Olika sätt för avslappning!
Det finns många sätt att slappna av på så jag tänkte fråga er hur ni gör och vad fungerar bäst för er?
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

Det finns massa olika saker som fungerar som avslappning för mej, tex:
- Varmt bad med aromaoljor
- sitta vid datorn (iFokus)
- se tv eller film
- lång promenad med hunden
- puzzel
- läsa en bra bok
- sova
- prata med goda vänner i telefon
- äta en bit choklad
finns säkert fler men kommer inte på just nu.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Mmm varmt bad älskar jag med ljus och doftande badbollar. Jag har också några:
- Läsa bok
- Bada
- Meditera
- Promenera vid vattnet
- Ut och äta
- Bio

Hallontårta.
Smörgådtåta.
En Gin & Tonic.
Spela på Triss.
Spela Keno.
Mina sätt koppla av.

mmmmmmm…..hallontååårta!,,;D jag vill också ha !

Jag kan verkligen inte slappna av. Så era förslag är av stort intrese här. Kanske något av det som fungerar på er fungerar på mig med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mina sätt är att
tända ljus jag älskar levande ljus fixa lite capochino eller något kryddigt the säta sig i soffan lyssna på lite skön musik och ha datorn i knät (om jag inte skulle vara singel så skulle jag skippa datorn och ha min flickvänn brevid mej i soffan och ge massage och titta på en bra film*önske drömm detta med flickvänn ja the eller chaposinon inkluderad plus lite lakris eller något syrligt.. eller ett glas vin någon gång)
*ler*
gå en promenad
bada (jag har inget badkar där jag bor nu så det får bli att dusha varmt.. jag måse lära känna någon trevlig kvinna som har badkar )
sitta vid en sjö ellr vid vatten och titta ut på lungnet
meditera
#6 Det lät så fint och gulligt (om jag hade en flickvän). Bra att du gör det för dig själv också.
Sitta vid vattnet är så härligt för själen, jag hittar också mycket lugn och svar vid vattnet.
Meditation i huvudsak!
Jag har skapat egen meditationsmusik som är riktigt avkopplande - och den använder jag bland annat när jag leder avslappningen på jobbet eller på mediumutvecklingscirklarna vi håller.
Men den bästa meditatonen är fortfarande den tysta - där kan jag släppa det mesta och bli som mest mig själv!
Men ett bad är också väldigt avkopplande - tillsammans med en god bok…
#9 Meditera i badet går utmärkt för mig ;-) Somnar ibland
Fast då är det inte längre meditation eller??
#10 - Nä, då är det knappast någon meditation - men ack så vanligt när man gör det på morgnarna som jag! 
Det är också skillnad på meditation och avslappning - avslappning är för mig ett förstadium till meditation, en förutsättning för att man ska kunna meditera tror jag.
Att vandra i naturen är en underbar avkoppling. 
Gärna tillsammans med hundarna, men utan mänskligt sällskap som vill prata ….
Jag menar ingen rask promenad! Utan att i lugn och ro gå och filosofera i skogen kanske sitta en stund på en stubbe och lyssna på alla ljud runt omkring. Att stillsamt få följa årstidernas skiftningar… Det är för mig en nästan helig upplevelse som ger harmoni och stärker min själ!
Annars ger även Reikin mig avslappning fast på ett helt annat sätt som kanske mer påminner om meditation, men skönt och avslappnande är det, även om jag precis som GitteL har en tendens att somna ibland *ler*
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Att sätta sig eller lägga sig ner och bara "dumglo" rakt fram är också enormt avkopplande. ;)
Ja, det håller jag med dig om!
Jag har provat olika metoder, nu har jag målat om i mitt sovrum och inrett med få möbler men med mycket ljus, jag lägger mig på golvet eller på sängen, tänder alla ljus, andas lungt och håller den ena handen över den andras handled så att jag kan känna min puls. Jag tycker det känns bra, iblad har jag yogamusik som bakgrundsmusik. Jag har köpt en ny avslappningsskiva med Sanna Edin den är också bra.
Tack för era tips
Ann
Lyssna på http://uk.youtube.com/watch?v=lnq3d48dEKU
Den lugnar ner mig otroligt…

jag brukar läsa en bra bok, ta ett bad, gå ut till mina djur, ta promenader, lyssna på musik (metal eller något gladare, som 60tals skivor) eller skrika lite. har försökt med avslappningsövningar och sådant, men jag ligger bara och spänner mig och känner mig obekväm, eller så somnar jag. med lite träning skulle det nog fungera bättre. Men att bara ligga och inte göra något har på sistonde fått mig att tänka mycket på döden, vilket ger mig mycket ångest, det går lite i perioder det där…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#12 Du och jag Citronmeliss, har inte bara tigern som gemensamt kraftdjur. Dina avslappningsmetoder är exakt som jag skulle ha skrivit dom själv!
Otroligt! 
#18 Vilken vacker pålle du har! ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Vem vet Inga-Lena vad mer spännande vi kanske har gemensamt!

#20 Är du min tvillingsjäl..?
;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Oj vad många sätt det finns, lika många som vi människor
. För mig handlar det nog lite om varför jag ska slappna av, tex om jag har svårt att sova, jag känner mig stressad, jag vill "bara" slappna av. Så jag har olika metoder precis som de flesta, men meditation, låta fötter och resten av kroppen bli tunga bit för bit, musik, bad gå en sväng i skogen, läsa en bok.. Ja, många olika sätt 
Jag har hittat ett nytt sätt att slappna av - kom på det när Catarina skrev om stress och den fysiska kroppen.
Det är att lägga mig på min spikmatta! 
Det är en fantastisk känsla när kroppen är trött efter vedhuggning, eller stressen sätter sig i kroppen fast den är mental… Då lägger jag mig bara på mattan och slappnar av… 

#23 Jag kan faktiskt intyga att det är avslappnande. Jag fick prova på hos Rickard ….och köpte bums en matta! 
Jag läser gärna en bok och ligger på spikmattan, mycket skönt. 
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
#24 - Ja visst var det en härlig upplevelse att ligga på spikmattan :-)
Jag har aldrig legat och läst på den - det måste jag prova! Enda problemet är att Felix alltid kommer och lägger sig precis där jag har boken när jag ligger och läser… 

Mina sätt att koppla av på är:
- Meditation
- Musik
- Självhypnos
- Broderier (bara det inte blir fel)
- Stickning
- Promenader
- Qigong
- Läsa böcker

#25 Jaså han lägger sig där oxå
Hahaha
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
- Långpromenad i skogen för mej själv (hundarna är med förstås)
- Gå efter strand på sjön jag bor vid. Det får gärna blåsa från sjön, oro och annat blåser bort tänker jag mig då.
- Korsord och sudoko
- Avslappningsband
- Skriva tankarna som oroar när allt är bortskrivet kan ett skönt lugn infinna sig. Brukar kasta det jag skrivit bara för att vara säker på att ingen annan ser mina tankar.
- Musik
Spikmatta.
Denna tingest dyker upp i alla möjliga sammanhang.
Får nog lov att införskaffa en sådan vid lämpligt tillfälle.
#29 - Ha ha, ja den där spikisen är populär :-)
Om du inte har skaffat en innan glädjeträffen så kan jag ta med en åt dig då… om du tänker komma… 
Kramis
Avkoppling för mig är:
- bada bastu
- odla och pyssla i trädgården
- vandra i naturen

Vara ute i skog och natur…ligga i ett solarium där man inte kan göra ngt annat än bara vara:)
Sitta på en buss..har 45 minuters färd tid till stan…så det finns stor möjlighet till avkoppling:)