Vem blir chef?
Jag har en kollega på jobbet som ställde en fråga som jag själv grunnat både en och två gånger på tidigare. Vad är det som gör att somliga blir arbetsledare eller chef utan att dom egentligen bett om det och heller aldrig gett uttryck för att vilja bli det?
Nån som har funderat kring det här?
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"
Skall fundera på detta. Återkommer.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
#0 Det är väl för att någon annan tycker de skulle passa?
Det är ju jättebra när personer uppmanas söka ett chefsjobb, av andra chefer eller av arbetskamrater.
Personligheten!!!..tycker man märker det redan på barnen när de är små vilken typ av personlighet de är!!! Vår stora kille (6år) är då arbetsledaren och styr och ställer på sitt sätt, vår lilla följer liksom med…
Helt klart tror jag att man får med sig det från födseln nästan…
Några tankar,
Kiksan
Håller med Kiksan.
Man utstrålar det Ponduss……
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nu har jag funderat och det ligger mycket i vad ni säger här om att det sitter i personligheten.
Det jag märker är när en bra ledare/chef har egenskaperna av att inge förtroende, en god lyssnare, vara närvarande med en person i taget, har en god EQ, har en god förmåga till att kommunicera tydligt och ge respons, att tillåta sina Medarbetare att växa och ta eget ansvar. Att vara diplomatisk och flexibel är ett plus samt att han tar sitt ansvar av gemensamma uppsatta Mål. Finns dessa chefer? ;-)
Där tror jag en person blir snabbt tillfrågad om han har några eller alla av dessa egenskaperna.
Om jag hade fått välja hade jag definitivt valt någon med dessa egenskaper och därför valde jag Vintersaga dock ej chef men mycket behaglig i sin framtoning vilket genererar till en bra sajt.
Mina tankar ;-)
#5 - Ha ha ha, den var bra Gitte - nu kanske jag kan be om lite löneförhöjning som alla andra… 
För min egen del så är jag övertygad om att det är medfött - det står i horoskopet om man är en bra ledare eller ej (och de säger att Lejon är mer representerade än något annat tecken bland ledarfigurer)… 
Jag tror att vissa har den rätta kvalitén för att bli bra ledare - allt det där som Gitte tog upp… och att personen är omtyckt av "folket"!
Kram Rickard
#6 Hahaha, visst fick jag invevat lite här också hur man får sina Medarbetare att växa hihi.
Tycker du skall gå in till chefen och begära högre lön så får vi se om du kan förhandla och motivera varför hahaha.
Där fick du själv till det ang ledare i Lejonets tecken. Suger åt mig 
Ja kanske andra har fler egenskaper som en bra chef skall ha?
Väldigt intressant tråd detta för jag har mött chefer som tror de är bra ledare men de ser ej sig själva. Mycket konflikter och många surdegar som behöver rensas bort.
#6 Och ändå är Lejonet inte ett kardinaltecken…
De traditionella ledartecknen är väl vädurar, kräftor, vågar och stenbockar?
#8 - Där sa du ett sanningens ord Anders! 
Men ska vi analysera det rent astrologiskt så ser man inte kardinaltecknen som ledartecken egentligen - utan som igångsättare. Visst, för att vara igångsättare måste man vara först, dvs. den som leder initialt. Men de kardinala tecknen (som för övrigt också kallas för ledande tecken) är inte särskilt uthålliga - när den första ivern och spänningen har lagt sig så letar de efter nya utmaningar… och det är ingen bra ledaregenskap tycker jag!
Därför passar jag mindre bra som ledare ur ett långsiktigt perspektiv, trots att jag är det mest kommunikativa ledartecknet… 
#9 Vi har tydligen solen i samma tecken…
Och många svenskar har ascendenten i lejonet…
#10 - Ha ha, ja kanske det ja :-)
Ja, det är många som har ascendenten mellan lejonet och skytten… eftersom den "rör" sig sakta där på dessa breddgrader. De som har den i t.ex. väduren (som min bror har, som också är lejon…) har bara haft en halvtimma på sig att "fånga den" där på dessa breddgrader :-)
Själv är jag dubbel våg - har båda i samma tecken 
\Astro-Ricke

Håller med om att det sitter mycket i personligheten. Knepigt när bra ledare har det medfött. Vad gör dom stackare som inte har det? Hur mycket kan man utveckla sitt ledarskap anser ni?
#11 Jag är också dubbelvåg - solen och månen…
#12 Javisst kan man utveckla sitt ledarskap. Några som är duktiga på det är försvaret.
Det finns dessutom så många slags ledarskap att jag tror att alla har möjlighet att vara ledare i någon situation. En effektiv grupp byter ofta ledare beroende på vilken situation man handlar i. Det har jag sett flera gånger.
Sedan kanske man ska skilja på "ledare" och "chef". Man brukar säga ungefär att en chef är tillsatt och en ledare vald. I bästa fall är det ändå samme person, men det finns många arbetsplatser som har en officiell chef och en inofficiell ledare.
#13 - Ha ha, det väger tyngre än sol och ascendent - jag blir ju mer en blandning av lejon (solen stigande) och vädur (solen och mars i första, månen i väduren) 
Håller med herrarna här - ledarskapet kan utvecklas ganska mycket. Det är fråga om attityd, kunskap och empati om man ska vara en bra ledare och det är saker vi kan lära oss genom livet.
Nu tar min ledarroll över och säger godnatt - det kommer dag lite senare idag… 
#14 Själv har jag en vattuman som kikar på mitt lejon från andra sidan så att säga. Den ställer till med en del kul…
(I synnerhet som Uranus lade sig på ascendenten…)
Men jag är rätt mycket ledare!
God natt!

#13 Sant, näringslivet rekrytrar gärna chefer och ledare från försvaret.
Även inom idrotten särskilt om man jobbar med barn från tidig ålder tror jag man kan utveckla mycket i sin ledarroll/chefsroll.
Tyvärr har jag i mitt arbetsliv sett alldeles för många olämpliga chefer. Det har varit män som har utmärkt sig genom att göra ett mycket bra jobb tekniskt, men när de har blivit satta som arbetsledare har de fått problem.
Att vara kunnig inom sitt yrke innebär inte per automatik att man är en bra ledare.
Jag får också hoppas att det blir en bättre könsrollsfördelning i svenska företag i fortsättningen när det gäller att rekrytera chefer. Men detta problem kommer säkert att lösa sig i och med att 40-talisternas gubbvälde går i pension.
Jag är kräfta och tycker jag gjorde ett jättebra jobb som administrativ chef!
Det är skillnad på chef och chef. Att vara chef behöver inte innebära personalchef. I processorienterade företag skiljer man på att vara chef för resurser (som personal) och att vara chef för processer. På så vis kan den mer verksamhetsorienterade chefen hitta en roll liksom den mer personalinriktade.
Vill bara tala om att jag inte kommer att fälja upp mina kommentarer ovan eftersom jag lämnar forumet.
Chef "blir" den som orkar vara ensam på arbetsplatsen, har förmågan att se igenom lismande fasader och fatta obekväma beslut. Kul jobb va?

#20 Så sant. "Saliga äro de ovetandes" som trånar efter dessa poster 
Fattar ingenting av vad herrarna Anders och Rickard snackar om, men jag hängde med t o m att kräftor är ett av de traditonella ledartecknen. Då måste jag ha väldigt mycket planeter som krockar med ascendenter och kanske t o m solen, för ordet ansvar är ju en av alla mina rädslor………!
Skulle på min höjd kunna vara min egen chef, och absolut inte ha personalansvar - det kan ju bli konflikter! 

#22 Kan man egentligen misslyckas? Titta på Putin och grabbarna! Det är konfliktlösning på hög nivå det 
# 23 - Det får mig osökt att tänka på Sovjetunionens siste ledare, Michail Gorbatjow (säkert felstavat)
Han var en sådan bra ledare att han avskaffade sin egen roll! De ni! 

#24 Hahaha, jag är utbildningschef och brukar säga att om jag sköter jobbet bra blir jag arbetslös. 
#25 Oroa dig inte, ni har väl personalomsättning? =)

#26 Och expansion, nej jag är inte orolig. 

Det finns även många chefer som inte är lämpade att vara chef, men kommit dit genom lismande och slickande uppåt!
Jag har träffat ett par sådana genom livet…….
Många höga chefer har också en psykopatisk/sociopatisk ådra! Det finns en bra bok här om detta. Rekommenderas att läsa för alla med chefsambitioner, eller som är utsatt för en sådan chef.
Jag anser att till exempel höga statschefer och politiker är många gånger bra exempel på psykopat/sociopat. För att komma dit de är så måste man nästan vara det…….trampa ner konkurrensen och gå över lik..typ!
Och de är rätt många ändå….vilket är lite skrämmande, men inget nytt egentligen…
#28 Så sant! Det krävs en viss saknad av empati för att bli en toppchef ur ett kommersiellt perspektiv. Det underlättar ju om obekväma beslut inte uppfattas som fullt så obekväma vilket är sanning för den som saknar egenskapen. Jag inser genast att jag inte är något toppämne för chefsrollen…

#28 - Jag har själv inga som helst kvalifikationer för att bli chef i kommersiellt perspektiv. Jag har det nämligen jättesvårt att ljuga och vara oärlig…..Visst kan jag vara en elaking ibland, diplomat ibland (vilket kan vara en bra chefsegenskap) men oftast är jag alldeles för empatisk för att kunna vara en "fungerande" chef.
Och ändå har jag haft jobb som inköpschef, servicechef i databranschen förr i tiden! Men så blev jag ju aldrig rik & lycklig heller förstås..

Men det är inget problem för mig idag, då jag har släppt alla sådana ambitioner. Ja, alla yrkesambitioner egentligen eftersom jag har sjukersättning och är i "utförsbacken" mot nästa zon……
#30 I nästa zon börjar det stora äventyret så håll i hatten för det blir brantare och än mer spännande! 

#31 - Jo, det vet jag nog……