Sekter under täckmantel
Jag såg en liten video på youtube idag som påminde mig om att sekter ofta använder sig av kursverksamhet inom personlig utveckling, självkännedom osv som en av många portar utåt.
Min mamma råkade ut för en sådan för ett antal år sedan. Allt hade verkat så himla bra (och det är kanske då man ska bli lite misstänksam) men det slutade med mind control och misshandel. Mamma hon flydde därifrån på natten och det låg mitt ute i ingenstans, men hon lyckades ta sig i säkerhet. Hon vågade inte anmäla, men andra har anmält och det verkar som att kursledarna faktiskt blev fällda.
Är det någon här som åkt iväg på någon sådan här kurs som visat sig vara portalverksamhet för en sekt eller varit misstänkt på ett eller annat vis?
Hur ska man våga åka iväg på kurser mitt ute i ingenstans när man vet att det finns sådant här? Hur ska man veta vad som är säkert? Vad man kan lita på?
Hittade ingen direkt passande kategori, så jag lade det under "personligt" eftersom det ändå till viss del handlar om min mor.
Tack för att du delade med dig av din historia, och tack gode gud att din mamma fann sin väg därifrån!
Det där har också jag funderat på, eftersom jag själv är intresserad av personlig utvecling och alla dessa hemsidor med kurser och lovord. Jag tillhör en tacksam grupp att förföra, någon med ganska dålig självkänsla och som godtroget tar till sig det mesta……… Har väl inte tänkt så långt som att det skulle röra sig om sekter, men mer det faktum att det går att tjäna en hel del pengar på oss stackare.
Jag säger som supermoccine, hur ska man veta att det är säkert och att det går att lita på?
Det är ju jätte svårt att säga på rakarm vad man ska akta sig för… det som är viktigt är väl att:
Använda sin urskiljningsförmåga! eller iaf träna den….
Jag har aldrig råkat ut för det, varken själv eller hört någon annan fastna i sådant.
Jag tror det är ytterst ovanligt och att man inte ska gå runt å vara rädd eller misstänksam, det mår man bara dåligt av.
En sund skepsis och urskiljningsfömåga kommer man långt med. 
Skulle vara roligt att veta vad denna sekt hette? Finns den fortfarande?
Skulle det kunna vara scientologerna?
Sekter är otroligt farliga saker… Inget som någon ska ge sig in i..
Glad att det slutade bra.

#2 Jag vet inte om det var någon känd sekt bakom eller om det egentligen bara var det där lilla gänget. De betedde sig sekteristiskt i alla fall. Bröt ned och kontrollerade de som åkt dit för att gå kurs. De körde med normaliseringsprocess, var auktoritära, karismatiska och allt det där. De finns kvar som det ser ut, men verkar inte köra något längre sedan de valsat runt i rätten.
Det luriga med sådant här är att det verkar vara så svårt att se i förväg att det är något fel. Det enda tecknet för min mor (som hon kunde se i efterhand) var att det verkade så himla perfekt och att hon och den här kursledaren liksom fick en speciell relation redan innan mamma åkte dit. De brevväxlade och hon verkade så fantastisk. Men man vill ju helst inte bli misstänksam så fort något verkar kanon och en människa verkar fantastisk.
#4 Precis, man vill ju inte vara misstänksam om något verkar kanon, då är det ju den känslan man ska gå på, om det inte underliggande finns en ton av något annat…
Jag har läst en del på hemsidan och jag finner inget som jag kan tyda som "sekt". De skriver ju också öppet att de fått lägga ner företaget…
För mig så hade jag inte nappat på detta för för mig saknas det en dimension eller flera, inget hjärta, det djupa hjärtat och inget prat om att tjäna… vilket för mig är de kriterier jag ställer upp om jag ska nappa på något….
tjänandet av världen och det djupa medkännande hjärtat måste finnas och genomsyra centret och undervisningen. Det finns det inget av…
Men annars så ska man nog inte lasta sig själv att man upplever sig lurad, man ska se det som en erfarenhet och att man fått träning i urskiljning och allt gick ju bra!
Nu pågår det tydligen någon förundersökning och de har inte ännu blivit dömda, så vi VET ju inte om det är en äkta sekt eller om de "bara" var "hårda" i sin natur…
De pratar ju mkt om det egna ansvaret också, väldigt mkt….
Försiktig ska man alltid vara!
När jag läser ditt inlägg så kan jag döma dessa personer direkt men jag väljer att inte göra det eftersom jag vet ingenting. Jag kan bara höra vad som sägs.
När jag läser deras sida så ser jag inga konstigheter alls. När vi har förväntningar om kurser el dylikt och det inte stämmer överens med det vi trodde så dömer vi lätt andra.
Andra kanske inte upplevde det på samma sätt som din Mamma. Men här vet jag inte heller något och jag har aldrig upplevt kurser som en sekt. Möjligtvis Acoa där jag gick men jag gav det fler chanser och ändrade mig efter en tid. Det bästa jag någonsin gjort.
Hoppas det löste sig iaf.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se

#5 Klart det inte står något med sekt-antydningar på sidan :D
Ah, ok, de kanske inte blev fällda. Jag har inte hittat något längre fram än denna artikel. Men åtalet handlar inte något om huruvida de är en sekt eller inte utan det är ett misshandelsåtal.
Att de pratar så dant om det egna ansvaret är bara ett sätt för dem att försöka friskriva sig från vad de har gjort. Bullshit med andra ord. Mamma var full av blåmärken när hon flytt därifrån och kom till vår sommarstuga.

Jag menar absolut inte att föra någon förtalskampanj mot dem. Det var därför jag först inte skrev något om vilka det var, men eftersom Mariann frågade så lämnade jag ut det ändå. Om det är opassande kan väl någon moderator rensa lite i tråden?

Ett tips är att kolla den lista på sekter som Svenska Kyrkan har. Om du googlar på sekter så kommer den upp.
Sen om man litar på kyrkan eller inte är väl en annan sak. Jag gör det inte, utan använder mitt eget omdöme.
Om det inte känns som kärlek, då är det nog inte det heller. Det diskuterade jag mig fram till med min psykolog härförleden.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Ah, nu har jag hittat en senare artikel. Hovrätten gick på samma linje som tingsrätten och kursledarna blev dömda för olaga tvång och en av dem för misshandel och ofredande.

#9 Men en sekt som har en kursgård eller dylikt som en portal utåt skulle ju aldrig någonsin säga "vi är den här sekten". Det är ju något som är väldigt dolt.
Det är sant ingen talar om att man är en sekt. Det ligger ju i sakens natur om man så säger.. 
jag kan tycka det är viktigt att saker kommer ut i ljuset, så de blir belysta från alla håll och var och en kan själv göra sig en bedömning…
jag ser det inte som någon förtalskampanj från din sida…
bara en undran hur man kan se det innan man faller i fällan. Jag var bara nyfiken att själv läsa och bilda mig en uppfattning om saken och då lättare kan man ju förklara…
Jag ska läsa mer om misshandlen…
saken är ju också att många av de alternativa organisationerna blir lätt förföljda och missförstådda också…
Det här väcker en del känslor hos mig - för det här med sekter har alltid varit något som har påverkt mig starkt!
Jag tycker själv att jag är en väldigt jordnära och sansad person - men likt förbaskat har jag varit med i något som skulle kunna vara en antydan till sekt. Därför är jag inte lika säker som Mariann är, på att man kan hålla sig ifrån en rörelse som är sektistisk…
När målet är att bistå andra människor och allt görs "i ljus och kärlek" så är det inte så lätt att se att det finns drag av sekt hos en organisation eller ett företag. Jag kände mig som en del av den rörelsen - mot andlighet och tjänandet av mänskligheten… precis de element som nämns!
Men jag hade turen att se hur vissa saker hanterades - och det var det som fick mig att lämna det hela bakom mig!
Jag upplevde aldrig något hot eller våld såsom det antyds i tråden - däremot var det mycket mer finurligt och raffinerat skött och därför tog det mycket längre tid att bli medveten om det.
Så det är inte helt lätt att veta - men jag håller med Mariann att det är goda erfarenheter i livet, om det går bra förstås.
Det viktiga är att ha vänner som inte är med i "rörelsen" - de kan hålla en under "bevakning" och påtala när man själv börjar bli annorlunda, på ett negativt sätt. Utan vänner är det bra mycket svårare - framför allt den dagen man vill därifrån!
Bra ämne som det talas alltför lite om - särskilt när det rör sig om PU och AU!
#13 Vill bara påtala att du nog läst något som inte står någonstans, eller som jag iaf inte menar, och det är
"Därför är jag inte lika säker som Mariann är, på att man kan hålla sig ifrån en rörelse som är sektistisk…"
jag skriver ingenstans att jag är säker på att man kan hålla sig borta… det är jag inte alls, men man får försöka använda sin urskiljningsförmåga och skepsis så gott det går… man kan komma långt med en sådan förmåga. Det är många som sväljer allt utan att smaka…
Det ÄR svåra saker detta, sedan bör man hålla i minnet att det finns inte många sådana sammanslutningar. Det vore ju förfärligt ifall alla som talar om ljus och kärlek och tjänande blir misstänkliggjorda och kallade för sekteristiska…
Diskussionen kunde ju också handla om vad är en sekt?
#14 - Nja, riktigt så bokstavligt menade jag inte - för vem kan säga att det finns en 100-procentig väg att slippa dras med i en sekt…
Däremot andas hela texten från inlägg 2 att det är sällsynt och att om man bara har en bra urskiljningsförmåga så är man nästan befriad från möjligheten att hamna i en sekt - och när du själv stryker under på att du eller någon du känner aldrig har råkat ut för detta ville jag betona att jag ändå hamnade där, trots (eller kanske tack vare?!) min rädsla för såna grupper.
Jag är av den övertygelsen, precis som du är, att det inte är lätt att veta vad som är sant och vad som är falskt - och att alldeles för många köper allt som finns inom andlig och personlig utveckling! Därför är det viktigt - återigen som du säger - att vi inte går omkring och misstänkliggör alla organisationer som förespråkar ljus och kärlek.
Ja, jag håller med om att det kan vara bra att diskutera vad sekt egentligen är - har faktiskt alldeles nyligen inhandlat en bok om detta och därför blev jag så "glad" att det kom upp på tapeten här!
Jag var väldigt nära att hamna i en sekt. Dagen innan jag skulle åka iväg på kurs till sekten. Råkade jag gå förbi en affär och läste löpsedlarna för kvällstidningarna. Där stod det i STOR text som varnade för denna sekt. Jag hade själv ingen aning om att det var en sekt. Så när jag läste löpsedlarna bestämnde jag mig givetvis för att inte åka. Sekten ringde mig sen och var mycket otrevliga för att jag inte kom. Ja, de rikigt skällde ut mig. Mycket otrevligt och inte speciellt kärleksfullt