Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: jobb-karriär
Läst 19859 ggr
[Vintersaga]
28

Vad är livskvalitet för dig?

Jag håller själv på med kvalitet på jobbet och då har man ofta ett s.k. ledningssystem som vägleder företaget när det gäller kvalitetsarbetet.

Så slog det mig att det ju finns något som kallas livskvalitet också! Då poppade det upp en fråga i skallen: "Är det samma parametrar som för kvalitet inom ett företag som styr vår upplevelse av livskvalitet privat?".

Därför började jag fundera på vad livskvalitet var för mig… och för andra… vad är det för dig…?

\Rickard

annemarili
1

Det är en mycket bra fråga Rickard.

Ja, du, livskvalité är för mig:

- att ha någonstans att bo, ha en dörr att stänga om mig

- mat för dagen

- familj, barn som är tillfreds med livet

- vänner

- ett arbete som jag trivs med

- kunna få arbeta med det jag tycker om, det är en dröm hos mig

Kram

Anne Mari

Soffe
2

Kort sagt.. För mig är det att ha det jag behöver för att leva ett normalt liv! Annars tappar man livsglädjen :/

ikna
0

Livskvalité för mig är

• hälsa
  • naturupplevelser
  • att odla
  • tak över huvet och mat för dagen
  • familjen
  • att vara behövd
  • att ha möjlighet att hjälpa någon som behöver det
AnneN
0

Allt som händer i livet ger det kvalitet =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Lady-Oona]
2

Livets kvalitet…? ja va e det egentligen…det mest fundamentala är väl mat, vatten, värme, kontakter med andra, hälsa…detta är ju något vi alla söker för mig är det nog något djupare.

Tillhörighet…känna sig behövd kanske…

Vara närvarande i det som sker i Livet….inte smita undan, se saker och ting för vad de är och inte ljuga för sig själv.

Kunna känna TRO

Gemenskap med mig själv, se mig själv, ha förtroende för mina val. 

Se Ljus i andra men också deras smärta utan att dömma.

Ta vara på ögonblicken…

ja, listan kunde bli lång.

Må gott och se dig själv

Millaris
1

Vilken bra fråga Rickard. Och vilken knepig fråga. Jag sitter och funderar och funderar *pannan i djupa veck*, men…

Fast kanske, för idag så under min meditation så hände något. Jag insåg hur viktigt det är för mig att jag får vara den jag är och att jag tillåter mig själv att gå den väg jag behöver gå.

Visst behöver jag mat, tak över huvudet, pengar, men om jag inte får vara den jag är och inte tillåts gå den väg jag behöver gå, så spelar det ingen roll hur mycket mat eller pengar jag har - jag saknar då livskvalitet.

Så mitt svar på vad livskvalitet är - att jag får vara den jag är och att jag tillåter mig själv att gå den väg jag behöver gå.

GitteL
1

Livskvalitet är att njuta av livet och arbeta med det som man drömt om. Ett meningsfullt arbete, ha vänner som finns där, en härlig familj som bryr sig, att ekonomin är ok så jag kan äta och unna mig ngt fint då och då och att kost, träning och inre utveckling sker kontinuerligt. Att vara heltokig, släppa loss o vara den jag ÄR.

Är jag nöjd med livet är min son nöjd och det syns och märks i våra energier.

Det inre speglar det yttre både fysiskt och alla relationer.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Rosenvial
0

När jag hör ordet kvalite tänker jag genast på en av mina kökshandukar.

Handuken är 80 år gammal,den är av finaste kvalite.

För mig är ordet kvalite något som skall hålla,är redigt och med långlivslängd.

Kan man räkna livet i kvalite Vem bestämmer de,är det jag eller är det någon annan som avgör när jag har Livskvalite.

Är åren när allt flyter,när jag är som lyckligast,då jag har allt jag önskar omkring mig ,när jag lyckas skapa och förverkliga livet som jag önskar är det då jag har Livskvalite.

Men om nu ordet kvalite är lång livslängd,vad händer då när livet plötsligt rasar när allt rammar .När livet inte är så lyckligt längre,är det någon ny kvalite som går in då,har man då Kriskvalite.

Eller har ordet kvalite mist sin egentliga betydelse,betyder ordet kvalite någonting helt annat idag.

Om någon frågar hur det är kan jag då sätta upp tummen och säga ja jag har livskvalite.

Kan jag då nästa år om någon frågar hur det är göra tummen ner - du vet kriskvalite.

Jag frågade en gammal dam en dag om hon kände att hon hade livskvalite hon förstod inte vad jag menade,förstod inte ordet,jag tror inte jag gör det heller,jag förstår innebörden tanken bakom ordet men kvaliten förvillar.

Bara lite tankar om ordet Livskvalite,vem kom på ordet.

Kram

[Vintersaga]
1

#8 - Ha ha, ja det där med ord och deras betydelse… ett kärt gammalt ämne :-)

Kvalitet är när något uppfyller våra önskemål om hur en sak eller annat skall fungera. Går saken sönder efter en vecka så var det kanske inte den bästa kvaliteten…

Det som en person tycker är kvalitet kanske en annan inte tycker, eftersom vi har olika förväntningar på den. Så självklart är livskvalitet något som du bestämmer vad det betyder för dig!

Det handlar inte om många år - kanske handlar det istället om hur våra år har varit/är… Idag har jag mat på bordet (jag har lagat den själv) - det är livskvalitet för mig. Idag har jag arbetat med kroppen för att ta hand om allt som blev kvar när vi ansade några träd - det är livskvalitet för mig, både att arbeta med kroppen och att ta hand om träet, som blir till ved, som vi kan elda med, som ger oss värme (som är livskvalitet för mig), som gör att jag kan laga maten samtidigt och spara på elenergin…

Listan på vad livskvalitet är för mig kan göras enormt lång - men jag behöver inte allt för att uppleva att jag har livskvalitet!

Vet inte vem som kom på ordet - inte heller ordet kvalitet. Men så fort jag ser ett Q stå ensamt så brukar jag associera det med kvalitet (Quality på engelska), men det är mina erfarenheter som gör det.

Kram Rickard

Rosenvial
0

Jag tycker att ordet kvalite står för sakers hållbarhet.

Inte för livet

Måste man kvalitetsäkra livet också:)

Ordet livskvalitet låter så begränsat som om det finns ramar om det.Som om man måste uppfylla någonannans ideer om att just detta är livskvalite.

När jag mår som bäst och gör saker som jag mår bra av,de kan vara att klyva ved,stängsla,krama på mina barn så väljer inte jag ordet livskvalite,för mig är det mer La Dolcevita (de ljuva livet).

För då lever jag i mitt liv.

Kram

[Vintersaga]
0

#10 - Samma sak i mina ögon! Kvalitet som hållbarhet är en snäv gräns - kvalitet är så mycket mer. Det finns inget begränsande i det tycker jag, för det handlar ju om vad man själv sätter i ordet.

La Dolcevita är för mig en obegriplig fras - för jag har aldrig använt mig av den såsom många andra har. Det betyder dock inte att det är något fel i det uttrycket, bara att jag inte skulle använda det på något i mitt liv.

På samma sätt är det med ordet livskvalitet - det betyder något för mig… och jag hoppas att alla andra också har en förståelse för det…

Som jag sa i mitt förra inlägg - livskvalitet är något som jag själv bestämmer vad det är för mig, ingen annan (som sätter ett mått på det åt mig).

När jag klyver ved och skriver här på forumet så är det livet för mig - inte "bara" det ljuva livet… Flört

Rosenvial
0

Tänk jag gillar ordet det ljuva livet på någotvis fylls jag av en härlig känsla när jag hör det eller säger det ordet.

Det är helt okey att du gillar ordet livskvalitet det har en betydelse för dig,de är viktigt att man tror på det man vill.

Vi är alla olika

Jag tror att vi i grunden menar samma sak ,men vi väljer olika ord att andvända.

Och de är väl orden till för.

Kram

omelett
0

För mig är livskvalitet att jag befinner mig i ett meningsfullt sammanhang och att jag känner glädje.

Det meningsfulla sammanhanget är för mig, familj, vänner, grannar, arbetet.

Glädjen känner jag av så många olika saker. Fysisk aktivitet, utveckling, människor, mental stimulans, humor, naturen, när allt flyter på riktigt bra så räcker det med en kopp kaffeGlad

Mavios
0

Livskvalitet för mig är att

känna nyfikenhet, tillåta barnet inom mig kika fram då och då för att fråga "hur går det där till", "får jag också prova" osv?

känna mig som en del i tillvaron, önskad för att jag är jag.

göra lite som jag själv vill utan att fundera på vad andra tycker och tänker

umgås med människor som lämnar mig med ett leende på bådas läppar.

lyssna på stillheten i exempelvis en skog.

Det finns massor av mer som är livskvalitet för mig, men här är några grundstenar i alla fall (bortsett från de där basala behoven vi alla människor har med mat, vätska, kläder/tak och närhet…

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Jonnis
0

för mig är det att våga vara den jag är och göra det jag vill…

eva2005
0

när jag är i nuet, helt nöjd, i full vetskap om att just detta jag gör nu är perfekt, just denna plats jag befinner mig på är rätt, att inget kunde vara bättre

särskilt när den känslan infinner sig en gråtung regnig dag, när det är som mörkast ute, pengarna är slut och kylskåpet tomt… och allt är bara så rätt Glad

[Vintersaga]
0

#16 - Helt i min smak, det är livskvalitet när den är som härligast :-)

Kan tillägga detta med att när den äckligaste maten (eller kombinationen av ingredienser), som det blir när kylskåpet och plånboken är tom, smakar bra - då är det också livskvalitet. Skrattande

bjprofit
0

#17 Tycker om din förunderliga förmåga att uttrycka dig! Hahaha

Har ett svagt minne av nån köttfärssås med cognac?!! Obestämd

Det bor nog en liten gourmet i dig tror jag och han är inte alltför kräsen heller?

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[Vintersaga]
0

#18 - Hi hi, det bor allt en liten gourmet i mig. Jag älskar mat och gärna av lite finare kvalitet (fast absolut inte nödvändigtvis märkvärdig mat).

Idag t.ex. åt vi blodpudding med stekt bacon till middag! Vad är det för gourmetiskt i det, kanske nån frågar? Jo, om det är blodpudding producerad av lokala producenter så blir det genast en helt annan klass på puddingen! Flört

Japp, köttfärssås med cognac i är en annan favorit :-)

Vi får heller inte glömma min passion för mörk kvalitetschoklad - älskar detta så mycket att jag blivit medlem av Svenska Chokladakademien! Skrattande

Kräsen är jag däremot inte - det går bra också med en varmkorv med bröd på Ikea, men inte är det som en årgångschoklad från Valrhona precis… Glad

bjprofit
0

#19 Hahahaha, förstod väl det och det är sannerligen att välja glädje att uppskatta blodpudding och bacon!

Jag själv är barnsligt förtjust i t ex Norrlandspölsa stekt i äkta smör med perfekt kokt mandelpotatis och rödbetor yammiSkrattande

Kanske ett uppslag till vårträffen? Mat?

intressant med chokladen?

Kram

[Vintersaga]
0

#20 - Kanon Björn!

Det blir något för vårträffen att pröva lite kvalitetsmärkt mat, efterrätt, choklad och annat också - ska vi välja glädje så ska vi även välja livsglädje, vilket kvalitetsmedveten kost innebär! Skrattande

Du, den där Norrlandspölsan skulle vara smarrig att prova - kan du inte komma förbi här och tillaga den, så bjuder jag på någon egenkomponerad efterrätt :-)

Frågar du om det är intressant med choklad? Det är en av de mest intrassanta sakerna du kan hålla på med - i synnerhet om du är medlem av den där akademien Flört

Kramis

Soffe
0

Låter så spännande det ni skriver Glad

bjprofit
0

#21 Utmaningen är antagen min vän! Köping är inprogrammerad i min GPS sen tidigare så det blir inga problem Flört

Vem vet nu när mellandagsträffen blev flyttad, kanske det blir "husmanskost" en av dagarna? Alltid redo när det gäller pölsaFörvånad

Vad gäller choklade så är jag inte sååå bevandrad annat än om du säger Marabou? Men jag antar att det är mer ett skällsord i den akademin du är medlem i hahahaha

Ser fram emot lite "matlagningsglädje"

Kramar

Soffe
0

Gourmét Glad Tungan ute

bjprofit
0

Pölsa och choklad kan vara livskvalitet visst!

För mig kan livskvalitet vara att vakna upp på morgonen och känna att det är en ny härlig dag med nya utmaningar och hoppa upp ur sängen för att ta tag i dessa nya utmaningar!

Att ständigt utveckla sig och kunna känna en skön tillfredsställelse vid dagens slut och nöjd och stimulerad somna och nästan otåligt invänta nästa dag gry. för mig är detta en aspekt av livskvalitet.

Soffe
0

#25 Hoppar du i sängen innan du går upp? :-D

bjprofit
0

#26 Om du menar hoppar och studsar i sängen så gör jag inte det.

Kanske skulle vara nåt att prova på? Har du erfarenhet av det?Flört

Soffe
0

#27 Haha *S*

Nä ingen större erfarenhet av det, har gjort på bus när jag var barn, men gör inte det nu..

Tuva-Lena
0

..att känna kärlek till livet i med-och motgång. Och med livet menar jag också naturen, djur och alla upplevelser vi får som människor. Att betrakta det som ett privilegium att få vara delaktig helt enkelt.

#16 Det du skriver eva2005 beskriver själva känslan. Inget behöver vara perfekt om man älskar livet, det har kvalité i sig.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."