Otäck dröm
Nyvaken sitter jag här och bara måste skriva ner min dröm. Förstår inte hur man kan drömma så hemskt!
Vi letar efter en försvunnen kvinna. Vi, är jag och en man, ingen jag känner. Efter lite sökande stöter jag i träkloss som man snurrar på för att öppna en locka. -Här är hon, jag bara känner det! Säger jag. När vi öppnar luckan så ser vi ett barn på 3-4år ligga död på en hög av bråte, eller skräp. Jag undrar vad som hänt och känner medlidande och sorg för barnet. Vi fortsätter att leta efter kvinnan och till slut hittar vi också henne död.
Det är hela tiden som vilken tv-deckare som helst… Här ligger kvinnan i ett rum, källarutrymme, på en egenbyggd hög brits. Och det syns att hon varit död länge. Men vi måste ju fortsätta undersöka rummet, för att ta reda på vad som hänt.
Du måste köra ner bilen hit, säger min manliga kollega, så vi får bättre belysning. När jag kommer ut till ljuset, så står jag utanför vårt uthus och funderar hur i hela friden jag ska få ner en bil i källaren!?!
Då kommer min sambo och frågar om jag sett ficklampan. -Jamen ficklampan! Utbrister jag, så klart! Du köpte ju den där bra som lyser ända bort till grillplatsen, den tar jag!!!
Ner till källaren igen, och där hittar vi sen en massa negativ på en hylla. -Ja, nu får vi reda på vad som hänt, i alla fall, säger jag. Hade en massa hemskheter i tankarna om vad som hänt denna kvinna i fångenskap och det stackars barnet.
Sedan blir jag väckt av barnen.. Så jag fick aldrig reda på det. Hemsk dröm va? Den är mycket ovanlig, om man säger så, så det känns som den är av betydelse. Vad tror ni?
Du letar efter en försvunnen kvinna = du letar efter en kvinnlig sida som "försvunnit". Ett barn på 3-4 år är död = en sida du haft för 3-4 år sedan, eller som du haft i 3-4 år, som du inte behöver mer. Du känner sorg = du sörjer att du inte har henne kvar. Du hittar kvinnan död = en kvinnlig sida som du inte behöver mer. Hon har varit död länge = du har inte behövt den sidan på länge. Källarutrymme = ditt undermedvetna. Du behöver bättre belysning = det är något du behöver se. När du kommer ut i ljuset funderar du på hur du ska lösa detta med belysningen = När du ser ljuset / blir upplyst / inser saker, kan du koncentrera dig på problemet. Du kommer på att ficklampan blir bra till belysning = du löser problemet. Negativ = minnen/bildbevis. Du kommer att få reda på vad som hänt = när du tar hjälp av minnena, får du reda på vad som hänt.
Du kanske får gå bak i tiden 3 - 4 år för att lösa problemet! Lycka till!
Hej Ikna, tack för din tolkning!
Var tvungen att "suga" lite på tolkningen lite. Jag letar efter en försvunnen "kvinnlig sida". Men eftersom jag hittade kvinnan död, så behöver jag den inte. SÅ det jag söker, behöver jag alltså inte? Och närjag inser detta känner jag sorg?
Ändå är det något i mitt undermedvetna jag behöver se. (belysningen). Eftersom jag inte valde bilen, (styra mitt liv själv), så får jag hjälp med det av min man, som tipsade om ficklampan. Kan det vara ett riktigt sätt att tolka Ikna?
De senaste 9 åren har jag levt mitt liv ganska likadant. Något speciellt för 3-4 år se´n kan jag inte komma på. Det senaste året däremot har vart tufft. Kan det vara så att det döda barnet är det döda barnet i mig? Att jag behöver föra in lite mer glädje, oskuldsfullhet och lek i mitt liv?
Funderar mer på vad som hände 2004/2005.
Förresten, är intuition kvinnligt? Intellektet manligt?
Barnet på 3-4 år låg ju redan död, så det kan symbolisera en sida som du hade under 3-4 år, för några år sedan?
Sidor som vi inte behöver längre, är inte alltid så lätt att bara lämna bakom oss. Ibland har vi identifierat oss så mycket med dem, att vi försöker få dem att "hänga" kvar. Du kanske har den här sidan i ditt undermedvetna och behov av att ta fram den i ljuset, för att kunna lämna den bakom dig? Du väljer inte bilen, eftersom det inte funkat att få ner billjuset i källaren, då "kontaktar" du din manliga sida och löser problemet med hjälp av minnen.
Visst, det döda barnet kan vara det döda barnet inom dig.
Kom ihåg andras tolkningar bara är förslag, det är alltid drömmaren som bestämmer!
De flesta ser nog intuition som kvinnligt och intellektet som manligt, men det kan ju också vara individuellt.
Så bra att du jobbar så här mycket med dina drömmar! Det är ett bra sätt att komma underfund med sig själv!
Det är mycket med drömmar!! Intressant att filosofa om! Och jättekul att du spånar med mig!!
)
Jag drömmer jämt, o kommer ihåg dem ganska ofta, så jag skulle kunna göra en tråd varje morgon… (I natt var jag tillsammans med mitt ex, och jag försökte hela tiden tala om för honom att mitt hjärta tillhörde ngn annan..) Men det blir många trådar det.. Den här drömmen tycker jag dock var så "kymig", så den ville jag absolut lämna ut!
Du ska veta hur mycket jag funderar på detta med minnen som ska upp i ljuset. Det jag borde lämna bakom mig så här i verkliga livet, är mitt gamla jobb. Sörjer det oerhört mycket. Saknar det. Har accepterat och gått vidare, men det är ngt jag identifierat mig med i 14 år. Det var en så´n härlig stämning på mitt gamla jobb, mycket skämt och jag blev alltid på bra humör när jag kom dit. (Barnet i mig?)
Detta år har i stället vart mycket allvar, oro för framtiden, inget mål att vända sig mot, ingen stjärna att följa, så att säga. Så nåt barn har inte fått komma fram o leka.
När lämnade du det jobbet och varför? (om du nu vill berätta det) Gick det någon tid från det att du bestämt dig för att sluta tills du verkligen gjorde det?
Vi på arbetsplatsen fick reda på "domen" sommaren 2006, i mitten på augusti 2007 gick de flesta av oss hem för gott. Så det tog ett år från besked till verklig handling. Nu har det gått nästan ett år till. Så det var inte ett eget val. Däremot har jag grubblat länge på just detta scenariot, eftersom det gått rykten länge om nedläggning, och funderingarna har handlat mycket om vad jag ska arbeta med härnäst.
Med vetskap om hur du haft det, kan ju tolkningen bli lite annorlunda! Om jag förstod dig rätt, så har du spekulerat kring att bli av med jobbet ett bra tag innan du fick reda på "domen" ( kanske 3-4 år), och i så fall kan det säkert vara den kvinnliga sidan du "blev av med" när du börjadehöra talas om ryktena. Eftersom du trivdes så bra på det jobbet, är det inte konstigt att du drömmer om en kvinna som varit död länge. Barnet kan ju här symbolisera den nya sida som skapades under denna tid av grubblande över vad du ska arbeta med härnäst. Utan den kvinnliga sidan, hon som mådde så bra på den arbetsplatsen, kan inte barnet heller leva. Så du borde kanske ta fram den här kvinnliga sidan igen, så hon får ta hand om barnet inom dig!? Det är kanske inte så att du inte behöver den sidan, utan det symboliserar kanske i stället att den sidan på sätt och vis berövades dig? Jag svammlar antagligen för mycket nu, men kan du förstå hur jag tänker?
Du gör ett jättejobb Ikna, hallå, du analyserar drömmar åt någon du aldrig träffat och som dessutom gärna vill vara anonym! Tappert! 
Tacksam att du vänder och vrider så alla vinklar kan synas. Ska läsa igenom senaste inlägget senare, och fundera lite, nu ska jag hämta min dotter!
Hej BM…har nu läst din dröm, och kom på ytterligare en tolkning, får höra vad du säger om den? Kanske hände något tragiskt i ditt liv när du var 3-4 år, skiljdes dina föräldrar, dog någon du tyckte väldigt mycket om eller något annat sorgligt så något dog inom dig?
Någonting hos mig har gått förlorat, det är bara att fortsätta söka, så är jag snart på rätt spår…
Men vet du vad BM, jag tror nästan alla barn krisar mer eller mindre när de får syskon. Från att varit jordens medelpunkt, till ibland helt hamna i skuggan. Kanske inte blir sedd, kanske får ta för mycket ansvar, kanske bara får känna sig i vägen, kanske blev det mammas favoritbarn. Då kan ju faktiskt ljuset slockna en hel del för de äldre barnet. Kramar från mig!
Syskonrelationer ja. Rivaliteten börjar nog tidigt. Har ju två töser själv! (By the way, du skrev inlägget 11:22
)
Wow va du är uppmärksam BM! Om du vill läsa lite om siffrorna så har Solar tagit fram en tråd om det nu. Det står på engelska, och är det ett problem kan du kolla i vår snackistråd så finns det en googlevariant som översätter.