Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettboktips-musik-filmer-tv
Läst 3483 ggr
[Vintersaga]
0

What the bleep do we know?

Hade beställt filmen för en månad sen och idag anlände den! Sen visade det sig att det var en importfilm från UK - vilket betydde att det inte fanns någon svensk text… däremot engelsk! Så jag fick inte bara en strålande film att lära mig kvantfysik från, utan även en träning i engelska! Skrattande

Det här är en film som jag kommer att se flera gånger - precis som Eckhart Tolle och andra författare så innehåller filmen sådana visdomar som inte alltid intellektet klarar greppa - så den första delen av tråden tänker jag inte summera filmen, bara fokusera på en sak!

Om du gör en sak dagligen (vad som helst) så blir det en form av verklighet för dig, som sätter sig i kroppen och sinnet på cellnivå.

I hjärnan bildas trådar mellan olika delar när jag skapar samband. Om jag dagligen tänker att jag inte duger som jag är så kommer varje sådan fokusering att bli en tråd kan man säga. Till slut är det en bred autostrada som det går lätt att fara på - en självuppfyllande profetia skulle jag säga.

Om jag däremot slutar skapa detta sammanhang och inte vandrar längs den vägen något mer (t.ex. genom att bejaka mig som fantastisk och duglig i allt jag gör) så lossnar till slut kopplingen mellan delarna… och de nya har tagit över istället!

Ovanstående text är min tolkning av det jag såg - inte nödvändigtvis en sann beskrivning, eller recension, av ett avsnitt i filmen! Men det fick mig att tänka på hur svårt det är att bryta en vana som man gör dagligen - vilket skapar min syn på verkligheten… För att få ett fullödigt liv så behöver jag göra nya saker, bryta gamla (särskilt dåliga, outvecklande) vanor - och det börjar med en tanke… så tanken är verkligen skapande!

Någon annan som sett filmen, eller läst boken?

Kram Rickard

Anne-Lil
0

Hej..

Jag har boken, inte läst så mycket men inte sett filmen vilket jag gärna skulle vilja och kommer att göra när det är dax.

Jag har under många år varit i min personliga, andliga utveckling sedan jag blev svårt sjuk för 10 år sedan.

Sjukdomen är mycket bättre och jag arbetar nu halvtid.

Tiden jag gett mig själv var/är livsviktig då jag var helt sjukskriven i 2.5 år. Att vara uppmärksam på sina tankemönster, beteenden var också "livsviktigt" för att hita tillbaka till hälsa och välmående.

Det är inte alltid helt enkelt att både vara uppmärksam på sin tankar. beteenden på ett objektivt sätt.

Man är ofta väldigt duktig på att se ner på sig själv, bestraffa. tycka illa om det man tänker om sig själv så vägen till ett helare liv är att böja förlåta sig själv.

Som människor är vi mycket duktiga på att se , analysera, stödja, vara förlåtande mot andra i vår omgivning men glömmer ofta bort detta i relation till oss själv och blir många gånger hårda, oresonliga och mycket kritiska till vår egen natur.

Man går mycket lätt in i vad andra förväntar sig, tycker, tänker om hur och vad man "ska" vara vilket ofta bottnar i vår barndom.

Jag tycker all information, böcker , filmer som kommer ut är bra och viktiga på många sätt men det kan också skapa höga förväntingar inom oss.

Att vi "måste" jobba hårt… med alla delar vi inte tycker är o.k inom oss.

Avsikten med all informaton som kommer ut är ju att vi alla ska hitta tillbaka till harmoni, släppa gamla mönster, smärtor vi bär o.s.v men det kan också bli för mycket, man gräver och gräver, läser bok efter bok och tycker aldrig man blir nöjd..böckerna blir fler o fler i bokhyllan men man känner sig ändå vilsen.

Av erfarenhet så är min upplevelse och känsla efter den långa resa jag gjort, att försöka ta allt lite enklare, ha lika mycket tålamod med oss själva, visa lika mycket förlåtese och värme, kärlek till oss själva som vi ofta gett väldigt mycket av till vår omgivning.

Ta ett steg i taget.., hitta kanske en eller två böcker som känns bra och enkla att ta till oss.

En annan sak som också är mycket… betydelsefull i "resan" vi gör när vi går in i vår personliga utveckling vilket många gånger också öppnar vårt andliga sökande, är att också släppa våra tankar…

Hitta vägar, metoder för att vara i något som verkligen får oss att slappna av. Tysta tankarna.

Att meditera, lyssna på musik. promenera, måla,,sticka, skapa på olika sätt. Läsa trevliga, lättsamma böcker är en väg vilket varit och är bra i alla fall för mig när tankarna vill hamna i olika banor som inte är bra för mig, eller min omgiving.

Det blev en lång text och kanske en upprepning för många. Men jag tror det är viktigt att just påminna sig detta. Att försöka ta allt lite enklare, i den takt som känns bra och harmonisk för mig och inte glömma bort de tysta stunder när tanken ocks får vila.

Hej o kram från mig!

[BigMama]
0

Jag fick denna film i julklapp av min mamma. För mig var det ännu en bekräftelse på tankens kraft!

Eftersom den förklarar i kvantfysiska termer (på engelska) så tar jag till mig 'the secret' bättre, men den här skulle exempevis tilltala min man mer, som behöver ha "bevis".

Behöver se den fler ggr jag med. Kul att du uppmärksammar den Rickard!

[BigMama]
0

#1 Fina insikter du kommit fram till och tack för påminnelsen!

ojrip
0

Åååå vad roligt att få läsa om Lagen om attraktion Glad

Jag har inte sett filmen eller läst boken, men säger som BigMama - en bekräftelse.

Fortsätt att skriva Rickard! Det behövs! Ifrågasättande av många av dom saker som hålls för sanna. En liten liten öppning…

Kram, Pirjo

Tummelisa1
0

Ska titta på filmen men den är på engelska…

Har någon boken på svenska: Vad vet vi egentligen?! så köper jag den gärna! GladOskyldig

Har sökt den men ej hittat den. Varit slut i lager mm. // Tummelisa

lenmor
1

Jag har filmen med svensk text.

Jag har sett filmen en gång för något år sedan när jag fick den och tyckte den var fantastisk, men så fick jag secretboken och la den här filmen lite åt sidan.

Nu är det dags att se om "What the bleep do we (k)now?!"

Tack för påminnelsen!

tarantella
0

Jag har sett den filmen för något år sedan och den var mycket tänkvärd.  Jag har också The secret filmen och den har jag sätt ett antal ggr.