Återkommande drömmar
Jag hittade hemsidan på Google och tänkte att det var värt ett försök… I september 2008 tog min bästa vän livet av sig, och i november skulle hon fylla 16.. Sen det hände har jag haft återkommande drömmar, fast de utspelar sig lite annorlunda varje gång men alltid med samma handling. Inatt drömde jag att hon var förföljd av en främmande man och att hon gömde sig hemma hos mig. Hon låg i soffan täckt av filtar så man såg henne inte men man visste att det var hon, vilket jag funderar på om det kan ha nånting att göra med att hon är död och inte kan se henne längre. Mannen satt på hennes vänstra sida och jag på hennes högra. Plötsligt hoppade han på henne och jag hoppade på honom med en kniv mot hans strupe. Vanligtvis brukar han bara skratta när jag skär i honom därför att jag är rädd för att skära för djupt, men den här gången skrek han och då ropade jag efter min mamma som var i köket och hon kom inspringandes och bad min kompis att vicka på tårna så vi kunde se att hon levde. Det enda jag minns efter det är att mannen gick iväg för att tvätta bort blodet, och sedan förvandlades han till min morbror som är alkoholist men som aldrig ens har träffat henne. Hon hade en hel del alkoholproblem och jag vill bara veta vad ni tror att den här drömmen kan betyda, och varför den är återkommande? Jag har haft en annan återkommande dröm som egentligen inte betydde nånting men de slutade komma efter att jag bröt nacken av huvudpersonen i drömmen…
Drömmar brukar återkomma tills vi har förstått budskapet. Så genom att försöka tolka sina drömmar, kan få dem att upphöra(när man tolkat rätt).
Din dröm tolkar jag så här:
Din vän = en av dina kvinnliga sidor. Främmande man = din manlige sida. Gömma sig = du vill inte visa att du har denna sida/egenskap. Vänster sida = kvinnligt. Höger sida = manligt. Kniv mot hans strupe = du hotar din manlige sida mot hans sätt att uttrycka sig. Din mamma = din inre mammaroll. Blod = nytt liv. Förvandling = när det sker en förvandling i en dröm, kan det betyda just förvandling (som här när blodet tvättas bort förvandlas han till din morbror). Din morbror = en manlig sida/egenskap.
Jag tycker det verkar som att du har sidor/egenskaper som du inte vill kännas vid. Om det är så, kommer drömmarna att återkomma tills du införlivar de sidorna i din personlighet.
Jag gick på samtalsterapi för ett tag sen, och vi diskuterade drömmar ibland. Terapeuten sa att ibland kan man leka lite med tanken att man själv är alla personer i drömmen, och på så sätt representerar olika sidor hos sig själv, alltså ungefär så som #1 säger.
T.ex. du har en kär vän (du själv, någon egenskap hos dig) som du å ena sidan vill skydda (du, i drömmen), å andra sidan ta död på (förföljaren, i drömmen). Alltså i princip så som #1 tolkat det, det finns något hos dig som du inte vet riktigt hur du ska hantera.
Men det är ju bara en intressant tanke, inget som är "rätt". 
Vet inte hur man skapar nytt inlägg så jag testar..
Minst en gång i veckan drömmer jag att jag dyker under vattnet och plötsligt kan andas vatten… likadant drömmer jag om att jag faller och plötsligt flyger genom att göra vissa rörelser med benen och armarna..
Men på sista tiden är det mest vattnet jag drömmer om. har haft dessa drömmar nästan hela mitt liv.
var kommer dom ifrån?
Vatten symboliserar känslor. När du drömmer att du kan andas i vattnet, symboliserar det att du klarar bra av att handskas med dina känslor. Att flyga symboliserar att "vingarna bär"/man klarar sig bra.