Attitydtest!!!
http://persontester.svd.se/take_test.php?idRegTest=1658
Detta testet är riktigt bra och säger rätt mycket om du är en optimist eller en pessimist.
Vad sa testet? 
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se
Hade blivit förvånad om jag inte hade varit en sann optimist :-)
81 av 100 - vilket betyder…
"Du är en sann optimist. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Men kom ihåg att även om det oftast är positivt att vara optimistisk så finns det en baksida. Du ska definitivt fortsätta vara optimist, men lite realism då och då skulle inte skada."
Tack Gitte för ett roligt test :-)
Kram

65
"Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor."
Finns lite att jobba på hos mig, men inget jag inte redan visste ;)

86
"Du är en sann optimist. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Men kom ihåg att även om det oftast är positivt att vara optimistisk så finns det en baksida. Du ska definitivt fortsätta vara optimist, men lite realism då och då skulle inte skada."
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor.

91
Du är en sann optimist. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Men kom ihåg att även om det oftast är positivt att vara optimistisk så finns det en baksida. Du ska definitivt fortsätta vara optimist, men lite realism då och då skulle inte skada.
"Om inte NU........när då?"
"Vad som än händer......så är det OK"

30
"Du är inte alltid pessimist, men din pessimistiska sida tar ofta över. I många situationer söker du nackdelarna snarare än fördelarna. Men tänk på att tankens kraft är stor: om du väntar dig att livet ska vara bedrövligt så kommer det troligtvis att vara det. Detta är vad som brukar kallas en självuppfyllande profetia. Att i stället ta dig an livet med en mer positiv inställning kommer inte bara ge dig mer energi, det kommer också att göra att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång."
//Wizy
76
Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor.
jag ser mig själv i grunden som en positiv människa och realist… så detta stämmer, kul test!
86
Najs;)
#76 Fick som Mariann. Stämmer!
Du är inte alltid pessimist, men din pessimistiska sida tar ofta över. I många situationer söker du nackdelarna snarare än fördelarna. Men tänk på att tankens kraft är stor: om du väntar dig att livet ska vara bedrövligt så kommer det troligtvis att vara det. Detta är vad som brukar kallas en självuppfyllande profetia. Att i stället ta dig an livet med en mer positiv inställning kommer inte bara ge dig mer energi, det kommer också att göra att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång.
74
Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor

82
Du är en sann optimist. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Men kom ihåg att även om det oftast är positivt att vara optimistisk så finns det en baksida. Du ska definitivt fortsätta vara optimist, men lite realism då och då skulle inte skada.
Jag hade inte fått samma resultat om jag gjort detta för några månader sen.. Ska jobba mer med realismen tydligen :)
70 av 100 :D
"Du är inte alltid optimist, men din optimistiska sida tar ofta över. Du är ganska realistisk och ser för det mesta saker för vad de är. Denna inställning till livet lönar sig, både i ditt privatliv och professionellt. Ditt sätt att se på livet ger dig inte bara mer energi, det gör också att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Du ska uppskatta och vårda den här sidan hos dig själv, den är en av dina styrkor."
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Samma som föregående :)
Jag blev realist! 
Hehe…fick 77%, dvs samma som Rita.S.
Tack för länken!
Oj, jag var en riktig optimist jag, 92%! Kanske borde tolkas som aningen självgod då.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#17 vad har självgod med optimism att göra..?
Jag fick 88, men tycker själv att jag är en realist, särskilt i det praktiska livet.

73
48
"Du tycks ha en god balans mellan optimism och pessimism. Utrustad med en rejäl skopa realism så ser du ofta både för- och nackdelar i stället för att fokusera på extremerna. Men att låta din optimistiska sida ta över lite oftare skulle inte skada. Att ta dig an livet med en ännu mer positiv inställning kommer inte bara ge dig mer energi, det kommer också att göra att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Kom ihåg att tankens kraft är stor: om du förväntar dig att livet ska vara bedrövligt så kommer det troligtvis att vara det."
#18 Jo, om du tänker efter: är man för mycket optimist, och då tänker jag i termerna att man har god självkänsla och kanske i vissa situationer överskattar sin förmåga - så tolkar jag det som att man kan vara lite självgod samtidigt. Det kan också tolkas som att man kan vara lite naiv och inte vilja se verkligheten som den är. Egna funderingar, märk väl.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#22 Huvudet på spiken…. 
men i mina funderingar handlar det också om ett ego som gärna vill vara bra… man vet ju att optimist vill man vara… och man vill gärna vara på den sidan i en undersökning som är bäst… vilket man ju omedelbart kunde tro när man skulle välja mellan svaren… man var inte 100 ärlig utan valde det mest positiva i tron att det skulle visa sig vara bäst i slutändan… vilket det inte var…
som jag skrev i Inga-Lenas undersökning också…
om man då gjorde om undersökningen och verkligen var ärlig skulle nog fler få andra svar… det är vad jag tror…
Men varför deltar inte sajtvärden? Vore ju kul att se ditt svar GittL 
#26 Exakt.
Du är inte alltid pessimist, men din pessimistiska sida tar ofta över. I många situationer söker du nackdelarna snarare än fördelarna. Men tänk på att tankens kraft är stor: om du väntar dig att livet ska vara bedrövligt så kommer det troligtvis att vara det. Detta är vad som brukar kallas en självuppfyllande profetia. Att i stället ta dig an livet med en mer positiv inställning kommer inte bara ge dig mer energi, det kommer också att göra att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång.
www.blueberryhedgehogs.com
Hej, jag är ny här
Jag gjorde testet och resultatet blev 39
55
Du tycks ha en god balans mellan optimism och pessimism. Utrustad med en rejäl skopa realism så ser du ofta både för- och nackdelar i stället för att fokusera på extremerna. Men att låta din optimistiska sida ta över lite oftare skulle inte skada. Att ta dig an livet med en ännu mer positiv inställning kommer inte bara ge dig mer energi, det kommer också att göra att du kan mobilisera dina krafter och fortsätta kämpa när du upplever motgång. Kom ihåg att tankens kraft är stor: om du förväntar dig att livet ska vara bedrövligt så kommer det troligtvis att vara det.

62 fick jag.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#24 - Håller till viss del med dig där Mariann - om man gör om testet så skulle det bli andra siffror… och det blev det!
89 poäng - jag är ännu mer optimistisk idag än förra gången jag testade. Kanske berodde det på att jag förra gången var i en svacka, men att jag återvänt till mitt vanliga jag idag :-)
Som jag sa i Inga-Lenas undersökning - jag tycker fortfarande att det är viktigt att vara ärlig i alla undersökningar! Det gör att jag får lättare att se mina dolda sidor (och mitt ego förstås).
Jag gör dock inte undersökningen för att jämföra mig med alla andra - jag gör den för att förstå mig själv bättre!
Sen förstår jag inte varför det inte var "bäst" att vara en sann optimist - vem gör den värderingen? Det gör jag väl själv! Visst tar jag till mig det testskaparna skriver om resultatet - men det är ju fortfarande jag som avgör vad som är bäst för mig… och jag sätter inte likhetstecken med "högst poäng=mest utvecklad", utan snarare att jag är lagd mer åt det optimistiska hållet än åt det pessimistiska :-)
Sen har det ju visat sig att ett flertal har svarat att de inte är såna optimister - de har svarat ärligt misstänker jag. Inte förskönade de resultatet och låtsades vara något annat än vad de är just nu - det har jag svårt att tro.
Nej, jag tycker att ett test är bra för att lära känna sig själv - om man tycker att testskaparna har gett en bra bild av min personlighet… för visst känner vi när det stämmer och när det inte stämmer!
Testkram, Rickard 

Jag fick 68.

jag fick 96. Är alltså en sann optimist (som emellanåt bör tänka lite realistiskt också), hm, stämmer nog rätt bra det
.