Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettnuet
Läst 2654 ggr
[Tunridan]
0

Vad är tid?

Jag såg delar av ett jätteintressant program på tv2 för en stund sedan, kanske någon annan som också såg det? "What time is it?" hette det, en vetenskapdokumentär.

De pratade om detta med vad tid egentligen är, att vi inte vet det. Tiden som Einstein pratade om den är något relativt och han sa dessutom att all tid existerar samtidigt; dåtid, nutid och framtid. Allt händer nu. Flört

Allting som vi upplever, upplever vi med viss fördröjning. Och alla upplever vi det olika, med olika fördröjning.
För att t ex solens ljus ska nå våra ögon så att vi kan se solen, tar det åtta minuter! Så när man ser solen på himlen så ser man den som den såg ut för åtta minuter sedan! Viss fördröjning alltså. Ju längre bort något är, ju längre fördröjning.

Tiden enligt kvantmekaniken består av "korn", så att allt vi upplever är bitar av tid kan man säga. Tiden är inte en solid och förutbestämd väg vi vandrar mot döden. Den skapas, bit för bit, eller vår upplevelse av den gör det.

Här kommer jag att tänka på att vi skapar vår egen framtid hela tiden. I varje ögonblick läggs det på flera tidskorn på de tidigare kornen, som bildar det vi upplever som tiden, som vårt liv, vår vardag.
Men den är hela tiden rörlig och föränderlig, tiden. Vad den nu är för något. Skrattande

Alla har sin egen uppfattning av tid. Allas uppfattning är rätt. Det finns ingen exakt tid som man trott, när man tittar upp mot himlen efter solens "rörelse" på himlavalvet (det är ju jorden som rör sig, inte solen).

För varje varv som jorden snurrar runt sin egen axel tar det 24 timmar säger vi och tror att vi därför har en exakt tidsuppfattning när vi tittar på våra klockor.

Fel. Ibland snurrar jorden lite snabbare, så ett dygn är kortare än 24 timmar och ibland lite fortare, så dygnet blir längre. Det är aldrig exakt 24 timmar långt, det skiftar hela tiden.

Detta beror bl a på vindens påverkan på jorden, enligt vad de sa i programmet.

Så vad är klockan? Vet inte. Ingen av forskarna i programmet kunde ge ett klart svar på den frågan, för det beror på vad man gör, var man är och vem man är.

Intressant, eller hur!? Skrattande

Det som jag anar att forskarna kommer börja luska mer i, är vad detta vi kallar NU är….Flört

Indiania
0

Nog är det intressant alltid………Visst upplever man att tiden går fortare och fortare och vi når ett högre medvetande.

Du skriver att det beror på vindens påverkan på jorden, det är väl solstormar de menar eller?

Hur som helst nu är ju nu för oss precis när vi upplever nuet eller?

Detta blev svårare än jag trodde……… Skrattande

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Tunridan]
0

#1 Nej jag tror de menade just de "vanliga" vindarnas effekt på jorden, på hur de formar berg och så. Att vinden hela tiden påverkar jorden, kanske mer och på fler sätt än vi tidigare trott.
Jag vet inte mer än så, för de sa inget mer om det som jag hörde. Men de nämnde inte solstormar.

Haha, ja svårt att begripa. Nu är det som allting upplevs hända i, som en skål som man sedan lägger olika ingredienser i och gör en soppa av. Ingredienserna är tiden, det som vi upplever händer. Soppan är verkligheten som vi har skapat av tids-ingredienserna. Skrattande

"Nu" är egentligen ingen tidsaspekt, eftersom vad är nu? Så fort vi säger nu har det blivit ett nytt nu. Säger vi.
Fast det enda som existerar är nu. Det har ju alltid varit nu. Men det som händer i detta eviga Nu varierar och förändras hela tiden. Nu förändras aldrig, skålen förändras inte. Den är alltid skålen, utrymmet för det som läggs i, det som upplevs.

Om man skiljer på orden blir det kanske lättare. Om vi säger dåtid, nutid och framtid. Där är nutiden en slags upplevelse av tid. Men NU är alltid konstant, oföränderlig.
För har det funnits ett tillfälle som inte varit NU? Allt händer nu. Flört

Ayena
0

# 2 - Mycket intressant program!

Jag uppfattade också att det är vindarna som bromsar upp jordens rotation och detta är ju faktiskt ganska lätt att ta till sig. Vi har ju ingen platt yta utan höga berg och djupa dalar som skapar strömmar och motströmmar, varma och kalla luftmassor som möts.

Intressant också att denna upptäckts gjorts där man talar om olika skikt av tillvaron. Det där tolkar som som olika dimensioner.

Dock uppfattade jag kontentan tvärtom, att det inte finns något nu eftersom dåtid, framtid och nutid är samma. Men jag uppfattade det som du, att framtiden alltid påverkas av det som händer nu (fast nu inte finns)

Eller finns det?

Hi hi Flört

Indiania
0

#2 DEt sista stycket kan jag i alla fall ta till mig.Vi kan väl säga att varje sekund är ett nytt nu eller hur? Allt händer nu det är jag med på.

Jag är inte SÅ skärpt förstår du Skrattande

[Tunridan]
0

#2 Ja visst var det intressant! Tack, du förklarade det bättre det där med vindarna än jag gjorde. Glad

Just det, de olika skikten av verkligheten, olika dimensioner. Det hör ju samman med strängteorin, som är väldigt intressant! Strängteorin som pratar om detta med att allt är energi i ständig vibration. Det som f.ö visa män och kvinnor vetat i alla tider. Skrattande

Hmm, jag blandade förstås in min egen syn på det hela, med vad "nu" är, i det jag skrev. Kanske blev invecklat?

Alltså, det finns inget nu i form av en speciell tid, eftersom allt händer samtidigt. Man kan ju kanske byta ut "Nu" med att säga att det är samma sak som "Jag Är". Känslan, vetskapen av att finnas, att vara, att existera, är ju det vi känner igen i känslan "Jag Är".

Hur vet jag att jag finns? Jag vet det bara, självklart. Jag är ju här. Nu. Skrattande
Man vet att man finns, att man är. Och den känslan av existerande är samma som det eviga Nuet. Bara olika ord.

Nu börjar jag komma in på detta med Gud också. Skrattande

Jag är=Gud.

Nu=Jag Är=Gud.

#4 Haha, okej. Varje sekund är ett nytt nu i tiden. En ny nutid.
Åjo, du är nog så skärpt, men inte kan man någonsin förstå detta med intellektet! Ingen kan det. Det är en känsla av intuitiv vetskap mer…

omelett
0

#5 Åh så härligt att se dina ord här igen. Jag har fått poletten att ramla ner det sista. Fast jag inser att jag inte kan ventilera det med vem som helstSkäms

Häromdagen kom jag på att Gud, liv, energi, intelligens, medvetande, ljus och rörelse är samma sak (listan kan göras längre) Olika ord men samma sak. Det är också helt utan motsats. Det finns inget annat.

Nuet kan jag inte klämma in i det tänket, men med lite hjälp från dig, så ska jag nog fatta det också.Glad

Ayena
0

# 5 - Detta med strängteorin har också intresserat mig väldigt mycket. Allting rör sig bara med olika hastigheter. Mikrokosmos och makrokosmos ser likadant ut.

Man säger ju också att ju högre andligt utvecklad man är desto större är vibrationerna. Till exempel om Jesus skulle återfödas på jorden skulle han inte kunna vara en mästare utan skulle då behöva gå ner i vibration.

Tänker också lite på "Den nionde insikten"……….

Det som också var intressant här var att denna fysiker i studion faktiskt talade i andliga termer i allra största ödmjukhet, även om han inte nämnde det som andliga termer.

[BigMama]
0

Detta var ju kul.. Satte mig ner i tv-soffan och landade mitt i detta program efter nattning av barnen. Tankarna gick direkt till dig Tunrida, mitt i alla dessa fysiska termer.. Mycket intressant - och obegripligt samtidigt. Obestämd 

#7 Håller med om att programmet hade en andlig touch utan att uttrycka det rent ut.. Men det funkar ju, t o m gubben min tyckte det var intressant!

Indiania
0

#8 Detta var synd att vi missade här hemma.Får kolla om programmet går i repris.

[Tunridan]
0

#6 Vad go du är! Nej, det är inte med alla man kan ventilera detta, jag vet. Och så är det ju så att det handlar om ett inre vetande, ett slags känslo-vetande av djup karaktär och hur beskriver man det i konceptuella ord?
Därför är det ofta bäst med metaforer/liknelser, du vet ju att jag gillar det. Det talar till det inre på ett helt annat sätt. En metafor förstås inte av det logiska intellektet men av ens djupare inre, det är som en bro mellan det yttre och inre. Glad

"Häromdagen kom jag på att Gud, liv, energi, intelligens, medvetande, ljus och rörelse är samma sak (listan kan göras längre) Olika ord men samma sak. Det är också helt utan motsats. Det finns inget annat."

Javisst! Enhet. Det Enda som är, för allt kommer ur samma Källa. Det är ju det som menas när man säger att "Allt är Ett". Allting vi upplever som olika i det yttre är olika speglingar av samma "sak".Glad

"Nuet kan jag inte klämma in i det tänket, men med lite hjälp från dig, så ska jag nog fatta det också."

Om du ställer dig själv frågan; har det någonsin funnits en tid då jag inte varit? Hur känner du då? Vad upplever du?

[Tunridan]
0

#7 Ja precis, det är vansinnigt fascinerande. Allt är vibration på olika frekvenser, som att Universum är en jätteradio med olika kanaler vi kan lyssna på (olika dimensioner). Vi kan lyssna på en viss kanal om vi bara tonar in oss på den frekvensen. Vi kan lyssna på P3 om vi stämmer överens med den frekvensen, men inte annars. Skrattande

Allting vibrerar, även vi.

Jag såg inte eftersnacket tyvärr…

[Tunridan]
0

#8 Tankarna gick till mig: mycket intressant men obegriplig. Det är jag med mina tankar i ett nötskal, hahaha!  SkrattandeFlört

hagbard1
0

Hoppar in i flumhörnan. Glad Undrar om det inte blev lite flummigt i programmet också… det är ju ofta så att kanske mindre kunniga programmakare totar ihop olika perspektiv, olika vetenskapsgrenar så att det blir lite av soppa och mycket som lämnas åt tittarna att summera. Sen är det ju svåra grejer också.

Det blev en hyfsad avrundning av en svensk forskare tycker jag. Något förenklat.

Tyckte att jag kom på en grej under programmets gång, en definition av tid som jag tyckte verkar bra… och som jag saknade i programmet.

Vi har ju olika mät och måttsysten för olika saker. Vi har olika mätsystem för att kunna väga saker och vi har olika mätsystem för att bestämma sträckor… det är ju inget konstigt, och speciellt inte eftersom vi har sinnen som kan uppfatta det här. När det kom till tid så tänkte jag att: kan man inte säga att det är ett mätsystem för skeenden och olika händelser. Vi använder det ju så då vi pratar om "när" bakåt och framåt, eller om hur långt det är mellan olika händelser det är nu. Till det har vi klockan… som är mer eller mindre exakt. Sedan kan man utveckla själva mätningen och sin syn på hur tillförlitlig denna mätning är. men det är ju något helt annat. Då det gällde jordens rotation så handlade det bara om bråkdelar av en millisekund, vill jag minnas.

Apropå tid så kan man ju komma in på hastighet. Tänk vilken skillnad i hastighet det är om man åker ett varv med jorden vid polerna mot om man befinner sig vid ekvatorn.

Ja det är läckert med vetenskap. Bara hur de kommer på hur de ska mäta olika saker. Såg förresten att de vill skapa ett nytt sätt att bestämma hur mycket ett kilo eller ett gram är. De kontrollviker som finns inlåsta i några valv är inte tillförlitliga längre.

Å andra sidan… hur mycket behöver vi veta? Glad

[Tunridan]
0

Känner mig inspirerad att citera Einstein:

"Det är inte allt som räknas som går att räkna, och inte allt som går att räkna som räknas."

Flummigt va? Flört

[Vintersaga]
0

#14 - "Räkna med Einstein - han lever fortfarande i våra sinnen…" Flört

Kram Bus-Ricke

hagbard1
0

Inte farligt. Flört Det ligger mer i det citatet än man först kan ana. Betydligt mer.

Saknar källa:

"Den vise vet att hans vetande är tro, den oförnuftige tror att hans tro är vetande."

[Tunridan]
0

#15 Haha, javisst, Bus-Ricke! Flört

#15 Jodå, nog finns det alltid mer under ytan…jag skojade lite med dig bara…Flört

szirius
0

I "en ny jord" skrivs en del om tidsbegreppet som en illusion.Väldigt förenklat och förkortat så skrivs där att Nuet är alltid det enda som existerar.Även om du tänker på det som varit, så gör du det just Nu.Dina tankar om det som varit och det som ska komma finns bara Nu, det skapar ditt Nu.Kliver man in i detta perspektiv så ser man att det finns ingen tid, ingenting att vänta på, ingenting som har varit, utan varje stund, alla tankar, känslor, handlingar existerar Nu i en lång lång sträcka av Nutid.

Woaow.Hela sinnesbilden av tid som en linjär sträcka får maka på sig iom dettaFlört

Blir någon klok på vad jag skriver?Tungan ute Jag förstår iaf vad jag menar..heheSkämsFlört

Man kan leka med tanken att det är i total närvaro och medvetenhet om Nuet som enda existens, som man kan frigöra sig från karma.Tron på tiden håller ju oss också fast i karmacykeln på ett sätt…att vi kommer utvecklas i snabbare takt nu( vilket förutspås från många håll och som ja också upplever själv)  kanske har att göra med att vi kommer förstå denna illusion av tiden mer?Kliver vi ur våra föreställningar om hur saker går till, så kanske vi ser att allt sker NU… jag flummar vidareFlörtOskyldig

Fast fullkomligt klartänkt på samma gångCoolTungan ute

[Tunridan]
0

#18 Yes! Precis vad jag menar, och Eckhart Tolle beskriver det så bra. Och du med. Det finns bara nu. Det har alltid varit nu och kommer alltid vara nu.

Detta är precis varför jag pratar om (senast idag faktiskt) om att det finns en väg att vandra och samtidigt ingen väg alls.
Jag kan ha levt tiotusentals liv och samtidigt har inget "hänt".

För jag är redan "framme" (hemma) och har alltid varit det. Det finns ingenstans att gå för jag kan inte vara annat än NU.
Det är som att vi är stilla och aldrig rör oss någonstans (det i oss som är evigt och oföränderligt, vilket är detsamma som NU), samtidigt som vi verkar röra oss och utvecklas i det vi kallar livet/liven.

Det är en paradox som får den intellektuella hjärnan att börja koka, hahaha! Går inte att förstå annat än som en djupare inre förståelse, ett igenkännande. Ett "jaa, men det är klart, det visste jag ju redan! Så självklart och så enkelt!"

"…att vi kommer utvecklas i snabbare takt nu( vilket förutspås från många håll och som ja också upplever själv) kanske har att göra med att vi kommer förstå denna illusion av tiden mer?Kliver vi ur våra föreställningar om hur saker går till, så kanske vi ser att allt sker NU"

Det är just så som jag ser det också. Det är vad det handlar om, det som mayakalendern pratar om, slutet av deras tideräkning 2012 och även säkert andra som förutspått en stor förändring eller "tidens slut".
Tidens slut är just det; att kunna se igenom illusionen av tid. Att se att det enda som finns är Nu.

[budewabo]
0

#8 Här har du din repris. SVT Play rockar fett! Skrattande

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

AnteMsson
0

Enkelt uttryckt: Enligt en av alla tolkningar av Einstein.

Tid är vad vi kallar det som gör att allt inte händer samtidigt.

Tid existerar inte i sig självt.

Allt sker samtidigt i olika lager.

Avståndet mellan lagren utgör det vi räknar som tid.

Tid och Avstånd är således att jämställa.

Eller var det verkligen så enkelt?

Einstein hade inte helt rätt i en del saker.. framstående, javisst. Men med en stor brist.

//Fr. Sirivs

[budewabo]
0

#21 Det är den tanken som är svår att ta in. Att allt händer NU. I olika lager. Och varför håller vi människor då på med t ex personlig utveckling osv om vi redan är färdigutvecklade i ett annat lager. Frågan 'vad är meningen med livet?' blir ännu besvärligare med det här perspektivet… Obestämd

AnteMsson
0

Men beroende på vilket håll man går i lagren så finns det ju också i så fall oändligt antal möjliga skeenden. Personlig utveckling blir därigenom kanske till och med viktigare - iom att man kan lära sig att se det som kommer utifrån det som är och har varit.

//Fr. Sirivs

hagbard1
0

Jag upplever två olika "världar" i diskussionen, varav den ena handlar om människan och hennes tidsuppfattning och användning av tidsbegrepp, medan den andra är en helt abstrakt värld som vi egentligen inte vet något om.

Förstår jag helt galet då jag menar att tiden som måttsystem är vårt sätt att mäta "avstånd" mellan olika händelser och skeenden?

Enligt måttsystemet är det ju helt förkastligt och meningslöst att säga "allt händer nu". Jag upplever det snarast som att detta är att använda språket fel. Ja det som händer nu händer just nu, men vad är det för vits att säga att det som hände på femtonhundratalet också händer nu och att det som kommer att hända om femhundra år också händer nu? Vi vet ju att så inte är fallet för oss. Det är för att kunna avgöra detta som vi använder oss av tidsbegreppet. För att kunna prata om andra "rum" bör vi ha sett dem först.

Okej om man resonerar som så att det finns parallella världar, men då blir det ju konstigt och helt obegripligt om man vill ha det till att vi faktiskt befinner oss där i diskussionen om vårat nu.

Vad händer om vi säger att en kilometer är inte en kilometer eftersom vi redan befinner oss en kilometer ifrån den plats vi tror att vi befinner oss på. Vi kan bolla med viktsystemet också och säga att ett kilo faktiskt är mycket mindre om jag befinner mig i havet, men det är ju fel.. ett kilo ÄR ett kilo. Dock skulle en enkilosvikt väga mindre i havet… men det beror ju inte på vikten i sig utan på dess omgivning. På samma sätt är en meter just en meter… men om en enmeters linjal kröks så kommer det kortaste avståndet mellan 0 och 1000 mm att bli kortare, på samma sätt som ljuset kan böja av vid en himlakropp och då visa fel avstånd mellan två punkter.

Jag får väl läsa på om jag ska få någon uppfattning om Einsteins, och andras uppfattningar om tid, som det här med rumstid. Det är ju teorier det handlar om och knappast något konkret. Jag menar att, vill man göra något riktigt spejsat så kan man ju vrida till vad som helst till des diametrala motsats eller kanske säga att rött faktiskt inte är rött utan egentligen borde betraktas som blått… å så sätter man igång och försöker förstå det här.

Men det är klart att det är kul att leka med tankar och begrepp.

ojrip
0

Hej Glad

Hur ska man berätta om upplevelsen av tidslösheten (Nuet)? Det går inte. Inte med ord. Språket skapar en dualitet: den som upplever och det som upplevs. Bortom tid och rum finns bara enhet.

Var går gränsen vad en människa kan uppleva? Flört

[Tunridan]
0

#25 Älskar dina klara ord. Glad

Ville bara avsluta med detta vackra citat om tid av Henry David Thoreau:

"Tiden är blott strömmen jag går och fiskar i.

Jag dricker vid den, men medan jag dricker ser jag den sandiga

bottnen och märker hur grund den är.

Dess tunna ström flyter iväg, men evigheten förblir."