Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikettkommunikation
Läst 5922 ggr
[BigMama]
0

Varning för missförstånd!

SÄNDAREN av ett budskap har ansvar för hur budskapet formuleras.

MOTTAGAREN har ansvar för sin tolkning av det.

När man tror sig förstå vad en person menar är det ofta vad man själv skulle ha menat som man förstår.

FRÅGA om du är osäker på hur du skall tolka ett budskap.

Fatta inte beslut för snabbt, ibland kan man inte förstå.

Vi fick göra en övning på vår kommunikationslektion. Min bänkkompis fick välja ett uttalande, en mening. Jag skulle genom att säga "menar du att…" 3ggr,  lista ut vad det var hon egentligen sa. Svarade kompisen JA på mina "menar du.." så hade jag fattat henne rätt och eliminerat risken för ett felaktigt tolkande.

Välj dina krig…

omelett
0

Detta var helt klart värt att ta upp. Det sista har jag ifrågasatt om det fungerar med diskussionsforum överhuvud taget. Det bråkas något så fruktansvärt då diverse sajter. Själv känner jag att jag backar mer och mer att jag väljer att inte skriva alls, för att allt jag säger kan vändas och tolkas. Från att jag tyckte att det var givande och roligt, till att jag känner urk, ta mig härifrån. Så här illa är det inte i verkliga livet.

Gahella
0

Mycket bra att du tog upp BM!! Jag försöker att tänka på det här själv, hur jag formulerar mig till andra och försöker att förstå andemeningen i vad andra försöker säga mig. Min intention är att jag vill förstå vad andra menar och gör jag inte det så frågar jag och hoppas andra gör detsamma för mig.

Jag tror på att alltid ha "en god vilja"(som Jesus önskade mer hos oss människor) i mina möten med andra människor, sedan är det upp till andra att ha detsamma till mig. Vi är inte här för att "vinna bataljer" utan för att finna oss själva, och det gör vi mycket genom möten med, och inte mot andra människor. För ingen sitter inne med sanningen, endast glimtar av den. Och den kan också ändra sig från ena stunden till den andra då vi fått större insikter.

omelett
0

När jag tänkte igenom mitt inlägg en stund, så inser jag att jag absolut lite småsur idag. Det tror jag inte att ni har missat. Dags att jag skärper mig. Anledningen till det är en besvikelse över att mina förväntningar om hur diskussionsforum ska fungera inte har infriats. Jag kanske ska tillägga att just PU är det forum som har det trevligaste klimatet av alla jag varit på och att det är egentligen andra sidor som jag har reagerat på den senaste veckan. Fast där skulle jag inte vilja ta upp mina frågeställningar. Jag undrar verkligen varför det blir så här? På en sajt är vi främlingar för varandra, spelar det någon roll om någon säger något dumt? Måste man reda ut det? Det finns helt andra möjligheter att få stopp på diskussionen efter som vi inte är beroende av varandra. Ignorera eller logga ut. Eller är jag ute och seglar här?

Tunrida
0

Ja, intressant det du tar upp BigMama.

Jag tänker beskriva min syn på detta. Jag upplever en stor känslighet hos många, som jag översätter som egot och inte någons sanna "identitet".
Det är iofs inte till någon hjälp att säga att det är någons (ibland mitt) ego som reagerar och tar något personligt.
För om man är totalt identifierad med sitt ego, så är man. Då kan man ju inte se bortom sig själv, s a s.

Men att bli medveten och kunna se bortom sig själv, bortom egot, bortom sitt falska jag, innebär faktiskt att man inte tar allt personligt. För det finns ingen "person" i den bemärkelsen, som kan ta något personligt.
Allt som händer tolkas inte, utan man ser det som det är. Någon säger si eller så. Det är allt.

Det som händer om någon skriver något som jag av någon anledning reagerar på, tar personligt, är att jag tror på min tolkning av det som skrivits.
Om jag på fullaste allvar tror att jag är denna enskilda, separata person så blir jag förr eller senare sårad, upprörd, tar illa vid mig.

Alltså, det går inte att väga sina ord på guldvåg hela tiden, fråga tre gånger för att vara säker på att man förstår varandra, därför att det kommer man aldrig göra ändå.
Det är ju det som är så komiskt i det hela. Man tror man förstår varandra, men det man tror sig förstå är att ens egen tolkning stämmer överens med den andras.
Allt är tolkningar, koncept och de ser alltid olika ut i olika ögon. :-)

Det kanske är bättre att börja se över varför man tar saker personligt och reagerar, än att tassa på tå och väga sina ord för att inte trampa någon på tårna? 

Därmed menar jag inte att man ska slänga skit omkring sig hur som helst. Det handlar om att ha ett öppet hjärta och vara sann.
Sen reagerar andra olika på det man säger, det kan man ju inte styra över.

Detta säger jag för övrigt i all välmening och jag övar på det ständigt själv. :-)

Tunrida
0

Eller som omelett så vist sa:

"Ignorera eller logga ut." 

Med andra ord; sluta ge ditt ego mer näring (detta säger jag till mig själv också). :-D

Gahella
0

Jag håller med hela vägen! Härinne känner jag också mig trygg att vara, känner mig alltid fint och respektfullt mottagen av er. Ni har varit ett fantastiskt gott stöd för mig många gånger, ni har visat mig omtanke och gett feedback som jag är mycket tacksam för, och gett mig de nycklar jag behövde för komma in ännu ett par steg inom och utom mig själv. Och jag hoppas jag gjort detsamma för er. Så låt oss fortsätta vara rädda om varandra här, för en sån här sajt är mer än guld värd!

GitteL
0

#0 Tack BM.

Håller med er alla i vad ni skriver och ni är så kloka och insiktsfulla.

Glad att ni finns här på sajten. Det känns kärlek. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

omelett
0

Just idag har vi fått ett helt underbart exempel av Christine på hur budskap kan missförstås. "Skator som är så vackra"Skrattande

GitteL
0

#8 Ja så sant. Tolkningar är också fria val och det är alltid bra att fråga innan man reagerar och intar en offeroll.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härliga människor - är ni allihopa! Skrattande

Precis som flera av er har uttryckt - här får jag alltid vara mig själv och blir alltid inspirerad och väl mottagen av er!

Här inne kan man vara lika oslipad som bilden visar, för med er hjälp så skulle skönheten under ytan så sakteliga komma fram… Flört

Kram, Rickard

Soffe
0

En bra och intressant tråd! Tack Mirja :-)

[BigMama]
0

#11 haha,Soffe! Lämpligt att du puttat upp denna.

[BigMama]
0

#12 Gömde krama om dig också… *kraaaaaam* Glad

Soffe
0

#12 Jaa lämpligt :-D

Kraaaaaaama om dig oxå Glad