Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2701 ggr
Ljuset
0

Stressad

Jag har börjat att känna mig stressad på min arbetsplats. Jag är lugn, harmonisk och tycker inte om att stressa. Har upptäckt nu på slutet att vissa människor stressar mig där. Jag orkar inte ha det så. Det är inte jag. Jag vill ta det lugnt i min takt och arbeta och man hinner faktiskt göra saker utan att stressa. Har ni några tips på hur jag ska sluta känna såhär som jag gör??

Jag mediterar varje dag och när jag är hemma då är jag inte stressad.

tokfrans
0

Några tips:

Försök att ta på dig ett "skydd" varje dag innan du kliver in på jobbet. Det kan se olika ut för olika människor.

Jag brukar tänka att jag har ett guldägg runt mig, och jag väljer själv vad som får komma in och påverka mig inne i ägget.

Eller tänk: "det som händer händer där ute, det händer inte i mig".

hälsn Emma

Tunrida
0

Mitt råd är att försöka ta reda på varför du upplever detta, istället för att bara vilja slippa ifrån känslan, som är ett försök till flykt. Vi kan egentligen inte fly från känslorna för då stagnerar sig energin som känslan är, och förr eller senare kommer den upp till ytan ändå. Kanske som värk eller smärta i kroppen. Eller som oroliga drömmar om natten.

Det finns något för dig att titta närmare på här.
Dessa människor, som du säger stressar dig, väcker något i dig som redan finns där. Ingen annan människa kan få dig att må på ett visst sätt. Allt finns i dig. Andra människor är jättebra speglar dock.

Så makten och kraften att kunna se detta ligger hos dig. Var din egen detektiv i detta och se det inte som något besvärligt  eller som att något är "fel", utan istället som något som faktiskt kan hjälpa dig. Detta är något bra! Det vi helst vill bort ifrån är det vi allra mest behöver, våra bästa lärare.

Observera när känslan av stress kommer upp i dig, hur det känns i kroppen, var känslan sitter. Bara observera detta utan att göra något åt det, sitt med känslan.
Kommer det upp några tankar kring känslan som du kan observera? Ofta är vi inte ens medvetna om vilken tanke som föder en känsla. Vad säger du till dig själv om detta?

Låt känslan få vara där utan att vilja ha bort den. Observera den ömt, med medkänsla. Se den inte som något ont. Se den med kärlek, som något som vill visa dig något viktigt. Se den som en vän, inte en fiende.

Snart kommer du märka att den förändras, förutsatt att du är närvarande med känslan och inte fastnar i historien kring den. Känslan är bara stagnerad energi, som behöver få utrymme för att komma i rörelse igen.

Jag vill verkligen igen säga att det är viktigt för oss som människor att faktiskt tillåta alla känslor. Alla. Detta innebär inte att man vältrar sig i dem och totalt fastnar där, eller att man lever ut dem på ett sätt som skadar.
Utan att man måste ta sig igenom dem för att komma ut på andra sidan. Låta dem få flöda som den energi de är. Känslor är rörelser. vibrationer som allt annat. Det finns inga rätt eller fel känslor, inga bra eller dåliga. Bara känslor. Alla har dem, de är inte ens personliga, utan universella.

Men en känsla som stress kan vara en viktig ringklocka, som sagt, en värdefull vän som berättar något viktigt. Det är bara du själv som kan veta vad den ringklockan betyder för just dig.

Kram!

GitteL
0

Kunde ej skriva det bättre än #2. Viktigt att lyssna inåt på vår kroppssignaler som är vår främsta vägledare i livet.

Alla känslor är en nåd och en Gåva.

Ett bra citat från en medlem Compassion som satt sina spår. "Smärtan är inte i vägen den är vägen". Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Tunrida
0

#3 Kyss
O ja, det där är ett bra citat av Compassion! Så sant… Glad

Ljuset
0

Tack för era svar. Jag har jobbat till nu så jag har inte kunnat svarat. Idag jobbade jag med underbara och positiva människor så idag har jag inte känt någon stress. Bara härliga energier.

Varje dag så tänker jag att jag sitter i ett äggskal som skyddar mig.

Jag har faktiskt tänkt mycket på varför några människor påverkar mig så mycket. Men än inte kommit på svaret. Jag ska sätta mig ner och fundera på det och även när jag jobbar med dessa människor fråga och känna varför jag känner så.

Tack. Kram

Tunrida
0

Svaret kan ju komma när du minst anar det. Ofta när du inte ens tänker eller funderar på det.
För jag tror nämligen inte att det är ett svar du kan "tänka dig fram till", mao, det är inte intellektet som kan hitta det sanna svaret utan det finns djupare inom dig. Kanske något att meditera på? Bara ett förslag. Glad

Kram tillbaka och lycka till!