Personlig utveckling iFokus

Personlig utveckling

Etikett: andligt
Läst 2566 ggr
awareness
0

The circle in life!

Ju mer jag ägnar mig åt att känna, iakta, observera mina beteendemönster, ju mer jag iaktar och observerar vart mina tankar i bland vill leda mig, så står det bara mer klart för mig att hela min tillvaro består av en oerhörd mängd cirklar, cykler, kalla det vad ni vill.

Jag har valt att definiera det som cirklar!

Att bryta dom här cirklarna har blivit lite av ett glädjeämne för mig i dag,
För jag ser dom i mitt arbete!
Jag ser dom tillsammans med min son!
Jag ser dom i mitt umgänge med andra människor!
Jag ser dom i princip överallt, på alla ställen där jag på ett eller annat sätt är i kontroll, eller har delaktighet i kontroll.

Att komma till den insikten att jag faktiskt levt i en cirkulär rörelse var ganska uppslitande!

I princip känns det i dag som om jag är runt i min egen tillvaro och samlar ihop rockringar som jag klipper itu, och slänger på hög.

Vad menar jag med cirklarna då??

Jag kan inleda med mitt yrkesliv!
En cirkel som bestått av en klocktid cykel på ca: 36 - 48 månader.
Jag startar mitt arbete! blir "ofta" ganska framgångsrik i det jag företar mig. Jag når en punkt där jag vänt min uppmärksamhet in mot företaget för att skapa förändring,
Det leder till ett motstånd hos de ledande i det företaget.
Jag beslutar mig då ofta för att se mig om efter ett nytt jobb.

I den här cirkeln så finner jag en så stor mängd invanda, välrepeterade beteendemönster som jag aktiverar och spelar med under olika tillfällen.
Dom har varit så otroligt betydelsefulla för mig tidigare då dom också varit "min falska personlighet".
Jag har kunnat använda dom här beteendena för att underbygga min egen avgång, ( eller döden av den här cirkeln)

Jag är osäker på om jag förtydligar det här i en här texten!
Jag skulle kunna fortsätta beskriva cirklar som består av cykler från 24 timmar! till 6 - 7 år.
Dom finns överallt!
I alla tänkbara situationer..

Att bli medveten om detta har för mig varit en oerhört stark och kraftfull upplevelse som öppnat upp för oerhört mycket med kreativitet och glädje i det mesta som händer.

Tunrida
0

Tack för att du delar med dig av denna insikt! Så gott att bli medveten och kunna se att man inte är dessa mönster. :-)

GitteL
0

Känner igen mig, det är en kraft att bryta mönster och se hur stor skillnaden är i våra energier som speglar våra relationer.

Klippa rockringarna…HAHA.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

marias777
0

Jag måste erkänna att jag aldrig funderat så men ok att livet kan kännas som ett ekorrhjul emellanåt och det är ju ockå nån form av cirkel….Skrattande

omelett
0

Jag funderar här, för nu får jag inte riktigt ihop det. Som jag har fattat det, så är livet cykliskt. Allt sker i stora och små cykler och så ska det vara. Att jag ska acceptera det. Kan du förklara?

awareness
0

Jag skall försöka förklara!
Cyklerna är i min definition händelser i tillvaron som kommer och går.
En cirkulär rörelse kan innehålla en mängd mindre cirklar!
Alla cirklarna skapas och upplevs genom vårt invanda beteende, Ett beteende eller val av väg som till största del är skapat av vårt intellekt.

Att börja iaktta sitt beteende har för mig själv lett till att jag börjat se återokmmande "repriser" i min tidigare tillvaro, jag nämnde mitt yrkesliv,
Men jag kan fördjupa det lite genom att väldigt kort sammanfatta de cykler som jag även kommit till insikt om rörande mina relationer genom åren.

En relation för mig har baserats primärt för att täcka ett behov!
Behovet av att slippa vara själv! valet av person att dela min tillvaro med har varit skrämmande fokuserat på kvinnor som levt ett stökigt liv, med ett brokigt förflutet genom fysiskt, eller psykiskt destruktiv historia. Omedvetet för mig har detta skapat ett behov av att läka dom kvinnorna.
Vi har levt tillsammans och jag har vårdat! och varit oerhört empatisk i mina relationer, vid något tillfälle har jag omedvetet gjort en bedömning att min dåvarande sambo varit "läkt". varpå jag omedvetet börjat kritisera, skapa motstånd, sökt skäl till döden i den cykeln ( D.v.s avsluta relationen )

För att vara oerhört uppriktig så har det för mig inträffat fyra gånger, Jag har innan mitt eget "uppvaknande" varit på väg in i en femte relation med samma förutsättningar.

Du frågar sen om du skall acceptera alla cykler..
Det är givet ett val vi gör själva,
för egen del så strävar jag efter att bryta de cyklerna jag omedvetet och med stor sannorlikhet intellektuellt genomlevt tidigare.
Så för mig handlar det inte om att acceptera att dom finns, för mig handlar det mer om att skapa fria val, baserat på genuin kärlek, glädje kreativitet och frid. ( Mina mantran i allt jag företar mig i dag )

För mig har frigörandet av dessa omedvetna, ( I dag medvetna ) cykler visat mig att det finns så otroligt mycket mer att uppleva, än att ständigt göra val som leder mig in i "repriser" av mitt förflutna.

Att kärleken till allt, är mer värt än riktat mot en individ,
Att friden i stillheten är en tillgång mer än en belastning och energitjyv.
Att kreativitet finns i allt praktiskt jag väljer att företa mig,
( Även arbetsuppgifter som jag tidigare gjort oerhört mycket motstånd till )
Att glädje finns i allt som omger oss, bara vi väljer att se den och därmed uppleva den.

awareness
0

Det finns så mycket mer att beskriva…

Fyller på med lite mer!

Några vanliga tecken på en cykel kan också vara hur vi väljer att reagera inför olika händelser, situationer som inträffar.

Exempelvis med min son!
Att våra barn har förmåga att som vi ofta väljer att uttrycka det, trycka på rätt knappar..
Något som min sexårige krabat även lärde sig tidigare.
Han valde att göra något! säga något som han visste skulle "trigga" en reaktion inom mig!
En som jag skulle vilja definiera det som reaktions cykel!
Jag reagerade instinktivt, agerade i enlighet med mina invanda mönster, ofta i form av irritation och/eller ilska.
Detta i sin tur ledde till en serie händelser som slutade på ett snarlikt sätt varje gång!

Väl medveten om detta började jag göra reaktiva val som inte stämde in i mitt ursprungliga mönster/beteende.
Vilket ni säkert kan förstå då förvirrade en sexårings lilla hjärna oerhört..
När pappa inte blev arg.. utan kommer fram och berättar att det det inte känns okej, och att han är älskad i stället..

Därmed blev den cirkeln bruten!
Jag valde tt inte längre agera utifrån mina invanda beteenden och skapa en reaktiv cykel.
I dag gör jag ALLTID val som inte baseras på ilska/irritation mot honom, vilket har resulterat i mer kärlek, mer glädje och massor mer frid i vår relation.

Stannar där nu då..
Det kommer säkert fler definitioner på händelser/situationer som jag kan förtydliga min "circle of life" insikt.. :)

omelett
0

Tack nu tror jag att jag förstår. Jag kan se detta hos mig själv också. Samma destruktiva mönster upprepar sig, gång på gång. Jag ska ta med mig den bilden av en hög med ituklippta rockringar.