Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: andligt
Läst 2884 ggr
[Vintersaga]
0

Meningen med livet!

Här kommer min enkla översättning av essensen från en berättelse jag fick höra på en kurs för några år sedan… den handlar om meningen med livet och är en sann berättelse.

För den som vill läsa hela historien på engelska finns en länk här! Och den är verkligen värd att läsas i sin helhet…

"Finns det några frågor?"

Tystnaden hängde i rummet…

"Inga frågor…?"

Då. Jag ställde min fråga.

"Dr. Papaderos - vad är meningen med livet?"

Det vanliga skrattet följde och människorna reste sig för att gå.

Papaderos höll upp sin hand och stillade rummet och såg på mig under en lång stund, frågandes mig med sina ögon om jag menade allvar och såg i mina ögon att jag var allvarlig.

"Jag ska besvara din fråga."

Han tog fram sin plånbok ur fickan och fiskade upp en liten rund spegel ur den. Och vad han sa var ungefär så här:

"När jag var ett litet barn, under kriget, var vi väldigt fattiga och vi bodde i en avlägsen by. En dag hittade jag på vägen delar från en trasig spegel. En tysk motorcykel hade havererat där.

"Jag försökte hitta alla delarna och sätta ihop dem, men det var inte möjligt. Så jag behöll den största biten. Den här! Och genom att skrapa den mot en sten fick jag den att bli rund. Jag började leka med den som en leksak och blev fascinerad av att jag kunde reflektera ljus på mörka ställen, där solen aldrig kunde skina - i djupa hål och sprickor och mörka utrymmen. Det blev till ett spel för mig att få ljus inuti de mest otillgängliga platserna jag kunde finna.

Jag behöll den lilla spegeln och under tiden jag växte upp så tog jag upp den då och då och fortsatte utmaningen i spelet. När jag blev en man insåg jag att det här inte bara var ett barns spel, utan en metafor för vad jag kunde göra med mitt liv. Jag växte i insikten om att jag inte är ljuset eller ljusets källa. Men ljus - sanning, förståelse, kunskap - finns där och det kommer bara att skina på många mörka platser om jag reflekterar det.

"Jag är ett fragment av en spegel vars design och form jag inte känner till. Icke desto mindre, med vad jag har kan jag reflektera ljus in i de mörka platserna i denna värld - in i de svarta platser i människornas hjärtan - och förändra vissa saker, i vissa människor. Kanske andra kan se och göra detsamma. Det här är vad jag är ämnad till. Detta är meningen med mitt liv."

Och sen tog han sin lilla spegel och, genom att hålla den varligt, fångade de ljusa strålar av dagsljus som strömmade genom fönstret och reflekterade dem på mitt ansikte och på mina händer som låg knäppta på bordet.

Mycket av det jag lärde mig om grekisk kultur och historia den sommaren har försvunnit ur minnet. Men i min imaginära plånbok har jag fortfarande en liten rund spegel.

Några frågor…?

bjprofit
0

#0 Tack Rickard! Nånting klack till i mig när jag läste dessa rader. Vet ej vad ännu men nåt jag sökt gissar jag.

Meningen med livet eller "the purpose of your soul" är nåt jag inte har kläm på riktigt.

Ibland får jag en förnimmelse av vad det kan vara men inget mer. Idag är det högst aktuellt för mig att få klarhet i vad det kan vara.

Vad jag VET är att det inte är vad jag gör idag, kanske räcker det med tilliten att jag får klarhet i det när jag är redo?

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[Vintersaga]
0

#1 - Vassego Björn :-)

Jag tror inte heller det är meningen att vi ska veta vad vår själ har för syfte med detta liv - det är nog en andlig lag på något sätt… Flört

Men när det gäller denna histora så tycker jag det är den härligaste meningen med livet som man kan ha - att sprida ljus där det finns mörker!

bjprofit
0

#2 Kanske har du en poäng där och jag håller med om att det låter vackert att sprida ljus där det finns mörker.

Samtidigt så kan jag nog leva på hoppet då jag som jag säger ibland får en sorts förnimmelse av vad jag ska ägna mig åt Flört

Allt har sin tid brukar man ju säga. Bara "jobba" på då med andra ord hahaha

ojrip
0

Tack Vintersaga för en vacker berättelse.

Men när det gäller denna histora så tycker jag det är den härligaste meningen med livet som man kan ha - att sprida ljus där det finns mörker!

Ja. Genom att må bra själv får man andra att må bra. Glädjen smittar sig lika mycket som oron.

Men :-)… att sprida ljus… jag kan inte sprida ljus. Jag kan bara låta ljuset spridas genom mig.

Ang meningen med livet gillar jag det Osho säger:

"Livet i sig har inte någon mening. Livet är en chans att skapa mening. Mening ska inte uppäckas, den ska skapas. Du hittar mening bara om du skapar den. Den ligger inte gömd någonstans i buskarna, så att du kan gå och leta lite och hitta den. Den ligger inte där som en sten som du kan hitta. Den är en dikt som ska skrivas, en sång som ska sjungas, den är en dans som ska dansas. Mening är en dans, inte en sten. Du hittar den bara om du skapar den."

Ser ni möjligheterna? Jag häpnar varje gång :-) Över hur fantastiskt allt kan vara.

-Pirjo-

[BigMama]
0

Kan den gemensamma nämnaren i både Pirjos och Vintersagas inlägg vara kärlek? *funderar högt*

Gör det du älskar och det sprider sig som ringar på vattnet. Du sprider ljus som när solens strålar träffar spegeln och det  reflekteras mot de skuggiga partierna i ditt liv.

Gör det du älskar, det som skänker dig glädje genom att t ex sjunga, skriva en dikt eller dansa…..

ObestämdBM

ojrip
0

BigMama, så klok du är! :-)

Kärlek.. detta underbara ord som innehåller så mycket..

Gör det du älskar..

Så lätt det skulle vara eller hur :-) Men.. hittar massor med men… bla bla bla

Så jag vänder på det: ÄLSKA DET DU GÖR

Och.. simsalabim är jag oberoende av alla men :-)

Tack BigMama!

Kram, Pirjo

[BigMama]
0

Älska det du gör! Kyss Älskar du inte det du gör - vad är det som hindrar dig att INTE göra det du älskar i stället? För att känna mening med livet s a s. Obestämd

GitteL
0

Vad fint detta var. Tack Rickard.

Gör det du älskar och älska det du gör. Är det rätt så är det lätt, känns det rätt så är det rätt.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tunrida
0

Ja det var en vacker berättelse, tack för att du delade med dig av den Rickard. Glad

Ja! Älska det du gör, det är dansen Osho pratar om. Livets dans. Livet är en dans, rörelse, så du kan skapa den dans som hjärtat svarar på.
Vill du dansa vidare från din nuvarande livssituation, så go ahead, dansa! Allting dansar hela tiden; hela universum. Följ med i flödet. Skrattande

Så BigMama; meningen finns inte så mycket i vad du gör, som hur…
Varje rörelse, varje handling är livet självt. Och det är fantastiskt, ett mirakel som föds/manifesteras med varje andetag du tar!
Älska andningen genom kroppen, älska allt från litet till stort, fult till vackert, för allt är Livet, du är Livet…

Det finns inga mallar, inga regler, ingen förutbestämd standard att leva upp till, för dansen är fridans. Så dansa på! Kyss

[Vintersaga]
0

#4 - Precis så menade jag, jag är den som sprider ljuset (låter ljuset spridas igenom)… inte den som ljuset emanerar ifrån :-)

Vad sant det är med Oshos syn på livets mening - det är allt och inget och det är vi som skapar meningen med det!

#5 - Ha ha, du räknar upp några av de saker som har skänt mig livsglädje! Jag sjunger av glädje och jag skriver dikter om sådant som fångat min själ genom sin kärleksfullhet… och jag dansar av glädje över att jag kan dansa och vill dansa och får dansa Skrattande

Det är kärlek så som jag tolkar ordet - men ordet i sig är ju ingenting värt egentligen, utan det är vi som sätter värdet på det Flört

#8 - Men om det är LÄTT, är det då rätt…? Flört

#9 - Inget ISO9000 alltså… Cool Tänk vad befriande och lätt det vore då… Glad

Kram på er alla glädjespridare Kyss

Tunrida
0

#10 *Harkel harkel*, nu kommer min okunnighet fram i ljuset: "ISO9000"? Say again?! ObestämdSkrattande

Kram tillbax!

[BigMama]
0

#11 Sådana begrepp användes när jag arbetade inom industrin, men förstår nog inte heller sammanhanget….?

Tunrida
0

#12 Haha, ja det lät som något tekniskt uttryck och jag anar att Rickard skämtade om det jag sa om mallar och standard, det vara bara det att jag inte kände till själva uttrycket. Flört
En slags teknisk mall då kanske? Hur som helst, det är inte viktigt. Skrattande

bjprofit
0

#11 Jag är lite tekniskt bevandrad och draddas ibland av detta förhatliga begrepp FlörtISO 9000 är en internationell standard som används för t ex ledningssystem och kvalitetssäkring.

Innebär i stort sett att vi ska fösas in i en fålla och göra likadant allihopa som omfattas av denna standard "pust"

Har just läst Flodhästen i vardagsrummet och konstaterar att min barndom ej var enligt någon ISO-standard Rynkar på näsan

Det positiva är väl då att jag får leva om den nu fast kanske inte med ISO-standard nu heller Obestämd

[lanns]
0

Igår kväll funderade jag en hel över detta ämne.
Meningen med livet, meningen med mitt liv.

Så passande att jag hittade hit idag.
Läser, håller med men känner det som jag står utanför å tittar på. Det gäller inte mej. Förstår men ändå inteObestämd

Men först behöver jag må bra för att kunna få andra att må bra.
Hur kommer jag dit?
Letar å söker, söker å letar gått vilse känns det som.

Skrev i natt å bad om hjälp att hitta min väg min mening.
Drömde en underlig dröm somjag går å funderar över idag.
Försöker hitta andemeningen i drömmen.
Tror den säger att jag ska gå min egen väg.
Läskigt…

Ingen ISO-standard med andra ord.

Tunrida
0

#14 Ahaaa, okej jag är med..tror jag. Men vilken tur då att denna standard egentligen inte finns utan endast är ett påhitt! Och nu är nu, barndomen är över.  Glad

#15 _"Men först behöver jag må bra för att kunna få andra att må bra.
Hur kommer jag dit?
Letar å söker, söker å letar gått vilse känns det som."
_För det första; det är inte ditt ansvar att få andra att må bra. Alla bär sitt eget ansvar för sitt eget välmående.

Sedan och detta är viktigt:
Stopp! Sluta leta som om svaret fanns någon annanstans! Det gör det inte, du kommer aldrig hitta det någon annanstans, så ge upp sökandet…

Stanna precis där du är och se efter vad du är, upptäck, upplev det. Nu. Svaret finns nämligen redan här och nu._
Vad är det som tittar ut från dina ögon?_
Vänta inte på ett svar, leta inte efter ett svar i huvudet. Bara var närvarande, öppen, och se vad du upptäcker…

Kram!

GitteL
0

#15 Hur ser din egen väg ut om du får bestämma precis vad du vill?

Just nu finns det inga begränsningar när du beskriver frågan. Flört

ojrip
0

#15 Men först behöver jag må bra för att kunna få andra att må bra. Hur kommer jag dit?

Hej lanns

Det kallas för personlig utveckling Cool  Finns massor med coacher, självhjälpsböcker mm. Jag kan rekommendera Mia Törnbloms Självkänsla nu. Det finns många här som kan rekommendra Gitte Flört

Det som Tunrida skriver är ju helt riktigt. Svaret är Nu. Men det kan vara bra att lära sig hur psyket funkar. Dessutom är det vansinnigt roligt att hjärntvätta sig själv Skrattande.

När jag lärde mig att ändra mina tankar och känslor och såg vilken effekt det hade var jag tvungen att ta och fundera på betydelsen av ordet sanning.

Och då började nåt nytt. Personlig avveckling Förvånad

En varm kram, Pirjo

GitteL
0

#18 Håller med här och jag tror inte det finns en chans att hoppa över mellan att förstå sig själv och våra mönster till att uppleva varandet i nuet. Jag känner ingen som gjort det än. Skrattande

Att gå från personlig utveckling till avveckling är en process. Även detta är en konst i praktiken och även här en vision.

ojrip
0

#18 …jag tror inte det finns en chans att hoppa över mellan att förstå sig själv och våra mönster till att uppleva varandet i nuet

Jag tror att det går. Det heter meditation Glad

"If you want to know something, go elsewhere. If you want to un-know everything, then sit and listen." ~Adyashanti

GitteL
0

#20 Intressant Pirjo. Så som jag har förstått det så går det att vara totalt närvarande i vardagen i både jobb och i alla relationer om vi mediterar!!?

Hur ofta skall man då meditera?

kan du beskriva lite hur det går till eller hur du gör??

Glad

[lanns]
0

#16 >>_Stanna precis där du är och se efter vad du är, upptäck, upplev det. Nu. Svaret finns nämligen redan här och nu. Vad är det som tittar ut från dina ögon?<<
_Detta att svaret finns här och nu det förstår jag på sätt och vis men ändå inte. Jag kan säga till mig själv att när jag säger "Jag vet inte" så är det inte sant. För jag vet men vill inte eller vågar inte se det jag vet.

#17 Denna fråga har jag försökt besvara många gånger. Kan inte, vågar inte eller vad det är. "Ser" inget.

#18 Mia Törnbloms bok är bra! Jobbat med den använt och använder en variant av hennes Jag är Bra - bok. Har läst många böcker om självhjälp och beteenden mm tycker det är så intressant med människans psyke, själ, hjärna, beteende, personlig utveckling osv.
Är bättre på att hjälpa andra, att ge råd osv än att hjälpa mig själv. Helt plötsligt är allt omöjligt eller hur jag ska säga.

Sanna Edihn skriver om att sluta kämpa börja leva. Kanske kämpar jag för mycket, kämpar för att leva vilket ger motsatt effekt. En tanke som börjat dyka upp då och då är vem är det jag försöker göra  nöjd? Tex frågan du ställde i #17 Gitte. Svaret jag ger blir det mitt svar eller svarar jag så att motagaren blir nöjd?

Är arbetslös och håller på att försöka hitta en väg in i jobb igen. Mycket prat om vad jag vill osv. Känner ibland att jag svarar för att göra min handläggare nöjd. Men jag är så van vid detta att göra andra nöjda att jag har svårt att skilja på min å andras vilja.

Skrikandesgalen blir jag på mitt velande och virrande. Vet inte hur jag ska förklara vad jag menar när jag inte själv vet vad jag menar Obestämd

TACK för råd och stöd!

omelett
0

#22 Jag har läst massor av böcker i personlig utveckling och andlighet. Visst tänker man till en stund, men sedan blir det samma gamla banor igen. I boken "Flodhästen i vardagsrummet" beskriver författaren det som att det är en skillnad mellan att läsa resebrochyrer och att resa. Jag behövde ge mig ut på "resan" innan det hände något. Men när jag väl gjorde det så tog det fart på utvecklingen. Min resa började med att jag anmälde mig till Gittes kurs. Hon har gett mig den där sparken jag så väl behövde. Istället för att bara reagera har jag börjat agera.Glad

[Vintersaga]
0

#11 - Japp, det är som Björn säger en teknisk standard som ska hjälpa företag att skapa rutiner som förhindrar att man uppfinner hjulet om och om igen, eller släcker bränder utan att fundera över varför det börjar brinna. Egentligen något positivt och inte alltid ett krav som är jobbigt att leva upp till.

Du skrev i #9 "Det finns inga mallar, inga regler, ingen förutbestämd standard att leva upp till…" och det är just det som ISO9000 är uppbyggt av - mallar, regler samt att det är en förutbestämd standard som alla företag kan leva efter :-)

Det var därför jag skojade med mitt inlägg i #10 Flört

Tack för alla skojiga inlägg som kommenterade standarden (som är så tråkig och trist egentligen) - jag skrattade gott åt dem Skrattande

Kram, Bus-Ricke

[Vintersaga]
0

#23 - Vilken härlig liknelse att jämföra med att resa i broschyrerna och att resa i verkligheten!

Jag har stött på det inom det andliga ibland - folk som har läst alla andliga böcker och upplever sig vara högt andligt utvecklade och så jämför man dem med såna som inte läst en bok om andlig utveckling men levt andligheten! Det är skillnad på dessa… Flört

ojrip
0

Hej Gitte. I en tråd om livets mening? Obestämd Jag har ingen aning om hur man mediterar "på riktigt".

lanns - har du provat meditera? För en sak vet jag med säkerhet - man "hittar" sinnesron.

Så som jag har förstått det så går det att vara totalt närvarande i vardagen i både jobb och i alla relationer om vi mediterar!!?

Totalt? Vad är det? Det finns inga mål! Det tar aldrig slut. Det går alltid att "gå" djupare.

Närvarograden (att vara meditativ) skiftar. Det finns oändligt med "nivåer". Den minst djupa för mig är när jag är i kontakt med min kropp. Oavsett vad jag gör. Den mest djupa är i en djupmeditation.

Hur ofta skall man meditera då? kan du beskriva lite hur det går till eller hur du gör??

Jag har inga fasta tider eller platser. Hemma eller på pendeltåget. 5 minuter eller flera timmar.

Jag sitter eller ligger. Blundar. Låter stillheten komma. Eller

Jag fokuserar på min andning. Upplever hur jag andas. Eller

Jag lyssnar på tystnaden. Eller

Jag känner min energikropp. Eller

Jag (min favorit) praktiserar tantrasex Oskyldig

Jag har inte läst böcker eller lyssnat på skivor. Det som jag behövt veta har kommit till mig. På ett eller annat sätt.

Så mitt enda råd är: Slappna av och ha inga förväntningar.

omelett
0

#25 Visst är det en oherhörd skillnad. Jag tror du hade en tråd om det för ett tag sedan. Att omsätta fakta i praktiken. Själv har jag absolut inte kunnat det. Rabbla fakta, men stått kvar och stampat på samma fläck. Men nu är jag på resa till okänt målGlad

[lanns]
0

#23 Ja så är det. Svårt att veta hur det är i Indien genom att läsa sig till det vid köksbordet hemma.Flört

Har väl inte kommit till rätt punkt än. Inte mogen att falla från päron trädet eller nått sånt.

#26 Jag tror att dit råd om att slappna av och att inte ha några förväntningar är ett gott råd.

[Vintersaga]
0

#27 - Ja, den tråden skapade jag just för att se hur människor som liksom jag läser böcker och sedan försöker omsätta teorierna i praktiken :-)

Igår bestämde jag mig för något drastiskt när jag låg i badet och läste Kay Pollaks bok "Att välja glädje". Då bestämde jag mig för att verkligen göra något av det. Eftersom jag har en benägenhet att hetsa upp mig för sånt som egentligen är trivialiteter är det lättaste sättet att träna på "att välja glädje" att be min sambo säga "Kan du välja glädje nu?" åt mig när jag blir så där upphetsad! Flört

Kram Rickard

omelett
0

#29 Haha Då får du berätta hur detta fungerar i praktikenFlört

Denna kommentar har tagits bort.
[Vintersaga]
0

#30 - Ha ha, det ska jag göra… eller kanske min sambo skulle göra det här inne på PU… Flört

omelett
0

#32 Ja! Be henne göra det. Det kan nog emellanåt bli en riktigt rolig historia till glädje för oss allaGlad

[lanns]
0

Kay Pollack är bra
läst böcker och varit på föreläsning med honom.
Faktiskt har jag hans ord i huvudet ibland.
Att man möter människor att träna på.
Tänker ofta på en sak han berättade.
Om hur upprörd han var av att folk kom sent eller gick mitt i föreläsningar å så. Han berättade hur arg han blev över en kvinna som stack iväg en stund innan paus. Sen kom hon fram å berättade att hon varit och fixat längre barnpassning för att få höra klart.
Han fick sej en tankeställare. Han var arg i onödan…

Tunrida
0

Jag läser era ord här med intresse. Det är kul med alla olika synvinklar, tack för att ni delar med er! Glad

Visst kan det vara bra att lära sig hur det lilla ego-jaget och personligheten funkar. Man kan titta på allt från psykologi, olika former av terapi, allt som har med personlig utveckling att göra t ex s k enneagram eller varför inte astrologi? Det finns många sätt att få ökad kunskap om hur man "funkar" som en kropp-sinne organism.

Allt det där är gott och väl och kan vara väldigt fascinerande och intressant i sig. Men det får dig inte att vakna.
För när det sanna vaknar i en, så ser man allt det där ändå. För man börjar se igenom illusionerna och ser att man inte är den där lilla personen, ego-jaget med sin historia.

Det verkar finnas olika "vägar" för oss alla. Så hur man än väljer att skapa sin väg, är den aldrig rätt eller fel. Den är som den ska vara. Men i slutänden kan man ändå inte undgå att vakna upp.

Frågan är bara hur länge man ska skjuta på det? Varför inte göra det nu? Vad väntar man på??
Att tro att man behöver lära sig saker om sin person först, att man behöver utvecklas innan man kan vakna, är egentligen bara ursäkter. Men det är också okej. Allt har sin tid, som det verkar i alla fall. Allt det där är en del av drömmen vi lever i.

Kommer att tänka på en liknelse Adyashanti berättade, angående det ständiga sökandet efter sig själv (som allt sökande handlar om):

En man springer längs en strand. Han springer och springer tills någon frågar; varför springer du, vad letar du efter?
Jag letar efter vila, svarar mannen. Jag måste hitta vila.
Mannen är så van vid att springa och leta att han har glömt att det enda har behöver göra för att finna vila, är att stanna.

Så här lever vi människor, vi letar och söker och tror att vi måste fixa både det ena och andra först, innan vi kan finna frid, innan vi kan vakna upp m a o.
Inte förrän vi stannar kommer vi se att friden fanns där hela tiden, det enda vi behövde göra var att stanna upp…

Adyashanti's imaginära svar till mannen som springer på stranden är rätt kul: Aha, du letar efter vila? Okej, ja det finns därborta, bara fortsätt spring så hittar du det!

Varför säger han så då? Jo, för att i alla våra ursäkter och anledningar vi skapar till att vi inte kan vakna just nu, så finns det en underliggande ovilja att ge upp drömmen, ge upp "mig själv". Egots rädsla. Man kanske vill vakna men med vissa förbehåll. Man vill både ha kakan och äta den,
och äta den på "sitt sätt", som "jag vill", s a s.  Skrattande
Så man kommer fortsätta springa och leta efter vila, tills man helt enkelt inte orkar mer. Man ger upp sökandet. Då kommer man finna vilan som hela tiden fanns där.

Så stanna eller spring, i slutänden kommer du ändå upptäcka att du varit på samma plats hela tiden… Skrattande

"Listen to people's stories, and you'll find that they could all be entitled "Why I Cannot Be at Peace Now." The ego doesn't know that your only opportunity for being at peace is now."

- Eckhart Tolle

GitteL
0

#26 Tack Pirjo, det är alltid intressant att höra hur andra gör. Ja du din favorit kom också med här, tantrasex. Flört

Kan tänka mig att det är något utöver det vanliga.

ikna
0

#35 Tack Tunrida! Det träffade mig mitt i prick!

Varför säger han så då? Jo, för att i alla våra ursäkter och anledningar vi skapar till att vi inte kan vakna just nu, så finns det en underliggande ovilja att ge upp drömmen, ge upp "mig själv". Egots rädsla. Man kanske vill vakna men med vissa förbehåll. Man vill både ha kakan och äta den, och äta den på "sitt sätt", som "jag vill", s a s. 

Nu förstår jag varför jag ofta blir handlingsförlamad i vissa situitioner! Det är egots sätt att se till att jag inte vaknar! Flört

Nu fick du mig att vakna! TACK!

Tunrida
0

#37 Men så bra! Välkommen hem! Glad

Mikaaaelaa
0

Jag funderade på denna stora fråga för ungefär 1½ år sedan. Hade en arbetsgivare då som inte var så bra på det men han funderade mycket och han sa något klokt till mig…

Vänd på det…
VAD ger ditt liv mening?

Jag började fundera över det och kom fram till att det nog inte finns ett svar på "Vad är meningen med livet" som passar alla. Att svaret är extremt individuellt.

Mitt svar är just personlig utveckling. Det är det som gör att jag orkar kämpa när det verkligen är bäcksvart…jag vet att jag kommer att växa av det. Jag vet att när jag får lite distans till händelsen kommer kunna reflektera över den och bli klokare. Få insikter och kunna hjälpa andra.

Jag läste Stefan Einhorns bok om konsten att vara snäll.
Insåg att det också är mitt livs mening. Att vara snäll och få andra må bra. (Självklart inte på min egen bekostnad, man måste sätta sig skälv först för att orka hjälpa andra!)

Ville bara dela med mig om mina tankar kring frågan.
Den liknar lite berättelsen. Eller jag kan se liknelser med min ide.

Vad tycker ni?

[Vintersaga]
0

#39 - Här på sajten PU finns det många djup, men på den nivå där jag är för det mesta så är min mening med livet just att utvecklas och växa! Eftersom det är min resa så är det också en personlig utveckling - men självklart påverkar den andra och andra påverkar min, men det är fortfarande min resa och min utveckling!

När jag möter svårigheter så vet jag också att jag kommer att växa av dem så småningom - och självklart kommer det av att jag fått insikter då, minnen som väcks upp från min själ eller mitt undermedvetna.

Att vara snäll innebär ibland att säga nej till att ge det stöd en annan människa ber om - det kanske inte får hennom att må bra just då, men det kan ge insikter och betyda att den andre växer… :-)

\Rickard