Återkommande drömmar
Jag har en dröm som ofta kommer tillbaka. Den handlar om en lägenhet som jag har någonstans men inte kan hitta. I drömmen är det också alltid min mamma som har nyckeln till den här lägenheten, men hon är inte alltid så medhjälplig till att ta mig till den.
Men när jag till slut kommer in i lägenheten så har det bott någon där eller så bor det nån där. Och lägenheten är alltid i dåligt skick och det är alltid skitigt och mögligt… Jag tänker alltid i drömmen att den går att renovera. Men det är inte alltid jag som ska bo där i drömmen utan det ändras och det kan vara att jag vill hjälpa nån med boende. Själva känslan i drömmen är oro och obehag.
Har haft den här drömmen sen jag flyttat hemifrån och det var 10 år sedan…Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig att tyda den här drömmen.
Du har svårt att hitta din lägenhet = du har svårt att hitta dig själv. Din mamma har nyckeln = din mamma/din inre mammasida kan visa dig hur du hittar dig själv. När du till slut kommer in, är lägenheten i dåligt skick = när du hittar dig själv, upptäcker du att du är i dåligt skick. Det går att renovera = det går att rätta till. Du ska hjälpa någon med boende = det kan vara lättare att hjälpa andra än sig själv.
Drömmen kan alltså symbolisera att du har svårt att lära känna dig själv. Du kanske hellre tar hand om andra, än om dig själv? Du kan behöva din inre mammasida för att hitta dig själv, eller så kan det betyda att du ska ta hjälp av din mamma med detta.