Leva i nuet
Kan det vara så att önska sig, hoppas och ångra sig är vanliga sätt att undvika nuet?
Vad tror ni?
Ja, kan jag tro.
Jag tänker på när jag är aktiv i nuet, då vet jag, hur allt ser ut egentligen.
Jag vet att jag kommer dit jag "vill"(min själ o jag)
jag tar mig dit jag vill (mitt ego) ändå
Ångrar mig gör jag ibland och då kan det vara saker som jag känslomässigt klandrar mig själv för att de gick fel.
Jag önskar mig i min tanke ibland och släpper det sen för att jag vet att jag redan har allt jag kan önska.
Känslomässigt kan jag förvirra mig, och önska mig hit och dit precis som med att ångra sig.
#0 - Absolut! Om jag lever i nuet kan jag inte ångra mig, för det tillhör det förflutna det som hände som jag ångrar mig. Om jag lever i nuet är jag nöjd med det som det är - därför har jag inga önskningar eller förhoppningar, eftersom det skulle dra mig bort från nuet för något ovisst i framtiden.
Önskningar och förhoppningar är dessutom en vilja att styra världen i en viss riktning - men att leva i nuet innebär att jag är nöjd med tillvaron såsom den är.
Kram Rickard
Först och främst: Det går inte att undvika/fly från nuet. Det är omöjligt. Nuet är här och nu. Överallt och alltid. Eller hur? 
Det som har hänt har hänt. Jag kan inte förändra det. Men jag ser inga problem med att ångra mig. Det är då jag lär mig.
Jag kan önska mig och drömma och hoppas. Inga problem så länge jag förstår att ingenting har hänt förran det har hänt. Blir det som jag ville - bra, blir det annorlunda - lika bra.
Kram, Pirjo