En beröring
Vill gärna berätta om en liten och kanske obetydlig händelse igår, men som för mig var väldigt omvälvande.
Jag var inne i min "vanliga" affär, hade lagt alla varorna på bandet och stod och "fjösade" med plastpåsarna och skulle försöka skilja på två påsar som envist höll fast i varandra.
När jag står där så känner jag att någon stryker sin hand på min rygg. Det var en sådan kärleksfull beröring att jag var helt övertygad om att denna person (som stod bakom mig och jag inte såg) måste vara någon jag kände mycket väl och som verkligigen tyckte om mig. Beröringen gick rakt in i mitt hjärta.
Då vänder jag mig uppåt och ser en kille stå där, som jag aldrig sett i mitt liv. Det var en kille med downs syndrom. De brukar ju inte var så långa och stora i kroppen men denne kille var ganska lång och hade kroppshydda, så detta lilla barnsliga huvud verkade helt felplacerat. Han såg på mig och höjde handen i en "morsning".
Vi har så lätt att döma folk efter deras utseende och hade jag stått med ansiktet mot honom och han hade strukit mig på axeln så hade jag säkert ryggat tillbaka och känt någon form av obehag. Men så här fick jag verkligen uppleva hans värme och såg hans underbara själ.
Det var en fin gest från honom och jag uppfattade den exakt som den var menad.
Vilken underbar upplevelse Devona! :-)
Åhh vilken vacker upplevelse Devona! Jag har själv jobbat med utvecklingsstörda människor i många år , och många av dem har ett hjärta av guld bakom det annorlunda utssendet, och en enorm utsrålning, så jag vet precis vad du talar om här = ) Många av dem jag träffat bär jag med mig fortfarande i mitt inre, fast det var länge sedan nu jag arbetade med dem, Roligt att du tar upp detta ämne. Kram! 
Jag har egentligen aldrig kommit i kontakt med någon med downs syndrom men det händer ju ofta att man ser några på bussen, i parken eller på stan. Vad jag har erfarit av dessa personer är att dom är mycket vänliga. Ibland ser man dem gå hand i hand några stycken och man blir bara varm om hjärtat.
Jo, det var en mycket positiv upplevelse som jag tror att jag behövde!

Å vad underbart :)
vilken gåva!
#1, 2, 3 - Ja det var en mycket speciell upplevelse. Det kan till och med vara så att han har helande händer. Det var en otrolig även fysisk värme som spred sig i kroppen.
# 5 - Ja, en gåva och jag är tacksam :-)
Ja dom är verkligen underbara. Jag har förmånen att arbeta med den här gruppen av människor. Dom kan verkligen ge villkorslös kärlek. Vi har mycket att lära oss av dom.
# 7 - Absolut så tror jag att vi har mycket att lära av dessa människor. De finns lite överallt och jag tror detta är meningen! Och de ska få finnas!
Känns så rent och kärleksfullt. Vi har definitivt mycket att lära oss av dom.
Gitte - värd för personligutveckling
Hemsida: www.laserowcoach.se