Hur botar man energitjuv?
Tänkte starta den här tråden om någon har tips hur man botar energitjuven.
Det finns säkert många som bor med energitjuv men vet inte vad dom ska börja?
Personer som är energitjuvar är inte medvetna om det.
Har ni botat en energitjuv och hur?

Hej Dinengel
Ingen kan nog egentligen bota en annan person, det jobbet måste energitjuven själv göra, men man kan ju försöka "knuffa" igång personen genom att peka i rätt riktning.
Om det är en närstående som man vill ha fortsatt kontakt med så är det nog bra att vara ärlig och tala om hur man känner det.
Man kan också acceptera att personen är en energitjuv och problemet är ju hans/hennes och inte mitt, och därför inte låta sej själv lida för dennes problem.
Kram

Just att inte ta det personligt. Prova fråga "Varför gör du så där" eller "Varför säger du så" för att göra försöka göra energitjuven uppmärksam på sitt beteende som dom oftast inte är medvetna om själva.
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
#1 Tack
Hur knuffar man i rätt riktning? En snabb lösning?
Kram
#2 Tack
Kram

Vet inte riktigt hur jag ska svara på det för det beror på personen i fråga, så som mognad och hur personen uppför sig.
Men som #2 säger fråga person angående sitt agerande och visa att det är dennes ansvar/problem att lösa och inte någon annans.
Alla har ju möjlighet att välja hur vi tar emot livet som vi fått, med possitivitet eller negativitet.
Hoppas jag har varit till någon nytta.

Hej Dinengel
Det kan du inte
. Du kan inte förändra en annan människa. Han/hon kan välja att ändra sig/sitt beteende för sin egen skull. Eller för någon annans skull (igen bra alternativ). Satsa på dig själv istället. Ditt ansvar är du. Hur? Var mot dig själv så som du önskar att andra var. Vill du få respekt? Respektera dig själv. Vill du få kärlek? Älska dig själv.
Vem är det som har ett problem? Energitjuven? Går hon/han och mår dåligt av att vara energitjuv? Önskar att det inte var så? Vill förändra sig? Eller är det du som mår dåligt? Vems är problemet?
Förändrar du dig själv förändras världen. Garanterad 
Kram, Pirjo
Tack för era tips…
Önskar er en härlig God Jul och Gott Nytt År
Kram dinengel
energitjuvar har taskigt självförtroende
de är bra på manipulera-var vaksam på det!
ta de inte personligt!
tyck inte synd om energitjuven!
det är det de vill
ENERGITJUVAR MÅSTE FATTA DET SJÄLVA TA INTE ANSVAR FÖR DEM!
Vilka är de oändliga möjligheterna?
Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?
det är du som ska botas inte energitjuven
Vilka är de oändliga möjligheterna?
Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

#6 Kloka ord som vanligt
Kram och God Jul!
#7 Önskar dig också en härligt God Jul och Gott Nytt År!
Kram
#8 tack det har du rätt , ja man lär sig hela tiden,,,,
Energitjuven vill att man ska tycka synd om den och har alltid bedjande blick och massa grimaser i ansykte…det gör mig irriterad….
Hmmm… Tänkt om det inte finns energitjuvar. Eller tänkt om det finns energimartyrer. Eller tänk om den ena kan inte existera utan den andra…
Och vad är en energitjuv? Någon som tar min energi? Och vad är då min energi? Har jag begränsad med energi? Som jag måste vakta och ransonera så jag inte blir utan?
Tänk om hela grundtanken är fel. Tänk om det inte finns någon brist. Tänk om det finns hur mycket som helst 
Är energitjuven en fiende? I så fall - Tacka honom/henne! För den underbara gåvan som kallas lärandet. Att hon/han pekar mot något hos dig själv - genom dina känslor - som du behöver se. Din fiende är din bästa lärare han någon klok sagt 
Men vad gör man om man har en "energitjuv" som man tycker hemskt mycket om och som man har växt upp med och som tömmer en på all glädje och kraft som man har lyckats bygga upp, allt detta bara på ett ögonblick. Det är väl så att jag själv omedvetet tillåter att jag kan "bli rånad"? Personen har en väldigt stark personlighet och väldigt "ego". Jag blir fullständigt uppslukad. Men som sagt, denna person betyder så mycket för mig, och jag varken kan eller vill såra genom att säga ifrån…gör det mig till en fegis?Jag har letat efter egenskaper som speglar mig hos denna person, men …antingen har jag svårt att se mina egna fel, eller så vet jag inte hur jag ska tolka all "information" som ev kommer från detta.
U R us
#12 Poäng där;)
tack för era svar….
#13 det finns en bra bok "säg nej och må bra" jag skickar pm med hela länken….vet inte om man får skriva länkar här på sida…
enerig tjuven har börjat med ny andlingsresa nu….självbild är i fokus…..
Kram till er och tack för att ni finns.
Dinengel

#15 Tack själv och lycka till med "resan"
Kram
#12 jag tror på att det energimartyr i min värld jag börjar förstå mer min heligakontraktet nu.,
men som sagt dom här orden är gold värda #8
- de är bra på manipulera-var vaksam på det!
- ta de inte personligt!
- tyck inte synd om energitjuven!
- det är det de vill
Kram Dinengel
Jag tror på #12 - det låter helt rätt att det egentligen inte finns några energitjuvar! De finns på ett filosofiskt plan - och på samma plan (fast en annan filosofi) försvinner de… 
Jag tror att jag gör mig till ett "offer" för det som kallas energitjuv. På något sätt, precis som inlägg #13 säger, vill jag ha något av "energitjuven" - och därför "ger" av min energi för att få detta! Eftersom "energitjuven" vill ha min energi känner jag mig följaktligen tömd på energi istället för påfylld. Om jag inte ville ha något av "energitjuven" skulle jag bara vända ryggen till och nonchalera denne… och då skulle jag inte "förlora" någon energi…
Gillar att filosofera ibland… "buy it or leave it", vill inte "ha rätt"!
Kram Rickard

Jag har tidigare i mitt liv "nosat" mej fram till "energibovar" och har sedan efter en tids hjälpande känt mej helt energilös.
Men jag tror att det jag egentligen önskade var att någon skulle göra detta för mej. Det var också ett behov att känna mej behövd eller till och med god…
Samtidigt klarade jag inte av att be om hjälp eller visa mej svag och om någon visade för mycket ömhet så stängde jag dörren.
Så min situation var omöjlig.
Idag förstår jag att denna någon som ska hjälpa mej är jag själv.
Och nu "behöver" jag inte längre energitjuvarna.
Nu lägger jag min energi på de jag älskar och det ger mej energi
Hoppfull