Mot målet
Vi har alla våra mål som vi vill uppnå. Det kan gälla allt från sluta röka till att man söker viss kunskap, klara tentorna, osv osv
När man tänker på sitt mål så ligger det mer eller mindre avlägset. Ligger det mera avlägset så är kanske risken stor att man skräms av hur långt borta målet är.
Ska det verkligen ta all den tid?
Ska jag verkligen gå igenom allt det där?
Målet kan kännas så långt borta att man blir trött innan man ens har börjat.
När man vet att det är många mil man ska gå så är det svårt att sätta ner första steget för då har man börjat sin milslånga vandring.
Det finns ett mycket enkelt trick man kan använda sig av, nämligen matte. Låt säg att du har en tid på ett år innan du är i mål - 12 månader. Det känns tungt! Men om man delar 12 månader med 6 så blir det 2 månader. Två månader är kort tid. Låt säga att man har 6 delmål istället.
Det enda som är intressant nu är var jag är i mitt delmål. Inget annat är intressant. Oavsett vilket delmål jag är i.
Nu kan jag med glädje och spänning gå in i mitt delmål som är på 2 månader. Jag börjar på måndag.
När börjar du på ditt?
Kram
Jag är ju en sådan person som blir lite stressad när jag ska sätta upp mål och det kan också medföra att jag känner mig misslyckad om omständigheter eller jag själv ser till att jag inte kan nå målet eller delmålet inom en viss tid. Men jag håller med dig att man behöver inte göra det svårare än vad det är och som min älskade kloka farfar alltid sa: Du kan allt du vill !
Kram Madde
Amor Vincit Omnia