Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2128 ggr
Tunrida
0

Tankar...

Det pratas förstås mycket om tankar härinne. Man har problem med hur man tänker, med sina tankar som man inte kan släppa taget om.
Vad göra för att lösa detta "problem"? Svar: Inget. Glad

Titta bara på följande fråga och se efter i hjärtat:

Är du tankar eller det som är medvetet om tankar?

Glad

Soffe
0

Förstår inte riktigt hur du menar? Jag själv är en riktig tankemänniska.. Visserligen går jag hemma om dagarna, men jag vet att jag tänker för mkt att jag ofta blir orolig.. Ett mönster jag vill bryta.. Hur göra?

ikna
0

#0 Menar du att tankarna finns där, men att vi inte behöver bli/bry oss om dem? Obestämd

Själv går jag ofta omkring med negativa tankar, ofta om mig själv. Ska jag då bara se dem som just tankar, d.v.s. ingenting att fästa sig vid? HUR får jag bort dessa tankar? Eller menar du att jag ska inte anstränga mig att få BORT dem, utan låta dem vara utan att fästa mig vid dem? HUR gör jag det? Obestämd

Tunrida
0

Det finns förstås olika bra sätt att titta närmare på sina tankar, t ex med Byron Katies metod. Det är ju ett sätt att "göra något", fast man egentligen inte gör något åt tankarna, som att ta bort dem eller liknande, man bara ser att de inte är så sanna som man trott och inte behöver tas på allvar.
The Work har vi ju pratat om härinne tidigare. Glad

Sedan finns det ytterligare ett annat, mer djupgående sätt att se att man redan är fri och det är det jag pekade mot i denna tråd:

Att ta reda på vem denna "jag" är, som har dessa tankar, som vill ha bort tankarna, som mår dåligt över tankarna, som "tänker".
Vem är "jag"?

#1 "Jag själv är en riktig tankemänniska.. (---) jag tänker för mkt… (---) Ett mönster jag vill bryta.."
Vem vill detta? Vem är det du kallar "jag"?

#2 "Själv går jag ofta omkring med negativa tankar, ofta om mig själv. (---) HUR får jag bort dessa tankar? Eller menar du att jag ska inte anstränga mig att få BORT dem, utan låta dem vara utan att fästa mig vid dem? HUR gör jag det?"

Vem är denna "jag" som säger allt detta? Vem är det som vill "få bort dessa tankar"?

Vi säger alla "jag" och pekar mot..vad? Kroppen? Är vi kroppen?

Det finns ett "jag" som alla människor identifierar sig med och säger "det är mitt jag". Skrattande
Ett "jag", men miljarder människor på jorden…

Var är detta "jag" lokaliserat? Var finner du "jag" när du stillar dig och känner efter på djupet? När du är fullständigt öppen i nuet och inte fast i ett minne (d v s tanke) vad är du då?

ikna
0

Tunrida, det är svårt detta! Jag vet att jag inte ÄR mina tankar och inte heller mina känslor. Obestämd Jag  ska fundera på det… sen återkommer jag…Obestämd

Soffe
0

Jag är väl Jag?! Vem annars? Förstår inte.. Jaget kan man läsa inom psykologin och resten.. Det är väl Egot som kämpar mot tankarna.. Jag tror inte att vi är kroppen egentligen, utan vi styrs av hjärnans mekanism känns det som..

Tunrida
0

#4, #5

Ja detta är svårt, säger vi i alla fall. Men är det egentligen svårt att se det vi redan är? Hur kan det vara svårt, vi är det ju, redan. Vi behöver bara inse det. Glad

Ibland kan det vara bra att titta på ett klipp, där man kan låta orden få komma in i hjärtat för mognad.
När vi sitter och skriver/läser om detta så här, så fastnar vi i tankar om det och försöker bara förstå därigenom, mentalt. Vilket inte går.

Titta, lyssna, känn in detta klipp med Mooji. Mycket bra…

Is it really possible to realise the Self

jagkan
0

#6 Tack!!!

Mooji, är ju helt underbar, jag känner att jag förstår när han talar.

Jippi !!! detta var en upplevelse för mej!

För er som inte känner till Mooji kan jag varmt rekomendera honom det finns många jättebra klipp i youtube.

Glad

Tunrida
0

#7 Jippi! Skrattande

Ja, Mooji är kärleksfull, rättfram, rak och klar i sitt sätt att tala.
Han talar direkt från stillheten vilket märks. Underbart!

Ja, det finns en mängd med klipp med honom på youtube. Han har också en hemsida (mooji.org).

ojrip
0

Tack för Mooji tipset.

"Where is that "I" which looks through the eye? Find out!"

Hur? MEDITERA Skrattande 

/Pirjo som kunde inte låta bli Flört

Tunrida
0

#9 Skrattande

Tunrida
0

Underbart citat av Mooji: