Symboler i verkligheten
Precis som vi kan tyda våra drömmar, kan vi tyda verkligheten som den är just nu.
Drömsymbolerna kan alltså användas på vårt verkliga liv! Allt som händer kan man se som symboler, liksom när vi drömmer.
Intressant!
Några exempel?
Vad som än händer, går att tolka. Vi kan ta A som kör sin bil, kommer till en korsning med trafikljus och ska svänga vänster. Då kommer en bil B i hög fart mitt emot (har alltså också grönt) och ska rakt fram. När A har börjat svänga, kör B rakt in i sidan på bil A och kollisionen är ett faktum!
Försök dig på en tolkning som om det vore en dröm!
Men verkligheten går väl inte att tolka? Den är ju verklig och behöver ingen tolkning..? Annars blir min tolkning den, att A antingen har dålig syn/är självmordskandidat, eller att B har bråttom/alternativt tycker om att ramma andra bilar. Ha ha! 
Vad blir din egen tolkning?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Min tolkning: Någonting går alltför fort i A:s liv(B har bråttom) och A behöver stanna upp (kollisionen) och fundera över hur den kvinnliga sidan (vänster)tas om hand och hur den manliga sidan (höger)busar på i snabb takt.
Håller med ikna här om att det går att tolka verklighetens händelser som om de vore drömmar.
Jag nämnde en bok i en annan drömtråd - där tog hon upp ett för mig då nytt begrepp: dagsdrömmar. Det var just samma filosofi - att verkligheten är en avbild av vad som sker under ytan hos oss (såsom också vanliga drömmar är).
#6 Kan du ge ett exempel på en dagdröm?
Öh.. Det går väl itne att tyda Dagdörmmar? för jag är kungen över dagdrömmar:P
#7 - Jag tycker ikna gav ett bra exempel på en sådan - men visst kan jag ge ett själv :-)
Idag skulle jag åka till stan i ett kort ärende. När jag sätter mig i bilen så startar den inte! Jag blir irriterad och störd i min planering. Nu får jag istället lov att stanna hemma och hjälpa till med allt arbete från början, vilket är väldigt givande för alla inblandade - och till slut kommer en person cyklande (1.3 mil från byn bredvid) som hjälper till att få igång bilen :-) (och jag skjutsar min vän hem så hon slipper cykla 1.3 mil tillbaka)!
Om jag hade drömt detta så hade jag tolkat det så här:
Jag ska snabbt framåt i livet (bilen). Jag tänker köra själv (jag styr mitt eget liv). Men bilen startar inte (jag kommer ingen vart i livet) och jag blir irriterad och störd i min planering (det visar att jag inte har tagit med allt i beräkning och att jag flyr från något, känslan som beskriver det). Tack vare att jag är med från början kan jag välja glädje istället för stress (som är ett problem för mig just nu i livet). Till slut får jag hjälp med att få igång bilen av en vän (jag slipper göra allt själv i mitt liv och får en positiv erfarenhet av samarbete i ett moment jag inte alls kan)!
Att summera hela drömmen i några enkla drag - jag försöker göra saker jag har planerat dåligt, alldeles själv, och får hjälp att göra det tillsammans med andra. Dessutom får jag lära mig något nytt när jag bjuder in andra att vara del i mitt liv :-)

intressant, verkligen.
jag tror nog det kan funka. fast samtidigt tror jag att många händelser bara är slump och inte har någon innebörd. däremot nog kan ens reaktion osv på olika saker ha tolkningsvärde. hur vi reagerar och agerar speglar ju oss.
dagdrömmar däremot går nog alltid att tyda på samma vis som vanliga, de handlar ju oxå om ens inre liv, och dagdrömmar påverkas inte av slumpen direkt, så som en händelse ute i "verkliga livet" gör, då det är våra tankar.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Dagdröm för mig är när man onåbar för verkligheten. Ni vet när man drömmer om sommar eller vilka blommor man ska driva upp det här året…. Då nära och kära försöker få kontakt, men man är i en annan värld..
DET trodde jag var en dagdröm!
När jag dagdrömmer är inte ingen som får kontakt med mig, jag finns liksom inte kvar i kroppen:p
#3: Jag förstår inte riktigt meningen med en sådan övning. För mig ser det ut som en "läsövning" utan verklighetsanknytning. Visst kan man titta på och tolka, men varför? Om någon behöver tolka är det väl möjligen A och B, i fall de överlever.
#13: Ofta ser man efteråt att just det som skedde, skedde för att man skulle stanna upp och fundera t ex. Så var fallet med A; det var en del som gick alldeles för fort i A:s liv och om A hade tolkat händelsen, hade vissa saker kunnat avstyras i tid.
Man behöver givetvis inte tolka allt som händer, men jag tycker att det är ganska spännande! Den som inte tycker det är någon mening med att tolka, gör det antagligen inte heller.
#10 & #11 - I det här fallet vill jag säga att jag sa dagsdröm och inte dagdröm, just för att inte förvilla med det vi alla göra… dvs. dagdrömmer :-)
En dagsdröm kan jämföras med en nattdröm - den ena har man på natten, medan den andra är på dagen. Eller ännu hellre - en nattdröm har man när man sover och allt annat är dagsdröm.
Syftet med ordet dagsdröm var inte att likställa det med våra vanliga dagdrömmar - utan istället var det att förklara att det går att tolka det som sker i vaket tillstånd kan tolkas på samma sätt som om det hade varit en vanlig dröm man har när man sover.
Jag håller med ikna om att man kan ha nytta av att tolka det som sker dagtid… då kan jag få värdefull information om mitt liv såsom det ser ut just då! Jag gör di varje fall…
Jag har inte trott på detta innan men det var plötsligt genom att ta in den andliga biten som det började gå upp mer och mer klartecken om att livet kan vi också tolka och upptäcka en hel del tecken på vad vi skall göra och inte göra.
Även här kan vi välja hur vi vill se på det. Om t.ex bilen inte startar tänker jag ibland att nu vill livet att jag skall ta en promenad eller cykla eller när datan hänger sig så tänker jag att nu behöver jag nog ta en paus och göra nyttiga saker.
Så jag är helt med i detta tänk. Det ger mig också en hel del tankeväckare om livet och mig.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
#16 Ja, nu kom jag på fler egna exempel, när du nämner dina!
Hmmm. Då finns det en hel del att lära i vaket tillstånd också!
Ja, det här stämmer jättebra i min uppfattning också. Allt går ihop på nått sätt.
Ikna, jag har en nattdröm sedan 2 v tillbaka jag inte blir klok på. Kan du hjälpa mig på en tråd nånstans?
#18: visst, jag försöker gärna om du startar en tråd.
okey, då gör jag det.
Har möjligtvis en "dagsdröm". Något som går att tolka?
Jag missar en arbetsintervju. Missar nästan min tid hos tandläkaren. Kommer en dag för tidigt med min dotter till hennes tandläkare. Passa tider m a o.
Vad är det symboliken vill säga mig? (Förutom att jag är lätt sinnesförrvirrad f n..)
Du var kanske inte särskilt intresserad av just den arbetsintervjun? Kan vara jobbigt med tandläkarbesök, så omedvetet försöker du kanske förtränga att du ska dit? Dotterns tandläkarbesök vill du absolut inte missa, så du kommer en dag för tidigt? Om man är allmänt förvirrad, kan det vara svårt att fokusera!
Jag gråter faktiskt inte allt för mycket över den missade intervjun. Litet sting av dåligt samvete mot familjen, vill ju bidra med en slant jag också…
#23 Det kommer när du minst anar det, för vad jag har sett här i dina inlägg så vet du egentligen vad du vill göra. Hur du tar dig dit vet bara du.
När du tagit ett beslut faller allt på plats. Egen erfarenhet som jag upplevt ;-)
#24 Jag hoppas innerst inne att det ska dyka upp något som sparkar igång mig åt något håll - typ, jag själv! men tack för "vinken" Gitte!

Kan du se någon eller några kopplingar mellan din förhoppning och drömmen om ravinen som du beskrev för ett tag sedan?
#26 Funderar… Mmm. Det kan jag nog. Våga ta språnget? Min man kommer att hjälpa mig..? Mina rädslor hindrar mig. Är rädd för att ta fel beslut. Måste få det bekräftat från en massa olika håll! Helst vill jag att någon skriver det i pannan på mig: DET HÄR SKA DU GÖRA MIRJA! DET HÄR ÄR DU BRA PÅ! Med fet svart tuschpenna.
Men eftersom ingen kan ta ett beslut åt mig kommer jag nog att fortsätta drömma om broar och raviner, och komma försent till intervjuer för jobb jag innerst inne inte vill ha…………….. 
Vad säger man inom personlig utveckling när man har beslutsångest?

Rädsla för att fatta beslut att ta fel beslut brukar vanligtvis tyda på lågt självförtroende (vilket man t ex kan få om man aldrig fått eller får höra att man har gjort något bra). Det dåliga självförtroendet kan i sin tur vara kopplat till en dålig självkänsla, d v s att man inte har någon eller en väldigt låg känsla för sitt eget personliga värde.
Mmm. Fått det bekräftat också i skolan, där vi a´rbetar mycket med självkännedom.

Spännande! :) Vilken utbildning går du?
Något så simpelt, som en KY-utbildning i handel. Du vet kommunikation med kunder, anställda, konflikthantering, självkännedom. Självkännedom är den bästa egenskap en säljare/butiksledare kan ha, enligt intervjuade handlare.

Det lät ännu mer intressant.
Självkännedom är aldrig fel. :)

vill man se symboler i saker så kan man ju hitta dem exakt överallt, och man kan tolka dom på alla möjliga vis, så att det passar in. däremot tror jag drömmar har betydelse, eftersom att det absolut har med oss själva att göra. men att bilen inte funkar kan ju helt enkelt bero på att bilar är som de är, gör lite som de själva vill. om jag skulle tolka alla de gånger då jag har missat viktiga lektioner och föreläsningar pga pappas lynniga bil så skulle det bli helknasigt. ^^
fast det kan kanske ske saker i ens verkliga liv, eller man får se saker som man kan se som tecken och symboler, tror däremot att det är ovanligt att de dyker upp. allt vad vardagliga händelser skulle kunna ge en för tecken kan man nog oxå komma fram till med sunt förnuft… att man behöver göra något annat när man suttit vid datorn länge är ju självklart.
men jag tänker själv ofta lite så, mest för att det är mysigt. men ser det delvis som att jag lurar mej själv då.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Visst kan man se symboler lite överallt och det är ju inte alltid vi tolkar dem. Det är kanske inte meningen heller. Men när det händer lite mer annorlunda saker, kan det bli mycket intressant att hitta symboler och tolka dem. Att se varför det händer just mig, just nu.
Jag tror att det finns någon mening med allt som sker! Därför är det så spännande att hitta symboler och tecken, för då får man ofta en förklaring till varför det hände.
Precis som du säger Hennum: mycket kommer man fram till med sunt förnuft!

Visst finns det en mening med allt som sker men ibland är den meningen mycket enklare än vi föreställer oss. Får vi inte igång bilen kan det t ex bero på att vi inte har skött den som den ska skötas för att starta och då är det meningen att vi ska lära oss att ta hand om den bättre. Det blir lätt så att vi övertolkar situationer om vi letar efter symbolik i allt som sker.
Att titta efter statiska symboler i allt som sker i vardagen kan också begränsa vårt synsätt och ibland t o m skrämma oss till att inte vara oss själva (om man inte medvetet har lagt in att alla symboler som man ser ska vara positiva, vilket i sig självt är föga utvecklande).
Jag håller dock med om att det är lite småmysigt att pyssla med att titta efter symboler (så länge de är positiva) men faktum är att symboler får oss att tappa fokus på verkligheten och leder oss in i en illusion av vad verkligheten är.
I drömmarnas värld som i stort sett är uppbyggd av olika symboler, kan det däremot vara befogat att vid vissa tillfällen titta efter vad symbolerna i drömmen vill säga.
Egentligen ska man inte leta efter spår i drömmar och liknande, man ska lära sig att följa sin egen känsla istället.. för man ser ju bara det man vill se, eller hur?
#36 Jag letar gärna i min drömmar, förr jag gillar INTE det jag känner i verkligheten. I verkligheten ser jag det jag INTE vill se.
Som om man kan välja vad man ska se eller inte? Man ser det man ser, och tolkar som man ser! inte mer, inte mindre, men det ända som spelar någon roll är väl sanningen?

#38 Men vems/vilken sanning? Ur ditt eller mitt perspektiv? Du kanske ser en människa som kränker en annan. Jag kanske ser en människa som äntligen sätter en gräns. Samma situation - olika tolkningar - vad är sanningen?
#38 #39 tänkvärt!
Vad är sanningen?
#39 Jag gör inget beslut försen jag har all fakta, så har jag fungerat länge. Jag dömer inte folk… Och folk grälar? Det är en del av livet lika mycket som att andas, mitt sätt att se på livet löser sådant..
I mitt fall menar jag mer att jag "hittar på" mina egna sanningar. Ofta är de sanningarna inte speciellt snälla. De suger!!
För att återgå till tråden: jag har missat en tid IGEN, också den angående jobb, en jobbmässa som jag mixat ihop dagarna på. Antingen är jag otroligt virrig eller så är det bara så att symbolerna säger att jag inte är på rätt spår. Jag kanske ska studera?
Vad tror ni? 
#43 Detta har du skrivit innan BM. Det vill ändå säga en hel del ;-)
Vad brinner ditt hjärta för? Hur ser du dig själv i framtiden i det du vill studera inom?
Vad ger det dig? Vad händer med dig när du redan har uppnått det du brinner för? (Känslan)
Känn efter och visualisera. 
Det har hänt en massa saker runt i kring min man den senaste veckan. han har varit i närheten av tre trafikolyckor varav två med dödlig utgång. Han har också via sitt jobb besökt ett par hus där det inträffat tråkigheter, en hjärtinfarkt och en smitningsolycka där en hund blev överkörd och dog. Lite läskigt tycker jag. Finns det någon symbolik i detta eller något värt att uppmärksamma?
Att han har en viss turbulens i sitt inre kanske? Eller helt enkelt någon sida som han inte behöver längre? 
Om hans inre kan inte jag svara på, men jag vet att han får axla mycket på sitt jobb.