OT Menskopp
Jag har ett tips till alla här.
För några månader sen så skaffade jag något som heter menskopp, det är som en tampong fast en kopp i silikon.Den håller upp till 10 år och man märker knappt av att man har mens.
Det som är bra med den är att den håller i 10 år, tänk vad pengar man lägger ut på bindor och tamponger på 10 år, den är miljövänlig,torrhet och obalans i slidans naturliga miljö är vanligt när man använder tamponger och bindor. Menskoppen påverkar inte slidans miljö.
så vad tror ni?? Vågar ni testa något nytt??
googla på menskopp så kommer det upp en rad olika försäljare..man kan även få dom i olika färger:)

tack för tipset, jag har funderat på att skaffa en,men är lite skeptisk till att "ha något liggande där inne", det känns inte naturligt -använder helst inte tampong heller av den anledningen.Men jag bara hört positivt från dem som använder den.Det är både naturvänligare och billigare dessutom.Såg att den säljs på vissa hälsokostbutiker…fick mig faktiskt en till funderare…ingen annan här inne som har någon tanke kring detta, eller kanske har en?

Jag har en, efterson att den är i silikon eller annat material så känns det inte så mycket att den ligger där inne. Man märker liksom inte av det.. Men fråga gärna om det är något annat du undrar över.. Jag svarar mer än gärna:)
Men känner man inte den? Blir det inte typ obehagligt när man sitter?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

nej den formar sig efter slidan eftersom att den är i silikon och är böjbar..
Nej det blir inte konstigt när man sitter, den sitter längst ner i slidan och man känner den inte alls.
Det är värt att prova.. alla som har en är nöjda, kan vara lite krångel i början med hur man ska vika och sätta in den.
Men det känns inte så fräscht?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

varför??

Jag har använt menskoppen i snart två år och det är ett av mina livs bästa inköp! Jag brukar tömma koppen morgon och kväll, och övrig tid tänker jag knappt på att den finns där. Varför skulle det inte kännas fräscht? Tvärtom känner jag att det är skönt att slippa plastiga bindor eller oron för att tamponger ska läcka osv.
Så jag håller med myff - tjejer, ni måste ju bara testa detta! :)

Låter intressant och så praktiskt!
Har två funderingar…
Är det risk för läckage när man sportar, rider eller om man simmar?
Kan det finnas någon risk med att kroppen reagerar negativt på silconet?
Annars låter det perfekt 

sätter man in den rätt så borde det inte läcka ut, det blir som ett vakum så det håller sig tätt.. dom flesta gånger jag badar med den så läcker det in, men inte ut. Finns speciella för dom som sportar mycket.
silikonet borde inte påverka kroppen.

vissa säger att dom får mindre mensvärk efter att ha skaffat menskopp.
När man tömmer den, hur är det då? Geggigt? Hur lång tid tar det att tömma? Måste man duscha av sig då pga klet?
(Ursäkta om det är konstiga frågor)

inte så kletigt som en tampong, blodet hamnar i koppen och inte på sidorna. Med lite erfarenhet så tar det inte så lång tid, det är bara att skölja av den i handfatet.. nej man behöver inte duscha efteråt..
Det är bra att fråga!!
Har beställt 2 st. Spännande. Miljöperspektivet o ekonomin tilltalar mig mest.
Bra och informativ tråd.
Låter absolut värt att testa!!!
Inte minst med tanke på miljön….. slippa alla bindor och tamponger i tillverkning o avfall…

/Ingela

Konstig fråga, men är det inte ganska knepig att få ut?
Att stoppa in den förstår jag är rätt knepigt, men en vanesak, men hur sjutton får man ut en?
Jag använder enbart tamponger i vanliga fall, då jag känner mig så extremt ohygienisk med binda (en ren fobi från barnsben då jag har ganska otäcka minnesbilder som innehåller bindor
).
Dock har jag alltför ofta svårt att få ut tampongerna, så då undrar jag verkligen om jag skulle kunna hantera en menskopp… Har funderat på att köpa menskopp nämligen, men inte vågat fråga tidigare
. Tampongproblemen har jag i regel mot slutet av mensen då jag inte blöder så mycket och därför håller sin tampongen ganska torr och vill inte komma ut alls. Jag använder för övrigt minsta storlek och har mycket oregelbunden mens pga p-stav, så min mens kan gå från störtblödning till ingenting under ett tampongbyte, ungefär :P
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
Får jag flika in här trots att jag inte har någon praktisk anledning? Jag frågade min fru om detta eftersom jag faktiskt trodde att det var ett skämt först. Namnet "menskopp" är lite obehagligt tycker jag, ungefär som om man skulle kalla tamponger för "mensuppsugarproppar" eller något sådant och det var nog därför jag trodde att det var på skoj.
Jag har läst igenom tråden och redan fått svar på de flesta av funderingarna jag hade, men en sak undrar jag fortfarande och det är hur man får den på plats? Jag fattade på min fru att koppen ska upp till livmodertappen och ända dit kan det inte vara lätt att nå med handen, eller? Finns det något verktyg att placera med ungefär som när man sätter linser på ögonen?

#15 - Jag tycker den är lättare att få ut än en vanlig tampong eftersom den inte "torkar ut" på samma sätt. Den har en liten "pigg" längst ner man kan dra i, men personligen tyckte jag att den skavde lite så jag har klippt av den och har inga problem att få ut den ändå. Då håller jag bara lite längre upp, vid "koppens botten". Nån gång ibland kan den vara svår att få ut ändå, men om man slappnar av och sen "krystar" lite så brukar det inte vara några problem.
#16 - Man viker ihop den och för in den precis innanför slidmynningen och så vecklas den ut där. Den ska alltså inte alls sitta särskilt långt in.
De flesta försäljare av menskoppar på nätet har bra instruktioner och svar på många vanliga frågor. T.ex. kan ni kolla på http://www.amandasintima.se/hurgorman.html för en tydlig instruktion hur man gör, med bilder osv. På http://www.menskopp.se har de under länken "Extra instruktion" detaljerade bruksanvisningar om bland annat isättning och urtagning. Det finns också mycket info på nätet om olika modeller och vilka som rekommenderas för olika personer.
Själv beställde jag min turkosa LadyCup direkt från tillverkaren i Tjeckien på http://www.ladycup.eu. Det var snabb och bra service, och jag fick också snabbt en ny när det visade sig efter cirka 6 månader att jag fått ett "måndagsexemplar" som gick sönder. Men det är som sagt tänkt att de ska hålla mycket längre.
Jag kan ge mina VARMASTE rekommendationer till alla kvinnor att skaffa menskopp! Och ni män som läser - rekommendera era fruar också! 

#17 Tack snälla för ett mycket bra svar och vettiga länkar! Nu vet iaf jag vad jag ska unna mig när jag blivit skuldfri och råkar ha lite pengar över 
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod
#17 Jaha då förstår jag. Någon har givit fel information tidigare.