Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: andligt
Läst 2224 ggr
GitteL
0

A new earth/En ny jord!

För er som har intresse av hitta essensen av nuet och vårt sanna jag då rekommenderar jag er att följa Eckhart Tolle och Ophras Gratis webb klass om hur vi når ett högre medvetande.

http://www.oprah.com/obc_classic/webcast/archive/archive_watchnow.jsp

Lycka till. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tunrida
0

Ja, det är ett väldigt bra sätt att få vägledning om man vill.
Har kollat på det själv.
Det som är bra är att människor från hela världen ställer frågor direkt och har funderingar, som man själv kan känna igen sig i. :-)

Gahella
0

Jag ska läsa lite senare. Men såg att du Gitte gjorde inlägget 11:11. Vet inte om det säger er något, men det symboliserar ju porten till Jordens invigning till högre dimensioner: A New Earth !

GitteL
0

#3 HAHA 11:11 så häftigt. Vad innebär detta med de olika tiderna?

Tunrida
0

Där ser man…känns nästan lite mystiskt nu härinne… ;-)

Gahella
0

Vet bara att det är nya invigningssteg som pågår hela tiden, för oss och för Jorden. Att när vi helar våra sår som vi gör här, skapar vi större medvetenhet och kärlek i vårt liv, som skapar ringar på vattnet och därmed större ljus här på Jorden. Så det vi gör här är HELigt, vi öppnar oss och tar emot helandet från andra. Att våga visa våra sår och tillkortakommande, hjälper ju andra också.

Tunrida
0

Intressant Gahella. Livet är heligt. Visst är det så att genom att vi visar oss sårbara, hjälper vi både andra och oss själva. :-)

GitteL
0

Detta är helt fantastiskt hur han kan förmedla detta med NUET och vårt sanna jag. Har följt 2 kapitel nu och det har kommit upp om skuldkänslor, religion, självpratet, egot, ålderdom, sjukdom, diet, närvaro med barnen och hur vi kan se på naturen som en del av oss själva. Stillheten när vi är medvetna i nuet och 100% närvaro.

Underbart att följa detta. Han förmedlar att antingen förstår man eller ej och om det inte kan tas in nu är tiden inte inne än men får vi Aha upplevelser är  det något som vaknar.

Eckhart Tolle ville ta livet av sig och vaknade upp med att inse att han var 2 personer som kämpade emot varandra. Upptäckten var att vi är ju inte det vi tänker för i nuet finns den medvetna närvaron när vi koncentrerar oss på just det vi gör och har framför oss. Detta pratar han också om hur han fick denna insikt efter hans depression samt han delar också med sig mycket av sig själv vad som hände med honom.

Byron Katie var också deprimerad och låg till sängs i 2 år när hennes The work upptäcktes och många fler spirituella lärare. 

Känns väldigt tacksamt.

Tunrida
0

Jag håller fullständigt med dig, Gitte. Hans sätt att förmedla är unikt och den här web classen är en gåva anser jag!

Ja, det verkar ju som att många som vaknar upp ur drömvärlden gör det genom väldigt svåra upplevelser. Botten är nådd och då händer något plötsligt. Det finns ingen annanstans att gå än att inse sanningen.

Det finns en öppning då, det är ju därför vi ska ta de jobbiga och svåra känslorna och tankarna på allvar, för de vill visa oss något.
De är en gåva, även om man inte förstås alltid ser det när man är mitt i dem. :-)
Men bakom dem finns det vi hela tiden söker efter.
Men vi är så vana vid att fly från det som är jobbigt så vi stannar inte upp och tittar på djupet…

omelett
0

Åh jag älskar Eckhart TolleKyss Jag är inne på andra avsnittet nu. (mitt ego har lite svårt att sitta still)

GitteL
0

#9 HAHA, jag älskar också Eckhart, wow. Det känns så stort.

En sak jag kände var igår när jag hade möte så lyssnade jag mer än att jag skulle snacka om allt. Vet du vad som händer, de börjar lyssna på varandra mer än innan och tog till sig de få ord jag förmedlade.

Alltså detta är en stor upplevelse för mig. Säger bara WOW. Känns kärlek.

GitteL
0

#8 Ja så sant så, det jag uppskattar är att han förmedlar att vi är ej egot och när vi blir medvetna om detta i alla situationer så vaknar vi. Att känna skillnaden på kärlek och egot är precis detta jag själv har upplevt och smärtan i kroppsminnet förmedlar när egot har tagit över. Kroppen är en gåva som skickar ut signaler, för vi kan känna när vi är trötta, vi kan känna när vi är hungriga och vi kan känna när rädslan tar över. Detta bekräftar allt vad jag känt/känner och skrivit om i olika artiklar. Är lyrisk och kär känns det som haha.

#9 Hur menar du när du skriver

(mitt ego har lite svårt att sitta still)?

Tunrida
0

Ja, egentligen är det ju så enkelt. Fast ändå svårt, för egot att alltså. Hahaha! :-) 

Håller med, visst är det underbart när man hittar något som talar om eller bekräftar det man själv har upplevt och upplever, även om man inte behöver det, så känns det bra! :-)

Häromdagen var jag ute i naturen och så kom plötsligt den där fantastiska känslan/upplevelsen;
Jag såg allting så tydligt, färgerna, dofterna, ljuden, allt var så klart och tydligt och Levande.
Det var som att verkligen uppleva Livet som det är utan något emellan och känslan var fullständig Kärlek till allt jag såg, även totala främlingar.

Men det var inte alls något personligt, det var inte jag med alias "Tunrida" som kände kärlek, det bara fanns där. Har inget med någon person att göra alls. Underbart. :-)

Tunrida
0

Har kollat fjärde avsnittet idag, fortfarande suveränt. :-)

Ett citat jag fastnade för:

"Life is the dancer, and you are the dance." 

Vackert. :-)

omelett
0

#11 Att mitt ego har svårt att sitta still, betyder att jag har fattat att det inte är JAG. I en annan tråd här, fick jag förklarat att egot har bråttom, att egot vill att det ska hända saker hela tiden och att det är inte jag som har DAMP. En ganska härlig insiktGlad Jag jobbar på med mitt tålamod/ego.

GitteL
0

#14 Aha, förstår vad du menar. Haha, att det inte är jag som har damp. Nej absolut inte, det trodde jag och andra om min son när han var liten men som tur var vaknade jag och insåg att det hade inte något med han att göra utan han kände av mina energier och tog in dom och blev orolig vilket ledde till exakt samma beteende som ADHD barn har.

Speedad pga att jag inte var närvarande och att jag reagerade på hans beteende för jag ville att det skulle vara på annat sätt än det var. Mina reaktioner kände han av utan att jag behövde säga något så det blev en ond cirkel som jag bröt innan han fick en stämpel och att han då skulle leva upp till detta omedvetet. Tålamod fanns inte och sätta gränser på ett lugnt och bestämt sätt fick jag lära mig.

Är du med mig?

Perla
0

Det var otroligt starkt av dig att kunna se att det var du själv som orsakade hans beteende och nästan ännu starkare är det att du kan erkänna det offentligt. Det visar på en inre mognad utöver det vanliga. :)

Ijin
0

Bläh. Varför är det så jobbigt att stå för sina misstag egentligen? Jag gör det, men resten orkar inte göra det? Vad förlorar man på att inte erkänna sina misstag?

omelett
0

#15 Jag förstår vad du menar. Jag är stämlad som en jobbig unge (aktiv och vetgirig) den rollen har jag levt upp till med besked och gör till viss del fortfarande,Generad Dessa negativa energier sprider sig på ett sätt som vi inte hade en aning om. Rummets energi identifierade jag för länge sedan, men tyvärr inte min egna negativa energi, det har tagit tid. 

Nu har jag tittat på alla avsnitten, helt fantastiskt givande. Jag har oxå skickat länken vidare till några vänner som jag vet är mogna för detta.

#17 Det är ganska skönt att erkänna sina misstag tycker jag. Då är kampen om att försvara sig över. Ok det var inte bra, så nu kan vi lämna det och gå vidareGlad

Perla
0

Det är en viss skillnad mellan att erkänna sina misstag för att man struntar i det eller för att man vill vinna andras gillande och på att erkänna att man har sett de misstag man gjort, förstått varför man gjort dem och förändrar sitt beteende för att inte upprepa samma misstag om och om igen.

Det kan vara otroligt jobbigt innan man inser att det är man själv som står för misstagen och att det är man själv som måste ta ansvar och förändra sig.

Är det inte så för dig så är det ju bara för dig att tacka och ta emot att du slipper den våndan. :)

GitteL
0

#16 Tack Perla, tar detta till mig för jag känner det precis som du skrev. Kram på dig. Glad

#18 Jag förstår vad du menar. Jag är stämlad som en jobbig unge (aktiv och vetgirig) den rollen har jag levt upp till med besked och gör till viss del fortfarande,Generad Dessa negativa energier sprider sig på ett sätt som vi inte hade en aning om. Rummets energi identifierade jag för länge sedan, men tyvärr inte min egna negativa energi, det har tagit tid.

Precis mitt i prick. Bra du vaknade och blev medveten. Glad

[Vintersaga]
0

#15 - Håller med Perla - det var fantastiskt av dig Gitte! Vi tyckte att det var intressant att läsa om dina tankar kring det som hände då - för vi har nog inte funderat på att det kan vara omgivningen som gör barn oroliga och överaktiva, istället för att bli stämplade som bokstavsbarn… Så det var väldigt bra information som vi kommer ha nytta av i andra sammanhang känns det som.

Tack för det Gitte!

Kram, Rickard

GitteL
0

#21 Tack Rickard och Renee, det glädjer mig att fler förstår detta känslomässiga och sociala arv. Glad

omelett
0

Nu finns det 5:e avsnittetGlad

Tunrida
0

Yes, kollade på det igår och har nu fått hem boken också! :-) 

Är det någon annan som har läst eller läser boken??

omelett
0

Nu har jag tittat på 5:e avsnittet. Detta med painbody är oerhört intressant. Gitte har tagit upp det i en annan tråd, som förälderns negativa utstrålning som barnet uppfattar. Det var något som jag reagerade på, som jag kännde igen i Tunridas inlägg och kännde Ja det var ju det hon sa! Hur förtvivlat lätt glömmer jag egentligen. Jag måste titta igen.

#24 Boken har jag inte läst, men det ska jag absolut göra. Jag har 3 böcker under läsning just nu, bra om jag kommer igenom dom först

[BigMama]
0

Tack för tips - hur ska jag komma ihåg allt jag ska kolla upp när tid finns? (För mig som inte lever i nuet..) Kan det bli allt annat än bra med Oprah och Tolle?

GitteL
0

#26 Det kan nog ingen svara på. Titta på de olika kapitlen och kan du ta det till dig så kan du. Det känner du för det blir AHA upplevelser. Glad

GitteL
0

Nu finns kapitel 6, YES.

Cristine
0

Jag har läst boken(och skänkt den till en vän för att alla ska få ta del av den) och rekomenderar den varmt.En till bok som jag vill rekommendera är The Secret (hemligheten) där man oxå lär sig positiva tankar,

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Tunrida
0

Kul, ska kolla det vid tillfälle! :-)

Tunrida
0

Ja, visst är det en bok man gärna vill rekommendera, Cristine. Den liksom Tolles "The Power of Now". Har du läst den med?

The Secret har jag inte läst, men hört talas om. Min ena syster läste den och var rätt entusiastisk över den, kunde inte sluta prata om den. :-)

Jag blev lite nyfiken på boken och vad/om den kunde ha en koppling till det Tolle pratar om, så jag kollade in hemsidan. :-)

Så här stod det bl a:

"Genom att tillämpa lagen om attraktion, som är källan i The Secret, visar de hur sjukdomar kan botas, hur man kan bli ekonomiskt oberoende, bemästra hinder och gå bortom sina begränsningar, och dessutom nå dit många vanligtvis anser vara ouppnåeligt – sina drömmars mål."

Jag kan förstå att det kan verka lockande för många och det kan säkert vara värdefullt för en del också i sina liv.
Men det Tolle pratar om är inte riktigt samma sak. Han pratar om att leva medvetet här och nu, att bli medveten, att vakna upp till verkligheten.

Han talar inte om att "tänka positivt", snarare om att vi inte ska låta oss styras av, och alltså identifiera oss med, tankar om det som är utan acceptera och tillåta verkligheten som den är.

Det går bortom allt vad positivt och negativt tänkande heter.
För positivt tänkande skulle innebära att vi fortfarande är fast i dualiteten och ser alltså inte helheten, verkligheten som den är.

Citatet från The Secret ovan tyder på att det inte handlar om om medveten närvaro i nuet, utan snarare om att nå sina mål i framtiden.
"Bemästra hinder", stod det. Tycker det låter som allt annat än att vara accepterande och därigenom öppna upp för flödet som finns Nu. :-)

Tyckte i alla fall att det var intressant att jämföra. :-)

omelett
0

Jag tittade på 6:e avsnittet i morse. Lika intressant som dom andra avsnitten. Det blev en bra start på min dagGlad

Cristine
0

Jämförelsen är riktig ,det finns en stor skillnad  men jag tror man kan lära av båda.Jag har inte läst " The Power of Now" men det ska bli så snart som möjligt.

Cristine
0

http://www.snabbstart.com/film/2c9b81d4ce   Det här är en otrolig kille som visar "power"

Perla
0

Håller med dig. Han är en sann inspirationskälla.

Cristine
0

Igår hade jag druckit några öl på en fest , så därför var svaret så kort .Alla här inne kan ju se vad Tolle skrivit och det är ju att leva i nuet och  det är just vad jag gör, Men jag tycker också att man  kan be om hjälp att få en bättre hälsa och att få leva lyckligt som dom förespråkar i andra boken. Därför tycker jag att man kan läsa båda böckerna och välja ut de saker man tycker passar en bäst. Jag menar att för många som är sjuka hjälper ju positiva tankar och en önskan om att bli frisk i framtiden.men jag kanske bara svammlarGlad

Perla
0

Du har helt rätt.

Det är alltid till hjälp att välja konstruktiva tankar (istället för de negativa, nedbrytande tankarna) vilket livsområde det än gäller. Dels så får man lättare att hitta lösningar om man inte ser allting i nattsvart och dels så blir allting väldigt mycket roligare när man går in i det med en positiv inställning.

GitteL
0

#37 Din Avatar passar defintivt i denna tråd. En ny jord i färg ;-)

Tunrida
0

Det är förstås alltid upp till var och en att välja det som passar en bäst. :-)
Angående sjukdom så för egen del, som levt med en s k kronisk sjukdom sedan 8 års ålder, så ser jag det annorlunda dock. Men det är ju jag det.

Jag tänkte tidigare som så att "det är bättre att tänka positivt och det blir nog bättre i morgon osv". Hoppet fanns om att det i framtiden skulle bli bättre.

Men allt sånt tog mig bort från nuet och gjorde att jag identifierade mig ännu mer med sjukdomen. Den var jag. 

Jag ser idag att det finns bara nu och i nuet finns ingen sjukdom, ingen diagnos, bara olika upplevelser;
smärta, värk, stelhet, trötthet osv. Det är allt.
När jag accepterar det som är nu, utan att ta det som en del av den jag är, så finner jag friden bortom smärtan.
Jag lever inte på hoppet om att det blir bättre i framtiden, för det finns ingen framtid, bara nu. :-)

Sen är det självklart så att jag gör det jag kan för att lindra, om det är möjligt. Det handlar ju inte om att ge upp, utan om att se det som det är. :-)

Perla
0

Haha..tänkte inte på det… Glad

Cristine
0

# Jag förstår dej eftersom du har en kronisk sjukdom, men jag fick kallbrand när jag bodde i Spanien genom att halka i en nyskurad trappa. Läkarna skulle amputera benet eftersom det gått så långt och jag var nära de femtio. När jag vaknade upp och kände att benet var kvar blev jag ju mäkta förvånad. Läkarna förklarade att eftersom jag var så possitiv och frammåt så hade dom sparat benet och skulle operera det fler gånger.Det var första gången de gjorde de på en person över 45. Jag fick åka inpå operationsbordet 50 ggr till för att skura benpipan med stålborste och de tog bort senan och muskeln. jag låg där ett år.Läkarna trodde inte jag skulle kunna gå, kanske halta fram hemma(jag får inte ned hälen i golvet) men jag sa att jag aldrig skulle ge upp och SKULLE gå. Dom menade att allt kan hända när man har viljan, styrkan och ser framtiden ljus trots allt. Idag går jag långa promenader(med högklackade cowboystövlar,) dansar rock, salsa, ja allt.Hade jag gjort som du har jag aldrig kunnat det, därför måste jag se frammåt i tiden.Skrattande

Tunrida
0

Oj, vilken historia. Imponerande. :-)

GitteL
0

#41 Då har du varit med om ett helvete då mao. Starkt gjort att klara det. Du får gärna skriva om dig själv vad du gått igenom om du vill. Alltid intressant att höra andras livshistorier.

Tunrida
0

Kollat in 6:e avsnittet nu. Diggar fortfarande skarpt, insikterna fördjupas hela tiden… :-)

GitteL
0

Ja detta sätt skulle jag aldrig kunna till mig om jag inte slutade skylla på alla och allt i min omgivning. Det behövdes ett wake up call innan jag förstod att jag hade allt själv som jag projicerade utåt.

Känns enormt härligt att söka det hos mig själv när min pain body sätter igång. ;-)

Tunrida
0

Jag förstår vad du menar. Ja, detta med vår pain body är verkligen så fascinerande. Jag är mycket mer medveten också numera, när den väcks i mig.

Det är då tacksamheten kan komma in, för man ser att vad det än var som väckte den, så var det något bra. För om jag inte utsätts för utmaningar så kan jag ju aldrig börja frigöra mig från pain bodyn och då fortsätter bara karman. :-)

omelett
0

Jag tipsade en person om länken nu och då såg jag att det 7:e avsnittet har kommit. Njut ni som kan, jag ska till jobbet. Men i morgon så ska jag njuta av hans kloka tankar och fnissandeGlad

Tunrida
0

Ja, jag såg det med, har kollat in det också nu.
Tänkte först jag skulle läsa ifatt i boken så jag är på samma ställe, men men…jag kan ju inte motstå klippen med all klokskap och fnissande- ;-)

GitteL
0

Kapitel 7 är kanon bra. Alla är bra. känns så rätt som det kan bli och en enorm frigörelse.

#48 Klokskap minst sagt och så lätt och pedagogiskt. "Bli medveten om vår mentala och fysiska reaktion så är du ej egot utan iakttagaren." Gillar den skarpt. Glad

Lionadh
0

Tack för länken GitteL! Flört

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

omelett
0

Jag har tittat färdigt på 7:e avsnittet idag. Det slog mig när han pratade om tacksamhet för mångfalden hur ljuvligt det är med alla vitsippor. Det är det jag upplever! Jag har alltid varit så förtjust i denna tiden på året, när marken är full av vitsippor. Igår tog jag med dottern till ett naturreservat, där vi verkligen fick njuta av denna naturens manifestation av mångfalden.

GitteL
0

#50 Glad

#51 Härligt med tacksamhet. Satt hos ett äldre par som varit aktiva till deras 90 års dag. På en dag rasar allt med att de båda går och bryter lårbenshalsen. Deprimerade, inaktiva, hjälplösa, och ser ingen glädje längre i något.

Så jag kan känna en enorm tacksamhet att jag har 2 ben att gå med och kan göra precis vad jag vill. Glad

omelett
0

#52 Så hemskt. Stackars människor. Visst är det så att i sådana här situationer kan man känna tacksamhet över vad man själv har. Det lilla blir stort.

omelett
0

Jag har tittat på det 9:onde avsnittet. Lika bra som alla dom andra. Här fastnade jag för en förklaring av den helige anden. Det hade gått upp för en tittare att Den helige anden=medvetadet. En fantastisk beskrivning, till och med för mig som vuxit upp i ett ateistiskt hem. Allt finns där i böckerna, bara vi tittar ordentligt.

Tunrida
0

Har kollat på det sista avsnittet nu, nr 10. Gillar dikten om att vara hålet i flöjten, som Eckhart förmedlar på slutet.

Och detta blev jag tvungen att skriva ner, så sant och så underbart sagt:

"The world is not here to make you happy. It's here to make you conscious."

GitteL
0

#54 Visst är det häftigt när allt faller på plats, pusselbitarna som vi känt är rätt och bekräftelsen på att det är så blir som överflöd.

Allt är återanvänt om och om igen och ju mer medvetna vi blir så förstår vi. Samma som när jag läste en bok för många år sedan, jag förstod ej riktigt innebörden. Nu förstår jag det och det känns ut i varende fiber. Underbar känsla.

#55 Som jag skrattade när jag läste ditt inlägg, jag såg nämligen också det igår och de orden du skriver ovan om världen kändes så rätt och sant.

Outerspace
0

Tack för intressant länk.

Tunrida
0

Haha, kul! Synkronicitet? ;-)

GitteL
0

#58 ja det kan man lugnt säga.

Tunrida
0

Puttar upp denna i samband med awareness inlägg om Eckhart's bok i svensk översättning. :-)

GitteL
0

"Det förflutna överlever inte i din närvaro"

Ecckhart Tolle

omelett
0

Jag upptäckte nu att tv3 visar programserien med Oprah och Eckart Tolle.

GitteL
0

#62 När och vilken tid?

omelett
0

Nu lyckades jag inte leta upp listan. Men programmet var idag kl 10:40 Det är alltid en repris på programmet som visas 13:40 dagen innan. Så jag skulle gissa att det går på tisdag em, med repris på onsdag fm.