Okey att må dåligt?
Jag läser just nu en bok där det stod så här:
"När du väl har insett att en viss sorts mat gör dig sjuk, skulle du fortsätta äta den och fortsätta hävda att det är okey att vara sjuk?"
Det här fick mig att tänka till. Det är klart att jag inte skulle äta den sortens mat, om den gjorde att jag alltid blev sjuk. Ibland kan det t.o.m. vara så att om jag har ätit något gott som jag sen mådde dåligt av (p.g.a. maten eller att jag var på väg att bli sjuk) så kunde jag sluta äta rätten för alltid!
Men om jag skulle använda samma tankesätt på allt annat som gör mig "sjuk", eller mår dåligt, så skulle jag vara en helt annan människa… Men det är inte lika lätt att sluta med ett vanemässigt beteende som att sluta äta viss sorts mat, av nån anledning… och det kan göra mig lika illa som om jag hade ätit något riktigt dåligt!
Varför är det så och har du samma problem som jag?
Vad det är för bok? "Lev livet fullt ut", av Eckhart Tolle.
\Rickard
Denna tråd kom nu när jag behöver det som mest.
Ändra mina tankar.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
#1 - Hi hi - det var väl det jag kände :-)
Den boken har jag men den heter Lev livet fullt ut i praktiken och det är ju vad vi tjatat om när Tunrida var här. Vi är ej våra tankar men när vi är det så skapar vi vårt eget lidande. Det som jag glömde just nu.
Ja du kände rätt.
Är det en arbetsbok du har då? Min heter bara så…
Visst är det så att när vi är i våra tankar - eller när vi glömt bort att vara i nuet - så skapar vi problem för oss själva. Det gör vi ju hela tiden - tills vi lärt oss att leva helt i nuet :-)
Min manliga intuition… 
Ja, det är precis så med nuet. Nej det är ej en arbetsbok utan en massa tips hur vi kan göra i vardagen. Det är mycket han sagt på webben också med Ophra om du följt honom.
Annars finns ju tråden här någonstans.
Haha, din manliga intuition ja.
Aha - då förstår jag. Det är precis som Deepak Chopra - han skriver en grundbok om livets sju andliga lagar och så skriver han en variant på det för flera olika praktiska områden.

Nix, har inte hunnit titta på avsnitten om hans nya bok - vi har visserligen boken men ingen av oss har hunnit läsa den ännu… :-)
Ha ha, den du!
Tack. Jag behövde också den här tråden just nu. Jag behövde frågan "okey att må dåligt?" i klartext mitt framför ögonen för svara till mej själv att - nej självklart är det inte okey att må dåligt! Det ger mej styrka :)
Detta var rätt frågeställning för mig nu också. Det sista har jag plöjt igenom en hel del böcker och känner att jag har dubbla budskap. Två böcker om självkännsla av Mia Törnblom, Att välja glädje av Kaj Pollak och Resan (glömt författaren) På det har jag haft en del samtal med en vän som är psykolog och Tunridas ord i bakhuvudet.
Just nu känner jag mig lite orolig och obalanserad inget go i mig. Så hur ska jag hantera detta då? Välja glädje och leva i nuet? Vilket egentligen inte finns något att klaga på. Eller möta min kännsla och se vad den står för? Som det ser ut nu, så kastas jag fram och tillbaka mellan dessa två alternativen resultatet blir förståss att det blir varken hackat eller malet.
Är det inte normal logik att ge fan i det som gör att man mår dåligt? Jag menar, varför äter du någonting du vet att du mår piss av, och samma med människor, varför umgås med folk som får dig att må dåligt?
Hej igen frässten;)
#8 - Ja, utan handling blir det varken hackat eller malet. Ibland leder våra känslor och tankar till handlingsförlamning - då brukar jag sova på saken och fatta ett beslut att göra något när jag vaknar dagen därpå.
Att se obalansen är också ett avancemang - många går säkert omkring och vet inte att de lever sina liv i obalans. Genom att iaktta sina egna tankar och känslor kommer man också bort från obalansen för en stund!
När man har tillräcklig ork kan man gå från att bara observera till att verkligen leva i nuet - det tillstånd där problemen försvinner. När man är där har man också förmågan att se till att problemen inte uppstår igen - vilket är nästa steg.
Så gläds över att du är medveten om dina tankar och känslor, istället för att vara irriterad på att du är i obalans och inte orkar ta dig ur det :-)
#9 - Hej du Ijin, trevligt att du tittar in i debatten! Det var ett tag sen nu…
Visst har du rätt i att det är väldigt enkelt och logiskt - men ibland är våra känslor inte särskilt logiska… vi vill både ha och äta kakan. Ta t.ex. godis som jag älskar så mycket - men om jag väl har börjat är det ganska svårt att sluta… vilket får mig att må illa till slut! Inte roligt, men mitt eget fel… 
Ja det här var en bra fråga Rickard = ) Visst är det konstigt hur man kan nära ett förhållande som man mår dåligt av…Oftast så gör man ju så och hoppas på att det ska gå bra i slutändan, innan man fattar att det inte är så bra…Ibland så tar det lite tid att fatta som sagt.. Men bättre sent än aldrig 
#11 - Just det Carina, bättre sent än aldrig!
Huvudsaken är att vi lär oss av förhållandet (när vi nu pratar om det) - så att vi inte gör om samma misstag igen. Det spelar mindre roll hur länge vi har valt att stanna i en sådan relation, jämfört med vad vi använder kunskapen till som vi fått från den!
Sen kan det vara som vickevira sa - det kan vara bra att bli påmind om att det inte är okey att må dåligt :-)
#12 - för att hålla mej så balanserad som möjligt idag så har jag läst en hel del både här och på andra ställen, följt tipsade länkar och hittat många bra tankar och förhållningssätt för att verkligen fokusera på att må bra - tänka positivt - se framåt. Vill innerligt dra lärdom om mej själv varför jag hamnar där jag gör. Läst om TheSecret och LOA, och undrat igen vad det är hos mej själv som gör att jag för andra gången befinner mej i situationen att gå ur ett söndertrasat äktenskap. Båda gångerna handlar det om män med ångest, konflikträdsla och svårigheter att hantera både sina egna och andras känslor - och med psykiskt sjuka, starkt kontroll-utövande mammor… Vad är det hos mej som gör att jag dras til dem? eller att de dras till mej? Vad kan jag lära mej av LOA, och hur kan jag använda LOA för att undvika att det händer igen?
#13 - Ja du, det är inte alltid helt lätt att se vad det är som gör det. Men jag är övertygad om att du har svaret inom dig själv :-)
Många gånger handlar det om att man själv behöver någon annan för att stärka sin självkänsla på olika sätt. Om jag har en bra självkänsla kan jag säga nej redan på tidigt stadium av en negativ relation, för att jag känner att det är en sådan. Men om jag har dålig självkänsla (vilket jag har haft) är jag glad för varje relation jag lyckas skapa… för det betyder att jag är någon!
Jag har själv varit i samma sits som du (fast annan problematik), men efter att ha hittat min självkänsla och bejakat min syn på relationer till fullo så har jag också fått "radar" på alla såna här negativa egenskaper som gjorde att det inte funkade tidigare.
Det kanske handlar om att lyssna, lyssna länge, och försöka bilda dig en uppfattning om vem du egentligen är och vad du egentligen vill ha för relation! Sen gör du som Faith har gjort här - börjar affirmera om den där kanonrelation! 
Förlåt en okunnig, men vad betyder LOA? * rodnar*..
# 12 Visst är det OK att få må dåligt ibland. Annars så skulle man ju inte uppskatta när man mår bra..
#16 - du behöver inte be om ursäkt, det är jag som ska göra det
Jag reagerade precis likadant när jag läste LOA i andra trådar idag - och inte förstod alls. Men sen tittade jag på filmen om TheSecret och då blev det självklart. Law of Attraction.
Jag har väl inte missuppfattat det nu hoppas jag? …
#15, #16 - Ha ha - jag tänkte likadant, men så slog det mig att det måste betyda Law Of Attraction :-)
Undrar om LOA Falkman har lätt för att dra till sig andra människor…?! 
Ha ha ha..jamen var det sååå enkelt..hi-hi..Tänk vad förkortningar kan ställa till det för en…
#17 - Underbar koppling! Jo - han är kanske hela hemligheten förkroppsligad … eller hans föräldrar var insatta i hemligheten?
#18 - jupp! Och hur tanklöst av mej att först känna mej som en nolla för att JAG inte förstod, och sen uttrycka mej lika förkortat och dumt själv… 
#10 Jo du har en poäng där. Jag ser det och observerad det i alla fall. Tids nog så kommer förmågan att ta itu med det. Allt mitt läsande kan egentligen skapa ännu mer tankar. Det jag har läst ska ju smältas och förankras. Jag har inga problem. Det är det som är det konstiga. Men i huvudet så finns det mängder med tankar som far runt. Jag har det så bra att jag inte mår bra av det. Helt sjukt egentligen.
#20 Jag har det så bra att jag inte mår bra av det.
Precis och när vi har det bra skapar vi ett kaos så att vi mår dåligt. Vanan tar över tills vi har ett motiverande Mål.