Självhjälp?
Det känns som om jag faller. Jag har gjort det förut. Mått dåligt större delen av mitt vuxna liv. Men nu får jag inte falla. Nu är jag ju inne i en sökande del av mitt liv.
Det har blivit så att jag inte kommer upp ur sängen. Enda gången jag går utanför dörren är för att gå ut med min underbara hund eller för att köpa mer cola och godis. Jag vill bara stänga in mig i ett mörkt rum och ruttna bort. Orkar ingenting.
Jag behöver hjälp. Eller tips. Alla tips är välkomna. Ja jag går hos en psykolog nu men dom har blivit uppköpta och det kommer dröjja tills nästa gång jag får komma dit. Jag tror mer på självhjälp. Så snälla. Vad brukar funka för er? Finns det någon super bra bok om självhjälp?
Jag måste göra något… nu….
Är långt ifrån expert. Men ett litet råd från mig bara. Ta dig en funderare. Vad är roten till att du mår så här dåligt tror du? Har det med barndom att göra? Skolgång? Vad?
Har du ngn i din närhet som du känner att du kan prata med?
Affirmera ! Skriv ner i en bok eller på ett papper hur du vill att du ska må och hur livet ska se ut och läs dessa affirmationer varje dag, kanske läs dem en gång morgon och en gång kväll.
Exempel på affirmationer: Jag är stark och tycker om mig själv.
Annat som jag kan tycka kan hjälpa är att prata med vänner, familj eller människor här på forumen. Lyssna på musik, skriv ner tankar och funderinga, kanske mål med livet och vad man vill uppnå.
Viktigt tror jag är att man inte bara stänger in sig för då är det så mycket lättare att gräva ner sig djupare.
Många kramar Madde
Amor Vincit Omnia
Jag instämmer med Madde. Har du människor runt dig som kan stötta dig? För ibland kan man behöva hjälp från flera olika håll.
Böcker är bra, men när man mår riktigt dåligt, så behöver man professionell hjälp.
Något som hjälpt mig mycket när jag mådde riktigt dåligt för några år sedan, var just promenader och långa sådana. Just motion är bra för både det fysiska och psykiska.