En vattenbringare...
Po-chang hade så många studenter att han blev tvungen att öppna ett nytt kloster. För att hitta en lämplig person att utse till dess föreståndare kallade han samman sina munkar, satte en bringare med vatten framför dem och sade:
"Utan att kalla den en bägare med vatten, berätta för mig vad den är."
Överstemunken sade: "Man kan inte kalla den för en träbit."
Vid dessa ord välte klostrets kock omkull bringaren och gick sin väg.
Kocken blev högsta ansvarig för det nya klostret!
En Zenberättelse
För mig står den vattenfyllda bringaren för livets källa och den kanske skulle symbolisera dem alla att utan vatten inga munkar och inget liv på jorden.Vet inte vad du tycker om den tolkningen?
De sista raderna förstår jag inte riktigt,förklara för mig är du snäll!
" Var nära naturen - var när dig själv "
För mig är det som att vattnet består i vilken form det än är i.Det finns alltid. Det blir is. alltså hårt och kallt.Eller så kan det bli brännande hett och stiger då upp som ånga i mycket lätt form, för att falla ner igen …ett evigt kretslopp….livet…
Det är inte bägaren som är det viktiga , det är innehållet.
Ett krus av visdom
U R us
Är det verkligen inga fler som har förslag till vad det kan vara?? jag är så nyfiken på gåtans svar
U R us
Kocken låter förestådare få veta vad det var med andra sinnen. Bägaren krossades mot bordet och vattnet rann ut över honom.

Jag väljer att tolka det så här och stryker under ett ord som känns viktigt för mig i ledet mot vad det blir/är.
"Utan att kalla den en bägare med vatten, berätta för mig vad den är."
Kocken välte bägaren, vattnet rann ut. Det är bara en bägare oavsett innehåll. Nu var det en bägare utan vatten.
Sen - Zen; Bägaren bara ÄR, vaken mer eller mindre, precis som allting annat om man ska vara riktigt djup.
#5 Intressant tolkning, bägaren bara Är, symboliskt som vi människor då tex.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Ha ha - det är inte meningen att det ska vara något som gör det rätt eller fel… Meningen är att vi ska fundera över varför det blev så - och på det viset hitta en förklaring som passar den man är just nu!
Min egen tolkning är att Överstemunken använde hjärnan och tänkandet i sin syn på vattenbringaren, men att kocken förde in upplevelsen som den springande punkten! Vissa saker kan inte förklaras i ord - de måste upplevas och det är det zen är så känt för att fokusera på tycker jag!
Jag skulle inte säga att någon hade fel - jag skulle säga att alla hade rätt, rätt på sitt sätt! 
Kram Rickard

#6 Ja, alla vi människor bara ÄR varken mer eller mindre.
Allt är lika eller ingenting, en enda "hel"/"total" energi.
Oj - nu är det dags för en ny zen-dikt efter Tummelisas inlägg! 
Allting i universum kommer ur ingenting.
Ingenting - det namnlösa är början…
Följ Taos intighet,
då kan du vara som den och inte behöva någonting,
utan se undret i allt och alltings rötter.
Dikt ur samlingen "Tao Te Ching"
#7 Haha ditt svar får mig att tänka på Fem myror är fler än fyra elefanter. När Brasse säger fel, fel, fel, ehhh fast lite rätt var det också
#10 - Hi hi, den liknelsen var bra - då skulle jag ju egentligen säga att det var bra med allas svar, men att mitt svar var fiffigast… 
#11 Ja just det så sa han.
Du är fiffig du Rickard
#11 hahahahaha, den va bra.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
#12, #13 - Nej nej nej! Ni ska säga "Tycker han ja!" 
#14 Hahahahahaha
#14 Bra att du säger det till dig själv oxå ;-)
#14 Visst ja…..har videon här hemma. Hahahaha
Verkar somdu har sett den OFTA, hahaha.
#15, #16, #17 - Jag växte upp med dem, så jag kan nästan varenda replik. Sen föddes syrran när jag var elva år och hon såg den också - så jag har blivit fullmatad med deras fantastiska visdom! Det var barnprogram som även (halv-)vuxna kunde se med stor behållning! 
#17 - Du får ta med videon till glädjeträffen så att vi alla kan få skratta igen! 
#18 Hehe :-) Det blir bra de..
#18 Herregud, vi kommer verkligen ta tag i spontana och kreativa barnet inom oss den dagen. Underbart.
Jag tar filmen med mig VHS. 
#19, #20 - Det blir bra det! 
Godnatt på er med barnasinnet kvar…
'
Kramisar
Rickard Lejonhjärta
#21 Ja här råder det ingen brist på barnasinnet, det kommer jag aldrig ifrån *hehe*
Natti o Sov Gött!
#22 - Ett sundhetstecken ;-)
Nu är det inskrivet i listan… 
#23 MMM.. Precis! Barn roar sig lätt vet du 
Evigheten, att bara finnas till
U R us