Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: personligt-om-oss-själva
Läst 1361 ggr
Grodan
0

fokusera på negativt

Jag är en skratt-, humor- och gladknarkare. Vill ha glada människor omkring mig. Så jag gör allt för att människor ska vara glada omkring mig. Vill ha beröm. Så jag ger folk omkring mig beröm, överöser dem. När jag väl börjat är det svårt att sluta.

Och det är väl där skon klämmer… Hur mycket bekräftelse, beröm och uppskattning jag än får så ser jag den inte. Jag känner den inte. Jag kan inte ta den till mig. Jag får liksom inte ut det man ska få…

Däremot negativ kritik, sura miner eller något jag tolkar som negativt… Det slår ner mig totalt.

Och proportionerna är så konstiga. Jag kan ha fått massor med beröm eller bekräftelse en dag och mår kanon. Och så händer något negativt och jag mår skit - att jag haft en kanonbra dag glömmer jag direkt och får liksom inte någon behållning av.

Mår skit innebär i mitt fall att jag är elak mot mig själv, skäms för att jag anser att jag

• inte duger
  • inte kan något
  • klantar till saker och skämmer ut mig
  • uppfattas som en idiot och pajas av folk som jag vill ska uppfatta mig som smart och seriös
  • är ful

osv osv

Jag försöker sluta med navelskådning och bara ta livet som det kommer, men jag försöker också att acceptera att jag är den jag är. Byta personlighet är svårt. Om jag nu är väldigt egocentrerad och har huvudet uppe i det blå hela tiden så faijn jag får acceptera det.

Bara önskar tt jag kunde låta bli att enbart fästa mig vid de negativa sakerna i livet och låta dem göra mig osäker och deppig. Kunna rycka på axlarna. Njuta av livet!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ijin
0

Jag hade samma problem, och har löst mitt problem på samma sätt som du tänker göra=)

Efter mycket slit, dok…

[Vintersaga]
0

Jag tror nog de flesta känner igen sig - i varje fall någon del av livet har varit så…

Det finns ett mycket enkelt sätt egentligen och det är inte någon klyscha, det står jag för! Det handlar om vår vårträff i april - dvs. "Att välja glädje"!

Att välja glädje är något som vi alla kan göra - det handlar bara om ett val, inget annat! Att det sen kan vara ett svårt val ibland är en sak - men det finns en valmöjlighet och den råder ingen annan över.

Kram Rickard

Millaris
0

Jag känner igen mig i det du beskriver Grodan. Jag har varit där jag med. Sakta men säkert har jag dock tagit mig därifrån och blivit den person jag vill vara.

Precis som Rickard skriver #2 så är det viktigt att välja glädje - och jag vill lägga till - positiva tankar. Och det gäller speciellt om dig själv. Många av de negativa tankar du har om dig själv är du inte alltid medveten om och en del av arbetet innebär att bli medveten om detta.

För min del har jag fått stor hjälp av människor i min omgivning och när jag har känt det så har jag även sökt professionell hjälp, nu senast från Gitte. Och Gitte kan jag varmt rekommendera.

Du har tagit ett stort steg redan Grodan - du har bestämt dig för vad du vill. Och du kommer klara det här.

Stor kram Camilla

Grodan
0

Tack för era svar!

#1 Ah! Funkade det?

#2 Jupp, jag har insett att glädje är bäst!

#3 Ja, jag har bestämt mig för att jag vill vara lycklig med mig själv och kunna fungera friktionsfritt med alla slag av människor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ijin
0

#4 Jodå, det fungerade, men man måste ju alltid vara där o se till att man inte glider ner i en negativ svacka igen..