Stressad och trött
Usch att jag alltid ska stressa upp mig så mycket. Jag är mest bara trött nu och vill sova. Men tror inte att det går så bra eftersom jag är stressad. Har en massa måsten, viktigast - plugga, men det orkar jag ju inte eftersom att jag är så trött. Istället sitter jag och surfar, som för övrigt inte gör mig ett dugg piggare. Hu, hoppas jag får sova inatt.
Hur hanterar ni stress på ett hälsosamt sätt? Jag stressar alltid in i det sista så jag tillslut ligger med magknip en dag eller två, sen övertalar jag mig själv att jag arbetar bäst under stress och att jag faktiskt gillar att stressa lite, prestationen blir oftast bättre. Ja, jag gillar nog lite stress och blir otroligt uttråkad om jag inte har en massa saker att göra. Om man bara kunde hitta lite balans i det så man fick sova och slippa magont 
Jag har lugnat ner mig med åren - det är dock ingen tröst för dig nu. Själv blev jag tvungen att lära mig stressa ner - mitt magonda gick över till magkatarr med kräkningar och ännu mer ont i magen.
Jag har jobbat in större diciplin i mig för att hantera stress. Prioritera saker och gör dem i ordning. Belöna dig själv med exempelvis surfande på datorn eller andra saker som är kul och lättillgångliga hemma (om det är där du är).
Min mamma sa alltid: lägg dig i tid. Tyvärr hade hon rätt - det är viktigt att lägga sig i tid (vad som är "i tid" för dig vet du bäst själv vi är ju olika som människor). Då går man upp hyfsat "pigg" (en definitionsfråga - jag är morgonslö och piggnar till sakta) i god tid så man slipper stressa till dit man ska på morgonen.
Eftersom du pluggar, skulle jag vilja råda dig att använda en timer, typ äggklocka. Man är inte så effektiv om man sitter och pluggar långa stunder i streck. Ge dig en kvart i taget. Man hinner mer på femton minuter än vad man tror. Ta sedan en paus och gör något annat (max femton minuter där med) och läs ytterligare en kvart efter det. Fortsätt tills du är klar. Du blir väldigt mycket mer effektiv på det sättet för du kan fokusera bättre under de kortare stunderna.
Vad är det som gör att du blir uttråkad om du inte har massa saker att göra? Stillhet uppskattar jag mycket nuförtiden. Det ger värdefulla tillfällen att samla tankarna, vila och hämta kraft.
Stressa inte upp dig om du inte somnar, Intala dig att det duger bra att bara vila. Ligg still och låt dig vila, mota bort alla tankar som kommer. Tänk tanken och släpp den sedan. Efter en stund brukar i alla fall jag somna.
Hoppas något av detta kan vara dig till hjälp.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.