Gör livet enkelt!!
När andra pratar om deras LIV blir jag så inspirerad för jag ser och lär mig så enormt mycket om HUR de tagit sig fram trots allt lidande.
I detta kan jag se hur mycket kraft som finns i varje människa. Den kraft som många inte vet om att de har.
Igår var jag och såg Sara Lundbäck och Malin Berghagen som pratade om deras liv hur de tagit sig fram och att de LYSSNADE på deras hjärta och gjorde det som skulle göras.
Sara ville sjunga och jobbade som lärare, en dag så satt hon på stationen med sin gitarr och började sjunga. En man började gråta och efter kom han fram till henne och sa att du gjorde så att jag fick ett uppbrott. Tack sa han.
Den dagen visste hon att hon kunde ge något till andra. Efteråt kom en man med ett visitkort och hon ringde upp honom och han ville signa henne till australien och nu har hon gjort över 200 spelningar i hela världen. Hon följde sin dröm.
Efteråt kom Malin Berghagen och berättade om hennes liv och det var som att höra min egen historia. Hon berättade om den inre läkningen som är SÅ viktig så att vi kan bli hela som människor och det är vad jag tror själv är en nödvändighet för att frigöra känslor som tryckts undan hela livet.
Vi kan gå och prata i åratal med terapeut eller andra men om man inte tar fram smärtan dvs sorg, ilska och annat som sitter fast så kan vi ej bli hela. Vi kan ej hjälpa våra barn om vi inte hjälper oss själva först och går 2 stycken trasiga själar in i ett förhållande så är det inte många som klarar detta. Att bära varandra eller rädda någon är en enorm tyngd och om vi är beroende av vår partner så töms man omedvetet på energier. Den ena eller båda blir medberoende.
När det gäller undantryckta känslor så kan vi ta ett barn som trillar och slår knät. Vi vill inte att de skall vara ledsna så vi säger till dom snabbt det var väl inte så farligt. De får alltså inte lov att visa sina känslor och gråta ut tills det är klart. De känner att de får inte lov att vara som de ÄR.
Precis som vi behöver med vår inre läkning så behöver vi gråta, bli arga och allt annat tills det är klart.
Att föreläsa är min dröm och jag har börjat så smått men Malin gav mig ytterligare en bekräftele på att detta är vad jag skall göra. Berätta om mitt liv hur ont en förändring gör men hur mycket det är värt efteråt är obeskrivligt. Livskraften kommer fram och då kan man följa sin intuition och hjärtat mycket lättare än att vara kvar i dimman.
Jag brukar jämföra alla känslor med en kokande gryta. Var skall alla känslor ta vägen om vi lägger på locket hela tiden för att vi vågar ej möta det som kan göra ont.
Vi fyller istället vårt tomrum med allt som kan tänkas och vi flyr in i något som vi tror kan bli ett plåster på ett sår Exempel arbete, mat, alkohol, godis, sex, rädda andra, träning, droger, shopping, dejting och vi blir aldrig riktigt nöjda.
All förändring börjar med oss själva så ta hand om den viktigaste personen i ert liv och lyssna inåt vad DU känner, behöver och vill.
Vi föds som original men du har ett val om du vill dö som en kopia. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Tack Gitte, för att du delar med dig av föreläsningen och budskapet i tråden.
Detta verkar vara dagens tema för mig och kanske för många andra. 
Mitt i en förändring känner jag att det är tufft, ovant och skrämmande. Men också inspirerande´och spännande.
Livskraften kommer fram och då kan man följa sin intuition och hjärtat mycket lättare än att vara kvar i dimman.
Det är precis vad jag känt av! Så då får det vara jobbigt ett tag..
Ser fram emot att få gå på en av dina föreläsningar, då vill jag att du signerar din bok åt mig också! 
Bra skrivet, Gitte! 
#1 Förändring är tufft, ovant och skrämmande för det är så tryggt att vara på samma ställe som vi alltid varit på i åratal. Det krävs ett Mod att göra en förändring. Du vågade.
Efteråt blir livet så mycket mer inspirerande och spännande som du säger. 
Haha, MIN bok. Ja vem vet. Du blir min speciella gäst när den dagen kommer.
#2 Tack ikna, du har också haft ett Mod till att göra en förändring så du vet hur det känns. 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Det låter väldigt intressant. Människor har mycket att förmedla om vi vill lyssna. Dom flesta har gått igenom både det ena och andra, men står där raka i ryggen ändå och tar för sig av livet.
Du hade säkert blivit en jättebra föreläsare. Det är bara att köra på
HJÄLP!
Ja, jag fyller ett tomrum med allt som kan tänkas och som jag hoppas kan bli ett plåster på ett sår (som jag inte ser) - tidigare var det arbete och träning, sen gick det över till mat, nu är det nog mest godis och grubblerier. Och aldrig känner jag mig riktigt nöjd.
Ja, jag vill ha en förändring - om den så ska börjar med mig själv
Ja, jag vill ta hand om den viktigaste personen i mitt liv och lyssna inåt på vad jag känner, behöver och vill.
Ja, jag är född som original och vill INTE dö som en kopia.
HJÄLP, vad ska jag göra???
#5 Ta reda på vem du är genom att se vad som inte är du. Då kan du finna lyckan och friden som redan är där, inom dig. För som det är nu kan du inte se den eftersom du är fast i dina tankars ständiga tjatter.
Hur gör man detta? Genom stillhet för endast när vi är stilla så kan vi se klart. Vi är den mesta av tiden så upptagna med våra tankar, så vi vet inte ens vilka vi är.
99% av alla människor lever så här, så du är verkligen inte ensam och ändå är det just det du känner dig, eller hur? Är det inte det som är tomrummet som du försöker fylla?
De flesta människor lever i upplevelsen av att vara ensamma och utsatta, mer eller mindre. De känner sig avskilda från andra människor och livet för övrigt.
Genom meditation och stillhet kan vi se att det alltid är våra tankar om oss själva och livet som ställer till det och som skapar lidande.
Mediterar du?
#6 tack för svaret. Det låter vettigt det du skriver. Nej, jag har aldrig mediterat. Går man nån kurs för att lära sig det eller?
#7 Varsågod. 
Nej, du behöver egentligen inte gå en kurs för att lära dig meditera, om du inte vill förstås.
Meditera kan alla göra och det finns förstås olika sätt att "göra" det på (för meditation är egentligen inte en handling).
Meditation är helt enkelt det du gör när du sätter dig ner i lugn och ro, tar några djupa andetag för att slappna av i kroppen och sen kan du t ex välja att fokusera på din andning.
Uppmärksamma andetagen, in-och utandning, du kan känna luften komma in genom näsan, ner i kroppen och ut genom munnen.
Det kommer komma tankar förstås och då är det meningen att så fort du upptäcker att du dras med in i en tanke, att du återgår med uppmärksamheten på andningen igen. Håll på så. Och se hur du känner dig efteråt. Lugnare kanske. 
När man pratar om meditation så ser man ofta att det finns ett mål att nå, och målet med meditationen är i detta fall stillhet.
Men det kan vara bra att fråga sig detta redan innan man börjat meditera:
Är stillhet här nu, redan innan jag söker efter den?
Och tänk inte efter, utan bara observera om den inte är där redan, känn…
Så småningom kommer man upptäcka att man inte behöver meditera sig till stillhet för man är den, alltid.
Stillheten är inget man skaffar sig eller har som mål att nå till (som om det finns i en annan tid eller plats) och som man sen måste upprätthålla genom daglig meditation.
Stillheten är det som hela tiden finns som en bakomliggande underton i allt och överallt, inklusive oss själva så den är ju alltid närvarande, även i den mest stressade stadstrafik!
Men det är ju något som man upptäcker, inte tror på för att någon (som jag) säger det. 
#8 ok, jag fattar, har testat något sådant ett par gånger men min psykolog kallade det minfullnessövning. Men ska jag sträva efter att inte tänka på något alls eftersom jag ska fokusera på andningen, eller ska jag tänka på det som kommer till mig och fortsätta att tänka igenom det?
#9 Okej, ja mindfullness är väl ett annat ord för medveten närvaro i nuet, vilket är detsamma som meditation. Orden är nog inte så viktiga egentligen.
Nej, du ska inte försöka göra något med dina tankar, för då försöker du kontrollera det hela och du kan ju inte bestämma dig för att inte tänka. 
Vitsen är att du ska bara fokusera på andningen för att just få bort fokus från dina tankar för en stund.
Så när du sätter dig ner var bara uppmärksam på hur din andning upplevs i kroppen. Fundera inte på detta med tankarna och hur du ska ställa dig till dem.
Andningen är ditt fokus, inte tankarna.
När du märker att "oj, nu förlorade jag mig själv i tankar", bry dig inte om det för det gör inget. Bara se det och återgå till andningen.
Jag ska bara säga det också att du kan inte göra två saker samtidigt i meditation; d v s du kan inte både fokusera på andningen och sträva efter att inget tänka (vilket inte går).
Så ditt enda fokus är andningen och vänligt men bestämt för du hela tiden tillbaka fokus dit.
Om du tänker på det som kommer upp (tänka igenom det med dina egna ord), då kommer du fastna i tankarna. Så nej, inte tänka igenom tankarna heller. 
#9 Skulle bara säga en sak till som är rätt självklar i mina ögon. Och det är att att vistas i naturen är en stor källa till stillhet också. Om du inte redan gör det regelbundet, så skulle jag rekommendera dig det. Du kan ju meditera även där. 
Det är ofta lättare för oss att uppleva stillheten inom och i allting, när vi är i naturen.