Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: boktips-musik-filmer-tv
Läst 3544 ggr
GitteL
0

Vad är frihet?

Undrar vad frihet är för DIG? Vad längtar DU efter?

Tillhörande länk som är underbar enligt mig Glad

http://uk.youtube.com/watch?v=9hLJT3_oOlE

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

AnneN
0

Frihet för mej är att vara lycklig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Melina.
0

Jag visste redan innan jag klickade på länken att det var Thomas =) Han är häftig han.

Jag har länge gått och grubblat över vad frihet innebär för mig - och jag är fortfarande inte helt på det klara.. Thomas sjunger "Det finns de som flyger fria i sin bur, det finns fria som är fångade som djur". Som jag skrev i tråden "Verkligheten är som vi uppfattar den!" så styr vi vårt liv med våra tankar. Tänker man att man är fri, lever i frihet, då gör man det, i alla fall till en viss grad. Sen är det såklart andra saker som spelar in också, som gör att det kan vara väldigt svårt att tänka att man är fri - just för att man är så fångad som man är. Men tänker man då att man är fri, så blir det man så småningom.

Vad är frihet för mig? Det är nog att kunna ta del av allt gott som livet har att bjuda på, andas frisk luft, simma i en varm sjö eller vad helst man vill. Man måste själv öppna dörrarna till dessa godsaker, och frihet är att kunna göra det.

[Mariann]
0

Jag är inte min kropp, jag är inte mina känslor, jag är inte mina tankar… (psykosyntesen)

När man verkligen upplever detta hela tiden då är man i full frihet. Då är man själ!

Detta är frihet för mig.

Glad Mariann

GitteL
0

Oj så fint detta var. #1 Hur är det att vara lycklig, känslan?

#2 Ja visst är det bra om vi uppskattar att det finns luft till alla o andas. Fint skrivet. 

#3 Har du upplevt detta? Hur känns det? Hur gör du?

Så beskriver jag din känsla när jag är i nuet. Det är kraftfullt.. Tyvärr så klarar jag inte detta hela tiden men jobbar på det.

AnneN
0

Hmmm… hur det är att vara lycklig… Den känsla verierar nog från person till person, men lycka för mej är att vara fri att göra det jag känner för då jag känner för det, att kunna brista ut i skratt på bussen fast än ingen sagt nått roligt, att le mot folk man inte känner och få ett leende tillbaka, att ta långpromenad i snö/regn med hunden bara för att det är så härligt, att se ljus i mörkret, vända negativa händelser till något possitivt.

Det är bästa beskrivning jag kan komma på för lycka och frihet för mig Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mariann]
0

#4 Nej tyvärr upplever jag inte detta. Den "fulla" friheten uplevs inte förrän man tagit minst 3 invigningen. Och den har inte jag "än" tyvärr Flört

men jag är på väg iaf Glad vet att jag går den vägen så att säga och bara det, måste jag säga är frihet i sig.

För mig är själsmedvetande den frihet som ligger närmast att uppleva ( tar flera liv till Flört). Den kommer i steg, via dessa medvetande utvidgningar/höjningar som jag kallar invigningar. Finns lite å läsa om det under artikeln 7 strålar och invigning på utomjordiskt. Hoppas komma ut en om uppståndelse där de beskrivs ännu bättre.

Tror det du säger om att leva i nuet kan vara en del av sin själ man upplever då… Glad

Många jul kramar o Kyss Mariann

Ijin
0

Frihet Är Ansvar. om du inte tar ansvar när du har frihet har du inte förtjänat friheten, frihet är det att du KAN gör det du vill, men bara för det så måste man inte det. Dom flesta unga kan inte förstå det… om man ska ha absolut frihet måste man ha enorm respekt för andra, annars kommer det ju aldrig fungera.

Melina.
0

#7 Ijin,

Om man har så mycket pengar att man kan göra precis vad man vill, ska man självklart inte komma och ta för sig hur som helst så att andra får lida - då handlar det ju snarare om att man visar sin makt. Men är det verkligen friheten man "missbrukar" då? Tja, man missbrukar att man har mycket  pengar, och pengar kan vara frihet. Jag skulle vilja skilja på den "materiella" friheten och den "själsliga" friheten, för annars blir det väldigt knepigt. Alltså, jag kanske är jättefattig men känner mig fri endå, medan min granne som är har gott om pengar känner sig fängslad och olycklig. Min granne känner sig alltså inte fri på insidan, men däremot har hon råd att åka till vilket land hon vill, köpa vilken bil hon vill osv.

Frihet är en svår fråga!

Men jag är nyfiken på vad du menar med att "de flesta unga" inte förstår? "De flesta unga" har kanske inte hunnit mogna så mycket, just för att de är unga, eller hur menar du?

Om man inte tar ansvar när man har frihet har man inte förtjänat friheten. Men frihet är väl inget man "förtjänar"? Det är ingen belöning som man får från någon gud, friheten kommer ju innifrån, iaf den "själsliga". Men sen kan man tycka att någon som missbrukar sitt pengaöverflöd hade gjort mindre skada om h*n hade mindre pengar.. Som sagt, det gäller att skilja på "själslig" och "materiell" frihet… ;)

[Mariann]
0

OM man då ser friheten som jag ser den, att först vid det 3 eller kanske hellre den 4 medvetande utvidgningen(invigning) då ÄR man själ.

Hur kan vi tänka oss att vi ÄR då? OM alla männsikor ÄR sina själar. Helt lever på det Buddhiska planet= Kärleksplanet (har inget med Buddha å göra). Har alla de 12 hjärtebladen utvecklade och i aktivitet. t ex Moder Teresa hade ca 9 blad, alla 2-3 invigda har ca 9-10 blad öppna och i aktivitet.

Hur skulle världen se ut om alla var själar?

Ijin
0

Nu hänger jag inte med alls…

Men om alla levde som sina själar skulle världen nog se bättre ut.. , för att nu är ingen riktigt god eller riktigt elak..
istället för att ha bra kontraster som Gott och Ont, då man verkligen vet skillnaden. Men vi lever trotts allt i ett samhälle där man är inpryglad att "så här ska man betee sig om man är Människa"

Kia
0

Frihet för mig är när jag lever i harmoni med mig själv och de jag har nära mig. När jag inte är mitt uppe i mina beroenden och när jag får känna den riktiga Kia som finns långt där inne någonstans. När jag har folk runt mig som älskar mig för den jag är och när jag kan släppa garden och släppa in dom och finna lugnet i det…..

Ijin
0

jag har lärt mig att aldrig släppa garden:p tyvärr..

[Mariann]
0

Tjin.. det har vi nog alla lärt oss av livet att aldrig släppa garden. Det vågar vi efterhand…

#10 vad hängde du inte med i?

Ijin
0

#13 jag har ingen lära om hur världen ska se ut, allt sånt jag kan har jag utvecklat själv, inte läst:p du får gärna förklara mer om vad du kan:p

Engla
0

Frihet för mig är att kunna göra vad jag vill. Men att aldrig skada andra, eller något…Räcka ut tungan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ijin
0

Med frihet kommer ansvar, tyvärr:p

Melina.
0

#16 Människan har alltid valfrihet, och har därmed ansvar för allt hon tar sig för. Allt som händer henne i livet är resultat av hennes val, hennes handlingar. Men då talar vi om valfrihet.

Så det beror ju på vad frihet innebär för var och en. Känns lite konstigt att säga att frihet generellt medför ansvar, för allt i livet medför ju ansvar…

Ijin
0

Nja, allt medför faktiskt inte ansvar.. själv ogillar jag ansvar:p

Melina.
0

#18 Jag menar att man är ansvarig för allt man tar sig för, och därmed medför allt ansvar. Småsaker som att bädda sängen kanske inte spelar någon större roll dock… Men generellt medför allt ansvar. Hur menar du? Kan du ge exempel på något som inte medför mer eller mindre ansvar?

Ijin
0

ju mer du lyder någon/något ju mindre ansvar har du, och mindre frihet också…

Melina.
0

#20 Nu hänger jag inte med. Lyder något eller någon? Menar du att vissa som strikt föjler sin religion kan skylla ifrån sig på just religionen för något som personen har orsakat? Alltså att personen kan säga att h*n var tvungen att göra det eller det för att h*n annars inte skulle ha följt religionen? Eller hur då?

Ijin
0

Nja, mer Chefer och sen Anställda. Du har ju ingen makt om du inte påverkar någon eller har någon som gör något till dig..?

Melina.
0

#22 Förstår faktiskt ingenting =/ Först säger du att "Ju mer du lyder någon/något ju mindre ansvar och frihet har du. Nu säger du att "Du har ingen makt om du inte påverkar någon eller har någon som gör något åt dig". Förstår över huvud taget inte hur det hänger ihop?

Ijin
0

Frihet och Makt går i dagens samhälle hand i hand.

Friheten att göra vad man vill när man vill kan inte alla göra. Då det mänskliga samhället inte ser ut så. Alltså, För att få så mycket frihet satt man kan göra ALLT måste man ha MAKT. Med den makten måste man ha ANSVAR för allt man gör. Många flyr från det, Te.x. stora företags chefer som inte sköter sitt jobb, Världen ser ut så. Världen är ingen snäll plats. 

Kort sagt. Den som har högst "rang" har mest frihet. 

Den själsliga friheten är väldigt viktig, men den märks knappt av alls.

"Om man inte tar ansvar när man har frihet har man inte förtjänat friheten. Men frihet är väl inget man "förtjänar"? Det är ingen belöning som man får från någon gud, friheten kommer ju innifrån, iaf den "själsliga". Men sen kan man tycka att någon som missbrukar sitt pengaöverflöd hade gjort mindre skada om h*n hade mindre pengar.. Som sagt, det gäller att skilja på "själslig" och "materiell" frihet… ;) "

Jo, frihet är något man "förtjänar", Det är en belöning. Inget mer. Inget mindre. Den är en belöning från Dig själv. Och som vanligt går Kropp och Själ hand i hand..

Melina.
0

#24 Okej, du tycker så… Fast jag ser det inte som att frihet är en belöning från sig själv. Får inte ihop hur det skulle vara det. 

Och att den som har högst "rang" har mest frihet - visst, när det gäller det 'materiella', fast inte när det gäller det själsliga, som jag sa.

Det jag undrade över från början var varför du skrev "Med frihet kommer ansvar, tyvärr:P" efter att Engla hade skrivit sitt inlägg (#15). Men nu förstår jag i alla fall hur du tänker.

;)

Ijin
0

te.x. att vi ens diskuterar detta betyder att vi båda har väldigt bra cognitivt tänkande=), Egentligen är Frihet att kunna göra vad som hellst… många missbrukar ju sin frihet:P

Melina.
0

#26 Kognitivt tänkande? Kan man verkligen säga så? Glad

[Vintersaga]
0

Äkta frihet är kanske när själen är separerad från kroppen - för enligt min bild på oss så är vi alla själar, där själen lever i en kropp som begränsar den!

#9 - Med andra ord - vi är alla själar, inte bara de som har nått steg 3, 4….

Mer jordnära sett så är frihet att få tänka och känna hur man vill.

\Rickard

Citronmeliss
0

Undrar vad frihet är för DIG? Glad

Jag misstänker att det finns lika många olika tolkningar och svar på den frågan som det är personer som svarar!

Jag har själv lite olika tolkningar av ordet frihet beroende på i vilket sammanhang frågan ställs tror jag.

I den gamla boken "Flykten från friheten" ställer psykoanalytikern Erich Fromm frågan på sin spets…Generad

(notera att det EJ är flykten TILL utan från friheten)

Den boken väcker många tankar angående begreppet frihet och vad det innebär eller omfattar! Etik, moral, ansvar, självinsikt, ja han får en verkligen att reflektera över egna ställningstaganden här i livet.

Det finns som sagt många tolkningar av vad frihet är, här kommer en… Som var sann för någonLedsen

"Arbete ger frihet. Ordet frihet kan missbrukas (koncentrationslägret Sachsenhausen, Tyskland)"

(Källa: Wikipedian)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

GitteL
0

#29 Det är dina tolkningar jag är intresserad av . Finns inget rätt eller fel. Vad är din tolkning av frihet?

Vad är det du upplever/känsla när du känner frihet??

Det du skrev nu om är de människor jag arbetar med. Intressant. De satt i läger och de upplever ingen frihet i sin själ. De är förstörda och traumatiserade. Försöker iaf skapa en sorts frihet för dom nu för det är de värda. Sång, musik, mat, sällskap, gymnasitik, humor, glädje och mycket beröring. De älskar att komma till verksamheten 1 gång i veckan. Se artikeln om Verkligheten är som vi uppfattar den.

Citronmeliss
0

Frihet är så mångbottnat att jag tycker det är svårt att ge det en innebörd…Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Ijin
0

Min kropp stoppar min själ iof, men samtidigt kan själen krossa min kropp som ingenting..:p Frihet är när jag kan göra vad jag vill utan att någon säger emot mig.

Lionadh
0

#28 Själen kan ha en olika djup förankring in i personligheten. Jag minns en kris jag hade där jag upplevde att all personlighet löstes upp och kvar var en kärna av LJUS! Det ljuset är nåt högre än det materiellt fysiska och Själen är den del som personligheten kan välja att uttrycka.

Enkelt förklarat utifrån esoterisk skolning. Vi går alla mot ett högre medvetande, en djupare Själsförankring. Meditation är ett utmärkt sätt att få kontakt med sin Själ.

I min Själ är jag alltid fri. Ljus Maud Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Lady-Oona]
0

FRI….inga begränsningar…..FRI att må gott när man lever sitt liv utan begränsningar….FRI att inte beröras/tryckas ner av andras åsikter om ditt sätt att leva utan begränsningar…

FRIHET, obegränsad tillvaro på alla plan…

Ijin
0

Blä, då är jag inte fri än:( Är väl det om några år..

Melina.
0

#34 Du uttrycker det så bra, Lady-Oona! Glad

YvonneW
0

#34 Otroligt bra uttryckt, Lady-Oona.

[BigMama]
0

Frihet för mig är det som skrivits ovan av Lady-Ooona och Kia - precis så! Att stå för sin egen sanning. jag skulle jubla om jag kunde vara så trygg i mig själv! Skrattande

[Lady-Oona]
0

Tack för uppmuntran om min åsikt…jag tror ärligt och sant ini i mig att det är så här för oss alla….krám

pson
0

Frihet för mig är när jag gör det jag vill göra utan att tänka; " Vad kommer nu alla andra tänka? "

Ayena_old
0

Det finns mer än en aspekt på friheten.

1. Att vara ekonomiskt oberoende anser jag är en stor frihet (väldigt mycket jordiskt tänkande)

2. Att vara så fri i sin själ att man kan leva det liv man vill utan att bry sig om vad andra tycker och tänker.

3. Att vara fri från sin kropp och andra jordiska bindningar

Ijin
0

#41 Precis=)

Melina.
0

#41 Ja, tycker också att du sammanfattar det bra! Det finns många friheter ;)

[Mariann]
0

För mig är den frihet som #41 beskriver en frihet sett från personlighetens sida så som personligheten vill ha den.

Den ultimata friheten är INTE den… för mig är det fortfarande frihet från de tre glamourerna. Eterisk/fysisk (Maya), astral/känslomässig (galmuor) och den mentala illusionen. De begränsningarna är det som binder oss mest…

För den som är intresserad av bländverk de tre glamourerna kan jag rekommendra

A.A. Bailey  Glamour ett världsproblem http://www.tibetanensbokfond.se/glamour.htm

Ijin
0

Frihet är det ingen som kan definera, inte böcker eller antika kulturer, den varierar från person till person!

Maria
0

#34# Håller med dina kloka ord…

"Det finns inget som begränsar en människas frihet mer än omständigheterna" Jag tror att det ev. var Strindberg som skrev något liknande…

/Maria

GitteL
0

Dags igen för lite frihet.

bjprofit
0

Frihet för mig = Obegränsat liv och leverne Glad

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

GitteL
0

#48 På alla plan? Flört

bjprofit
0

#49 På ALLA plan ja Flört

Kan ta sin tid men säker på att det är värt mödan

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

Millaris
0

Jag är fri när jag är den jag är och ska vara. När jag inte låter andra styra mina känslor och tankar. När jag är JAG helt och fullt. När jag låter min själ tala istället för mina rädslor - då är jag fri.

Vera-Trollet
0

Ett mångfasitterat ord för mig.Beroende på vilken situation man befinner sig i.

Just nu så är frihet för mig att kunna förstå och acceptera alla andras sätt att vara, tänka och tycka.Att kunna släppa alla funderingar över andras val, bara låta allt vara som det är.

Jonnis
0

jag längtar efter RO

ojrip
0

Vad är frihet för mig? Jag ser det så här:

Offer är någon som befinner sig någonstans h*n inte vill var. Och kan ej ta sig därifrån. Offer har inga valmöjligher.

Frihet är motsatsen till att vara offer.

/Pirjo

jagkan
0

Frihet är när tiden står still i min värld/liv och allt känns så självklart naturligt underbart.

Tex en tyst promenad i vacker natur kan ibland få mig att känna detta.

Mitt mål är nu att försöka nå denna frihet oftare.

Friheten sitter i knoppen inte kroppen Flört

[BigMama]
0

Jag känner mig friare än vad jag varit på mycket lääänge…

Bl a för att jag klivit ur offerkoftan. Och för att jag känner flowet. Jag väljer glädje.

GitteL
0

#56 Härligt Big Mama, att sätta sig framför ratten och styra i den riktning du ville så kommer kreativiteten att öka.

Energin förändras när tanke, känsla och handling är ett. Glad

[Vintersaga]
0

#56 - Ha ha, ja välj glädje Skrattande

Tunrida
0

Frihet:
* Att verkligen inse det självklara och uppenbara, det man är:
* Att verkligen inse att jag är Nuet.
* Att verkligen inse att jag är beständig, evig.

Vad finns det då att längta efter? Inget. En längtan är ett tecken på tron att det fattas mig något.
Att det finns något annat, någon annanstans, som ska kunna göra mig fri, hel o s v.
Det gör det inte, allt är redan helt. Allt som finns är detta NU.

ojrip
0

#59 Ja Tunrida. Så är det ju. Det svåra är att priset är högt. Det kostar självbilden. Inte lätt att ge upp allt utan att veta vad man får istället.