Kritikern
På slutet så har jag fått en gäst i mitt huvud och det är Kritikern. Jag har kritiserat mig själv, min familj, mitt jobb, andra människor, mitt liv (där det inte händer så mycket) mm. Hela tiden har den ältat, ältat och ältat samma meningar och ord om olika saker. Det har varit och är jättejobbigt. Kritikern har tagit en stor plats i vardagen och jag vet inte hur jag ska få bort den. När allt var som vackraste, ljusaste i mitt liv då dök denna Kritiker upp. Den vill nog inte att jag ska ha det bra.
Har ni några tips hur jag ska få bort denna kritiker från mitt huvud??
Tvinga dit en berömmare!
Skämt å sido, men det där med positiva affirmationer är bra. Känns ovant och konstigt från början men självkänslan växer faktiskt! Det är positivt att du faktiskt uppmärksammat 'kritikern', det är början. Läs gärna här om kritikern/Gremlin i Gittes artikel 'vad är det som hindrar dig'.
Tack, ska genast läsa den artikeln.
Kritikern eller egot är det som händer när vi identifierar oss med tankar som kommer och går.
Vi säger då; "detta är jag, jag säger detta till mig själv, jag är så kritisk, jag måste bli av med dessa jobbiga tankar, tankarna förstör för mig, jag är så hemsk." O s v.
Så säger vi när vi identifierar oss med tankarna som rör sig i sinnet, när vi tvångsmässigt dras in i dem och tar dem som innehållande sanning, tyngd, trovärdighet, verklighet.
När vi tror att det är vad vi är.
Tankar är varken fulla av trovärdighet eller sanning, ändå litar vi så fullständigt på dem och ofta så störs vi av vad de säger, men kan ändå inte sluta fascineras av dem och tro på dem. Samtidigt som vi vill ha bort dem när de får oss att må dåligt.
Vi är fast i en karusell, eftersom vi tar tankarna på sådant allvar! De får all vår uppmärksamhet och förtroende, automatiskt, utan att vi ens reflekterat över om tankarna är sanna, om de ens säger något om vem jag är!
Hur tar vi oss ur denna karusell?
Jo, istället för att dras in i allt dina tankar säger och ta det på fullaste allvar, så ta reda på:
Vem är det som lyssnar till de kritiska tankarna?
Vad är det som finns innan den kritiska tanken kommer och som är kvar sen tanken försvunnit? Vad är det som ser tankar komma och gå i sinnet?
Ta denna fråga djupt inom dig i hjärtat, ta den inte till upp dina tankar och försök hitta ett svar där.
Känn svaret, upplev det med hela ditt väsen. Du är svaret.