Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etiketttankar-känslor
Läst 2842 ggr
GitteL
0

Ledsen!!

Behöver uttrycka mig lite så jag väljer att lägga det här. Som många vet så gör jag också hembesök hos seniorer som är överlevande ifrån Hitlers tid.

Idag var jag på ett vårdboende och det finns 2 som tar hand om 6 patienter som också har många olika sjukdomar. Den personen jag besökte var tvungen att gå på toaletten när de skulle äta. De sa personen får vänta. Vadå vänta, tänkte jag. En anhörig sa ja men han e sjuk. Personalen - Ja det är alla här. Då kände jag att nu var det nog och sa att det är bra med lite ödmjukhet när man svarar de anhöriga.

Alla lider bara för att kommunen ej kan ta in fler resurser. Faktum är att denna senior har en stor integritet o det är enormt svårt för de att tillåta sig få hjälp av andra. Personen är medveten och kan ej uttrycka sig, samtidigt gör detta personen frustrerad och jag blir SÅ ledsen hur lite folk de har för de äldre som är i behov av mycket vård.

Gud vad jobbigt. Skulle vilja bygga ett privat hem med kanon personal till de som vill betala en slant för sina nära o kära.

Alla lider pga att det är så lite personal och det blir en ond cirkel. All irritation som patienterna får ta när personalen är stressad samt när vi anhöriga säger ifrån och blir en pina. Som tur var sa hon ursäkta mig när jag sa att det handlar ej om att anklaga henne utan ett behov som personen hade just då. Detta gör mig frustrerad. Grrrrr

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Cleopatra]
0

Det är svårt. Det är svårt för någon, anhörig eller personal, att alltid kunna tillmötesgå allas behov genast. Det är synd om dem som behöver hjälp med de enklaste sakerna, det är svårt att bli gammal. Det är faktiskt mycket att vara ledsen över. Det enda är som du säger, hur man bemöter det.

Faith
0

Näee.. jag blir så illa berörd när jag hör sånt här!! Var är värdigheten nånstans då i dessa lägen..! Fy sjutton.. dessa äldre människor som levt ett helt liv och som sen på äldre dar blir behandlade som ett vårdpaket, inte som en människa Gråter

[mia-38]
0

Jag har jobbat mycket inom vården och har många gånger blivit rent förskräckt för hur personalen behandlar sina brukare. Ungefär som det exemplet Gitte gav….att de måste på toan….men att personalen snäser av att den får vänta…Vadå vänta!!!!! Brukaren kanske inte KAN vänta….man vet ju själv hur bråttom det kan va.
Likadant med mat odyl. Det slängs bara fram på en tallrik…som om brukaren bara är en gris som måste utfrodras.
Många gånger handlar det inte om att personalen har ont om tid…utan det är själva bemötandet till den äldre/sjuka…..Och det kan göra mej jätteledsen. De ska mötas med respekt!!!

GitteL
0

#1 Ja precis det är hur man bemöter dom men även jag kan bli rasande och får hålla igen med mina känslor när jag känner av detta.

#2 Ja fy attan säger jag för att bli gammal och är i behov av andras hjälp för att ta mig överallt. Det är därför jag blir så ledsen för tänk om jag och hans anhörig ej hade varit där. Hur länge hade han hållt inne med att säga jag måste på toa. Ingen  vet. Han avskyr att få hjälp och jag kan tänka mig att det är så här för många. De vill ej vara till besvär och håller inne med allt som då tar på deras hälsa. URK.

#3 Ja detta är inte kul att se och jag kan tänka mig att deras hälsotillstånd försämras när de känner stress och oro för att vara till besvär. De känner ju allt precis som våra barn. Anser också att de skall mötas med respekt, ödmjukhet och framför allt ha medkänsla. De är för stressade och irriterade över allt de skall göra för det skall ju också vara perfekt. Allt skall dokumenteras och hur mycket tid går det åt till detta egentligen?? Herregud vad jag stressar upp mig själv när tankarna går till att fokusera på det negativa. ;-)

Skall ut nu o fylla på energi haha. Kram på er. Kyss

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

marias777
0

Javisst kan det vara så….Men ibland tror jag mycket handlar om prioritet från personalens sida,man hinner alltid ta en vårdtagare på toaletten om det krävs….Även om det är ont om folk och resurser,de primära behoven måste få komma först och allt annat sen.Vi som personal får aldrig glömma bort varför vi är på jobbet….Suck känns som kvaliten inom äldreomsorgen bara blir sämre och sämre och vi som personal glömmer bort varför vi är där vi är många gånger/jag arbetar själv inom detta yrke

Ayena
0

# 3 - Jag måste bara få reagera på benämningen "brukare". Är det verkligen så man benämner vårdtagare - det låter hemskt!

ChristinaSylejmani
0

Jag jobbar som pers.ass (sedan 2005-05-01) och jag fick genast "lära mig" att det heter brukare. Inom hemstjänsten sa vi vårdtagare.

Även om jag har lärt mig att säga brukare nu när jag jobbar som pers.ass. så är jag mer van att säga vårdtagare. Kanske beroende på att jag jobbat inom htj i många år och har vanan inne att säga just vårdtagare. Kommer inte ihåg vad vi sa när jag jobbade på serivcehus (nu heter det väl äldreboende?) men det kan ha varit boende.

EllinorOlsson
0

jag jobbar också inom vården. dock oftast är det för lite personal, framförallt i hemtjänsten. Även på "boende" kan det vara jäktigt. Oftast blir det ju att man är fast hos en "kund" och kan omöjligt slita sig till nästa tex om man nu är två peronal hos en "kund" men en andra kund ringer på hjälp för att få sin hjälp. faktiskt det ända man kan göra är att be dem vänta…fast att det skär i huvudet att säga det!

en annan sak som verkligen gör mig ledsen är- att omvårdnadspersonal jobbar på alla imråden inom vården allt från det psykiska till det fysiska behoven hos andra människor. Ändå är IT och fabriker mer av betydelse en en sjuk/skadad/äldre person. Ett virus på din dator är värd mer att rädda än en äldre man med Parkinson….

blombuketten
0

Där jag jobbar säger de brukare om vårdtagarna. Själv säger jag vårdtagare. Tycker inte om ordet brukare alls, låter kallt på något vis.

Verkar vara olika inom olika kommuner.

EllinorOlsson
0

ordet "jordbrukare" dyker upp hela tiden när brukare nämns. vi har benämningen "kund", men det stämmer inte heller riktigt tycker jag!