TAPPAT LUST
Hej nu måste jag skriva av mig lite och undra varför sliter man på jobbet som ett djur men det blir aldrig några pengar över när man har betalat räkningar och jämt är man trött…….förlåt men ibland känns inget bra och undrar om det är nån som kan skriva nåt så jag kan tänka annorlunda :)
Aaaah, du har fastnat i det negativa tänket.
När jag är där försöker jag plocka fram något som lockar fram 'riktiga BigMama'. Något som höjer mina energier. Det kan bli musik, rörelse i ngn form, ventilera med goda vänner eller här på PU, laga en god middag, ta ett bad… Mår jag lite bättre är det lättare att tänka positivt.
Fast har jag låtit tankarna ta överhanden och jag har svårt att komma på fötter igen så räcker kanske inte det.
Finns det ngt du kan göra för att ändra din situation? Hur ser en bra dag ut?
Hej Bintouu. Känner så väl igen mig; ekonomiska bekymmer, trötthet, inget verkar funka. Alla upplever vi detta emellanåt.
Jag har upptäckt att det vi brukar vilja göra i en situation som vi upplever som jobbig är att ändra den, komma bort från den, bort från de jobbiga känslorna och tankarna.
Vi vill att det ska vara på ett annat sätt än det är. För vi tror att om vi ändrar det yttre så blir allt bra. Vi vill ha det bra jämt, inte må dåligt så vi kämpar emot upplevelsen av att må dåligt; försöker hitta ett "botemedel". Inget fel eller konstigt med det förstås, vi människor funkar så när vi är fast i våra upplevelser av livet.
Vad jag menar med det yttre är inte bara själva livssituationen, utan även tankar och känslor. Vi vill bort från negativa tankar och känslor och försöker istället tänka positivt i alla lägen. Vi vill bara ha de positiva tankarna och upplevelserna i livet, inte de negativa.
Eftersom positivt och negativt dras till varandra som komplement (som yin och yang), så kommer du förr eller senare att drabbas av en negativ tanke/upplevelse igen.
Visst kan du pröva med att "tänka positivt" om det känns rätt för just dig och skapa dig en bättre berättelse att leva i, men vill du verkligen bli fri så gäller det att acceptera det som är.
Samt att se att dina tankar bara är tankar, du måste inte tro på allt de berättar. Dina tankar kan aldrig ge en helhetsbild av verkligheten, så hur sanna är de? Utforska detta själv, tro inte bara på att det är så för att jag eller någon annan säger det. 
Att erkänna att du mår så här och upplever det så här gör du ju i texten.
Men fullständig acceptans går djupare än att bara säga att man mår dåligt.
Det handlar om att våga möta det som är, vad det än är och låta det få vara där. Det är vägen till frihet. Man kan nämligen aldrig fly från sig själv, så om du försöker fly detta så kommer det tillbaka i en annan form.
Att totalt acceptera och tillåta det som man upplever, är något som sker i det inre, det är ett slags inre seende och förståelse att det är lönlöst att kämpa emot det som är just nu, för det är ju redan.
Man stretar inte emot utan kan se att allt som sker, sker i nuet. Och att nu är allt som existerar. Inget annat kan finnas utanför detta enda Nu.
Så; det som är, det är. Att vilja ha någon annan upplevelse än den man faktiskt har, är att inte vilja se verkligheten. Acceptera det du upplever för stunden, det förändras alltid ändå för ingen upplevelse är statisk. Det kommer alltid en ny upplevelse av något annat. Detta kan du bevittna i dig själv.
När du väl kan tillåta det som är i nuet att få vara så, så kan du sedan ställa dig frågan om det finns något du kan göra rent praktiskt i det yttre, för att förändra din situation om du är missnöjd med den. Det kanske det gör? Byta jobb? Dra ner på utgifter? Vad vill du göra med din situation? Du har makten att förändra den i det yttre, om du vill. Du är inget offer, du är en skapare.
När du accepterar det som är, så kommer du i kontakt med en enorm inre kraft som endast finns i Nuet, det är Livet självt! När du är i motsättning/motstånd mot det som är i nuet så blockeras denna kraft, du blockerar Livets flöde genom dig…
Men alltså, du måste först acceptera/tillåta nuet som det är, för annars handlar det om flykt och förträngning för att du inte vill känna som du gör. Återigen; du kan aldrig fly från dig själv.
Och med acceptans menar jag fullständig sådan: 100%, inte 99%. Du känner skillnaden, minsta lilla inre motstånd känns i kroppen om man är medveten om det. Släpp taget, öppna dig, det är okej att vara trött och må dåligt. Och man kan låta det vara så utan att vara fast i det, utan att identifiera sig med det. Faktiskt. 
Kram!
Tack BigMama Jag ska försöka tänka positivt igen … en bra dag? jo det är ju när det känns lätt att leva och inga bekymmer :) känns bra att ha er här oxå
Tunrida, du är fantastisk!!! Känner mig redan bättre :) Ska skuta att
tycka synd om mig själv kram