pratar med mig -och mkt riktigt svarar jag oftast så när jag inte lyssnar riktigt!Flört)

#5 Och vem är det i så fall som vill frigöra sig? Egot så klart Skrattande

haha, ja det där har vi diskuterat inne på AU, den delen av en som vill bli fri från egot, vissa kallar det för " det andliga egot" som förklär sig i nån gloriaroll, men har likväl en massa begär!

Tack! Det har du rätt i.KyssDet känns som att varje gång jag får syn på det så har jag fått ett mellanrum mellan "det" och "mig".Och då är jag medveten.

intressant
0

en del av oss vill ha bekräftelse

vi har vissa delpersonligheter

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?