Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettjobb-karriär
Läst 1674 ggr
Sukram
0

Lärare

Hej!

jag är i valet och kvalet. Har en akademisk utbildning bakom mig som är oavslutad så tillvida att jag väntar på att några poäng ska rapporteras in till ladok innan jag kan lämna in papprena till examensenheten och ta ut examen.

Jag slutade plugga med några oavslutade kurser för att jag behövde uppehåll då jag började bli studietrött. Sedan blev jag arbetslös Skrikandes stod där utan fullständig utbildning och blev "förbjuden" att plugga färdigt då jag inte fick studera med a-kassa. Efter att ha blivit så gott som klar med mina studier nu (tack vare att jag lånade pengar för att plugga en termin) så har den stora akademikerarbetslösheten drabbat och dessutom ekonomisk kris.

Nu har jag tack vare kompetenta förmedlare på AF (tack gud att jag fick byta) fått arbetspraktik på en gymnasieskola oxh har fått vikariera som lärare och jobba som lärarassistent. Nu funderar jag på att plugga så jag kan bli behörig lärare. Det förutsätter att jag får fortsätta att vikariera eller hittar ett jobb på hel/deltid som kan kombineras med deltidsstudier.

Men hur vet man att man kommer passa som lärare? Hitills tycker jag det är jättepositivt att jobba med ungdomar och jag brinner ju för "mina" ämnen där jag har pluggat hur mkt som helst och tycker det är skitkul men lärarrollen är ju så mkt mer än att bara lära ut de ämnen man själv gillar.

Får man jobb som lärare sen när man läst upp? Är lönerna bra? Usch jag har beslutsångest. finns det någon här som har sadlat om till lärare som kan berätta hur det är?